جزئیات مقاله

مترجم: رضوان دریس پور

 

براساس یکی از مطالعات انجام شده، 61درصد از کسب و کارهایی که از سال 2017 از آنها نظرسنجی شده بود اظهار داشتند که قبلاً هوش مصنوعی را به کار گرفته اند. آیا کسب و کار شما هم جزو این دسته است؟ 
نقطه نظرات مطرح شده توسط کارآفرینان مشارکت کننده متعلق به خود آنهاست.

طراحی تجربه کاربری (UX) از طریق حذف موانعی که ممکن است سهولت ارتباط میان کسب و کار (وب سایت) و کاربر را کاهش دهند، به تسهیل تجارب دیجیتال می پردازد.

 

از رنگ ها و ویژگی های ارائه شده توسط وب سایت کسب و کارها گرفته تا تعاملات آنها با کاربران، تجربه کاربری کارآمد به مفهوم آن است که همه چیز به منظور حذف و یا حداقل کمینه سازی موانع و افزایش نرخ تبدیل طراحی شده است.

نیاز به اتوماسیون به منظور مدیریت این چالش ها منجر به پیدایش چالش حتی به مراتب بزرگ تر (و جدیدتری) شده است: شکاف میان ماهیت کنونی وب سایت های آسان کاربرد و آنچه لازم است باشند. هیچ طراحی بی عیب و نقص نیست – همیشه احتمال آن وجود دارد که مخاطبان جایی در میانه راه از همراهی شما کناره گیری کنند. با این حال، همچنان که فرآیند جهانی شدن سرعت گرفته و فرصت فروش محصولات به افراد بیشتر پیش روی ما قرار می گیرد، لازم است وب سایت کسب و کار شما عاری از هرگونه عیب و نقص باشد.

چگونه؟ از طریق هوش مصنوعی.

قطعاً کسب موفقیت در پی استفاده از هوش مصنوعی همواره قریب الوقوع به نظر می رسند. با این حال، بسیاری از کسب و کارها در حال حاضر نیز در زمینه فراهم آوردن یک تجربه کاربری بسیار احساسی تر با استفاده از فناوری هوش مصنوعی پیشتاز هستند. براساس یکی از گزارشات ارائه شده توسط شرکت Narrative Science و موسسه ملی تحقیقات کسب و کار (National Business Research Institute)، 61درصد از کسب و کارهایی که از آنها نظرسنجی شده بود اعلام داشتند که از سال 2017 هوش مصنوعی را به کار گرفته اند و این در حالی است که تا سال 2016، تنها 38درصد از کسب و کارها دست به این اقدام زده بودند. در مطالعه ای دیگر، 61درصد از بازاریابانی که مورد نظرسنجی قرار گرفته بودند اذعان داشتند که به طور کلی، هوش مصنوعی مهم ترین جنبه استراتژی داده ای آنها بوده است.

این آمار بسیار با مفهوم است. تنها در عرض چند سال، کاربران خواستار دقیقاً این سطح از تجربه کاربری خواهند بود. به علاوه، با توجه به آنکه پیشتر مزایای استفاده از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی را از منظر افزایش کارایی نشان داده ایم، در حال حاضر هوش مصنوعی کاملاً کاربردی است. شرکت تحقیقاتی گارتنر (Gartner) پیش بینی کرده که تا سال 2020، 85درصد از تعاملات با مشتریان از طریق ماشین ها خواهد بود.

بر این اساس، چگونه هوش مصنوعی تجربه دیجیتال را به تجربه ای جذاب تر برای بازدیدکنندگان از وب سایت شما تبدیل می کند؟

1. راهنمایی تخصصی

تحقیقات یکی از عناصر فرآیند خرید توسط مشتری است. در این مرحله، مشتری به شکل فعالانه به دنبال کسب اطلاعات جدیدی است که او را در اتخاذ تصمیمات عاقلانه خرید یاری می کند و یکی از بهترین مکان ها برای کسب این نوع اطلاعات وب سایتی مانند وب سایت شماست.

براساس گزارشی منتشرشده توسط شرکت نرم افزاری Episerver، 92درصد از مشتریانی که برای نخستین بار به یک وب سایت کسب و کار مراجعه می کنند، با هدفی غیر از خرید به آن وب سایت سر زده اند. حدود 45درصد از افراد با هدف جست وجو برای یک محصول خاص به یک وب سایت مراجعه می کنند. بدین طریق، حتی در مواردی که این افراد با هدف خرید از یک وب سایت دیدن می کنند، 32درصد از آنها به ندرت و یا هرگز اقدام به خرید نمی کنند. چرا؟ گزارش Episerver نشان می دهد که 98درصد از خریداران به دلیل محتوای ناقص و یا نادرست و 32درصد از آنها به دلیل ناکامی در یافتن تمامی اطلاعاتی که نیاز داشته اند، دلسرد می شوند.

این همان نقطه ای است که هوش مصنوعی وارد عمل می شود: کسب و کارها می توانند در مرحله تحقیقات و از طریق ارائه راهنمایی تخصصی به بازدیدکنندگان از وب سایت خود، شرایط را به سود خود تغییر دهند. تصمیمی را مبنی بر خرید مهم (و البته هزینه بر) یک حلقه نامزدی و یا جواهرآلات دیگر دارای الماس در نظر بگیرید. ROSI که یک الگوریتم طراحی شده توسط هوش مصنوعی است، مهارت های تخصصی خرید الماس را تحت کنترل درآورده و فرآیندهای هوش مصنوعی را به منظور خلق به بیان آدام استین (Adam Stein)، خالق ROSI، «نخستین متخصص دیجیتال الماس در دنیا» تلفیق کرده است.

این نوع قابلیت سبب می شود کسب و کارهای به کارگیرنده هوش مصنوعی وب سایت نسبتاً بهتری نسبت به رقبای خود داشته باشند.

2. جست وجو

نوار جست وجو همچنان هم یک ابزار ارتباطی مهم میان کاربر و وب سایت محسوب می شود. نوار جست وجو حتی از نقطه نظر کسب و کاری که در پس آن وب سایت هدف قرار داده شده نیز بسیار مهم است. احتمال خرید توسط افرادی که نوار جست وجو را مورد استفاده قرار می دهند نسبت به افرادی که از طریق ناوبری استاندارد (standard navigation) اقدام می کنند بیشتر است.

براساس اظهارات متخصصین Econsultancy، جست وجو در سایت ممکن است سبب افزایش نرخ تبدیل تا 50درصد بیش از حد میانگین شود. دلیل این امر آن است که افرادی که از نوار جست وجو استفاده می کنند، با قصد و هدف خرید خود را انجام می دهند. برای چنین افرادی، نوار جست وجو نسبت به ناوبری استاندارد حاکی از نتایج مطلوب تری است.

کسب و کارها پی برده اند که از طریق ارائه یک تجربه جست وجوی آسان کاربرد می توانند به مشتریان کمک کنند با سهولت بیشتری محصولات و خدمات مد نظر خود را بیابند. با توجه به اینکه امروزه مشتریان بیش از پیش تحت کنترل تجربه خرید خود هستند، یک تجربه خوشایند به مفهوم خریداران خرسندتر و ایجاد احتمال بیشتر برای تکرار تجربه خرید است.

این چارچوب جست وجوی معنایی است که توسط هوش مصنوعی انجام می پذیرد. تحقیقات معنایی از طریق ایجاد آگاهی عمیق تر نسبت به اهداف و چارچوب موجود، میزان دقت جست وجو را افزایش می دهند. این فناوری میزان دستاوردهای حاصل از نتایج گذشته را افزایش می دهد. اگر از سیری (Siri) استفاده می کنید، قبلاً از این فناوری استفاده کرده اید.

امروزه کسب و کارها به شکل جدی در حال صرف سرمایه در زمینه فناوری جست وجوی سایت ها هستند – علاقه Etsy به Blackbird Technologies را در چند سال گذشته در نظر بگیرید. Blackbird Technologies نوعی ابزار یادگیری ماشین است که به منظور ارائه توصیه های جست وجو، رفتار کاربر و متغیرهای دیگر را آنالیز می کند.

3. پیش بینی

اپلیکیشن تجارت الکترونیک آمازون بر مبنای میزان بازدید از صفحه شما، انتخاب موردی و رفتار اجتماعی، به شما می گوید که در آینده به چه چیزی علاقه مند خواهید شد. این کارکرد هوش مصنوعی است. این اپلیکیشن را می توان به منظور پیش بینی ماهیت نقاط سرگرمی مورد ترجیح خود، مکان هایی که علاقه دارید از آنها بازدید کنید و محصولاتی که علاقه دارید آنها را خریداری کنید مورد استفاده قرار دهید.

به طریق مشابه، هوش مصنوعی را می توان به منظور پیش بینی خرید بعدی مشتری در یک وب سایت تجاری مورد استفاده قرار داد که این اقدام این امکان را به تیم کمک به مشتریان شرکت می دهد که برای پرسش ها و دغدغه های بعدی افراد آمادگی کسب کنند. کسب و کارها می توانند از چنین پیش بینی های هوشمندانه ای برای پیش بینی اقدامات مشتریان خود در آینده بر مبنای فعالیت کنونی آنها در وب سایت بهره بجویند.

هرچه میزان دقت این پیش بینی ها بیشتر باشد، کسب و کارها قادر به کسب آگاهی بیشتر از این پیش بینی ها و نهایتاً ارائه تجارب کاربری بهتری خواهند بود.

نتیجه گیری

در دنیای امروز، مشتریان دارای بصیرت بیشتری بوده و دامنه تحقیقاتی که قبل از خرید به انجام می رسانند در حال گسترش است. به همین شکل، کسب و کارها در حال تغییر بوده و وب سایت های آنها در حال تبدیل شدن به نقطه ای مهم برای ملاقات با مشتری هستند.

کسب و کارهای آینده نگرانه با استفاده از هوش مصنوعی این قابلیت را یافته اند که به واسطه به کارگیری یک سیستم خودکار ولی در عین حال تعاملی، به دغدغه های مرتبط با تجارب کاربری بپردازند. آیا کسب و کار شما هم جزو این دسته است؟