جزئیات مقاله

مترجم: مهسا زمانی

 

برندها روش های تبلیغاتی چندگانه ای برای بازاریابی خدمات شان دارند و روش آنلاین از مؤثرترین آنهاست. در عین حال گزینه های زیادی نیز وجود دارد که سبب می شود بسیاری شرکت ها بودجه های محدودشان را به کمپین هایی اختصاص دهند که بازدهی کافی ندارند. استفاده از بودجه های محدود بازاریابی آنلاین در میان برندهای خدماتی رایج است، اما به این معنا نیست که نتایج به دست آمده نیز کوچک و محدود خواهند بود. مواردی مانند شناخت بهترین کانال های ارتباطی و ترفندهای افزایش نرخ تغییر در این میان بسیار مؤثر هستند.

من با مالکین چند شرکت کوچک و متوسط که در صنعت خدمات فعالیت می کنند، آشنایی دارم. یکی از آنها، لیودا سنیچ (Lyuda Ksenych)، مدیرعامل شرکت H2H Movers، یک شرکت مرتبط با خدمات اثاث کشی در شیکاگو است، که بخش بزرگی از رشد اخیر شرکتش را نتیجه تغییرات کوچک، اما مؤثر در چالش بازاریابی آنلاین می داند. در ادامه به پنج توصیه در زمینه بازاریابی آنلاین اشاره شده است که برخی از آنها را می توان بدون صرف هزینه انجام داد و به کمک آنها در صنایع پررقابت موفق عمل کرد.

 

1. برجسته سازی ارزیابی ها در تمامی پلتفرم های مهم

پیش از اینکه مشتری هر گونه خرید آنلاینی انجام دهد، ارزیابی ها را می خواند. سنیچ می گوید، «بسیاری از شرکت ها خواندن تمام ارزیابی های شان را برای مشتریان سخت می کنند. این کار تنها آنها را مجبور می کند در جای دیگری به دنبال ارزیابی های تان بگردند. ما خواندن تمام ارزیابی های مان در گوگل، Yelp، Angie’s List، Thumbtack وYellow Pages را از طریق صفحه نخست وب سایت مان برای مشتریان بالقوه آسان ساخته ایم. اگر این کار را برای مشتری ساده کنید، کسب وکارتان در ذهنش می ماند و در صورتی که از آنچه خوانده است راضی باشد، احتمال اینکه به مشتری احتمالی یا حتمی شما تبدیل شود، بسیار افزایش می یابد.»

2. فراهم آوری چند گزینه تماس سریع

در بسیاری مواقع، مخصوصاً در مورد شرکت های خدماتی، مشتری بالقوه به دنبال راه حلی فوری می گردد. اگر شما چند راه برای برقراری سریع تماس نداشته باشید، بسیاری از فرصت ها را از دست خواهید داد. سنیچ می گوید مشتریان آنها از چند کانال ارتباط برقرار می کنند، «اطلاعات تماس ما بالای هر صفحه ای از وب سایت مان نمایش داده می شود. یک مشتری بالقوه می تواند از طریق تلفن، ایمیل یا ثبت درخواست اثاث کشی با ما تماس برقرار کند. این گزینه ها نیازهای تمامی انواع مشتریان را در بر می گیرند؛ چه آنهایی که می خواهند سریعاً با کسی صحبت کنند و چه کسانی که چند کار دارند و ترجیح می دهند یک ایمیل با جزییات کامل بفرستند، اما راه های تماس کارآمد نخواهند بود مگر اینکه سعی کنید بلافاصله به تماس هر مشتری احتمالی پاسخ دهید. تلفن ها باید با زنگ اول و ایمیل ها باید در لحظه جواب داده شوند. هرچه پاسخ به تماس بیشتر طول بکشد، به مشتری احتمالی فرصت بیشتری برای یافتن راه حلی دیگر داده می شود.»

3. استفاده از نشان های اعتماد معروف و ایجاد اطمینان

برداشت اول بسیار مهم است؛ بنابراین از هر روشی که می توانید، برای نشان دادن اعتبار و قابل اعتماد بودن تان استفاده کنید. سنیچ می گوید، «هر مشتری بالقوه که به بخش «درباره مام در وب سایت سر بزند، تمامی سازمان های حرفه ای که عضوشان هستیم مانند اتاق بازرگانی و همچنین تأییدیه اداره کسب و کار بهتر (Better Business Bureau) یا BBB و درجات برتر ما را می بیند. این عضویت ها و درجات در کار یک برند خدماتی، حتی بیش از تأثیرشان در یک وب سایت تجاری، اثر می گذارند.»

زمانی که شخصی به صورت لحظه ای تصمیم به خرید محصولی 20 الی 30 دلاری می گیرد، به اندازه ای که برای استفاده از خدمات یک شرکت اثاث کشی یا پیمانکار عمومی تحقیق می کند، دقت به خرج نمی دهد. برای مثال BBB چیزی است که تمام شرکت های خدماتی محلی باید از آن نهایت بهره را ببرند.»

4. فرض بر اینکه80درصد مشتریان احتمالی از طریق موبایل به وب سایت مراجعه می کنند

بیشتر شرکت های خدماتی وب سایت هایی برای جذب مشتری دارند، بنابراین باید مطمئن شوند برقراری تماس یا درخواست اطلاعات برای مشتریانی که از موبایل استفاده می کنند ساده است و در عین حال این کار بدون کاهش سرعت انجام می شود. سنیچ می گوید، «ما در تلاشیم اطمینان حاصل کنیم ترافیک موبایلی مان به راحتی و بدون نیاز به اسکرول کردن و گشتن در وب سایت می تواند تماس برقرار کند». زمانی که روند تبدیل (از مشتری بالقوه به حتمی) را کاملاً راحت سازید، افزایش چشمگیر این نرخ را مشاهده خواهید کرد. متوسط مشتریان تنبل هستند و سعی نمی کنند راهی برای برقراری تماس با کسب وکارتان پیدا کنند؛ بنابراین آنها را مستقیماً در معرض دیدشان قرار دهید.

5. هدف گیری دوباره برای جذب مشتری احتمالی، زمانی که خرید مقایسه ای انجام می دهد

اگر مشتری به دنبال یک شرکت خدماتی محلی باشد، تحقیقات انجام می دهد و پیش از تصمیم گیری با چند مورد از آنها تماس می گیرد. هنگام خرید مقایسه ای، شما باید در ذهن مشتری بمانید و هدف گیری دوباره به این کار کمک می کند.

سنیچ می گوید، «وقتی مشتری بالقوه از وب سایت ما خارج می شود، شاید گزینه های دیگری را نیز بررسی کند، اما چون ما هدف گیری دوباره انجام می دهیم، یعنی در صفحه خبر های فیس بوک آنها ظاهر می شویم و پیگیری می کنیم، هنگامی که آماده تصمیم گیری باشند، به احتمال زیاد ما در ذهن شان خواهیم بود.»

شخصی سازی روند هدف گیری دوباره ، ایده خوبی است. برای مثال به شخصی که به وب سایت شما سر زده است، پیام بازاریابی کاملاً متفاوتی با کسی که پیشتر درخواست قیمت گذاری داده است، ارسال کنید. مراحل مختلفی وجود دارند که نیازمند پیام های بازاریابی مناسب و طراحی شده برای ترغیب مشتریان به برداشتن قدم بعد هستند؛ حال چه تکمیل درخواست قیمت گذاری باشد یا گرفتن تصمیم نهایی برای خرید.