جزئیات مقاله

مترجم: علی آل علی

 

هر چقدر هم که در عرصه بازاریابی حرفه ای باشیم، بازهم پرسش اصلی برای همه ما به یک صورت خواهد بود: «تحول بعدی در عرصه بازاریابی محتوایی چیست؟». این پرسش در حوزه بازاریابی محتوایی بین همه فعال ها، از مبتدی گرفته تا حرفه ای، مشترک است، بنابراین راهکاری جز مشاهده دقیق سیر وقایع در عرصه بازاریابی برای شناسایی تحولات جدید باقی نمی ماند.

فعالیت طبیعی صنعت دیجیتال به ما فرصت کسب احساس راحتی با شیوه یا الگویی خاص در بازاریابی را نمی دهد. وقتی صحبت از تکنولوژی می شود، همیشه باید ماهیت متغیر و نوآوری های تازه را در ذهن داشت. حوزه بازاریابی محتوایی نیز از این قاعده به دور نیست. در این حوزه سلیقه مخاطب، ترندهای برتر و ابزارهای تولید محتوا  به سرعت در حال تغییر هستند. در اینجا وظیفه ما خلق محتوایی تأثیرگذار برای جلب نظر مخاطب و تبدیل آن به مشتریان وفادار نیست. بلکه به عنوان بازاریابی محتوایی در عصر جدید باید به سراغ عرضه چهره ای ویژه از برندمان برویم. بر این اساس چهره ما باید «تغییر دهنده بازی» باشد. همه ابزارها و دارایی مان نیز باید در راستای تأمین این هدف به کار گرفته شوند.

 

هنگامی که نحوه عملکرد موفق در زمینه تغییر فضای کلی بازاریابی موضوع بحث باشد، همیشه بازاریاب ها و آژانس های بازاریابی برنده جوایز معتبر جلب توجه می کنند. معتبرترین جوایز در این میان از سوی مؤسسه «جوایز بازاریابی محتوایی» (Content Marketing Awards) به افراد و برندهای برتر اعطا می شود. معیار انتخاب داوران این مؤسسه نیز میزان موفقیت یک بازاریاب یا برند در تغییر فضای کلی بازاریابی محتوایی است. البته باتوجه به گسترش حوزه بازاریابی محتوایی جوایز این برند در شاخه های مختلفی اعطا می شوند.

اکنون با گذشت 14 سال از شروع به فعالیت این مؤسسه شاخه های اعطای جوایز به شرح زیر است: استراتژی برتر، تعامل با مشتریان، طراحی و ویرایش. البته باید توجه داشت که هر کدام از این حوزه های کلی به شاخه های متعددی تقسیم می شود. به این ترتیب تعداد برندگان جوایز مؤسسه تا به حال نزدیک به 92 شخص و برند مختلف است.

مراسم امسال مؤسسه «جوایز بازاریابی محتوایی» در چهار بخش عمده برنده داشت. این بخش ها عبارتند از:

• پروژه سال

• آژانس برتر سال (دارای کمتر از 100 کارمند)

• آژانس برتر سال (دارای بیش از 100 کارمند)

• بازاریاب محتوایی برتر سال

اگر به دنبال ایده های جذاب برای ایجاد تحول در فرآیند بازاریابی تان هستید، ادامه مطالعه این مقاله را به شما توصیه می کنم. اکنون اجازه دهید به سراغ بررسی نحوه عملکردها برویم.

مجله Ideas Of Order

این برند برنده جایزه پروژه سال و نامزد بخش طراحی و ویرایش بود. همچنین در بخش آژانس بازاریابی با بیشتر از 100 کارمند نیز در لیست نهایی قرار داشت. اگرچه برنده آن جایزه نشد.

 

بی شک حوزه تولید و فروش کابینت در کالیفرنیا یکی از برترین بازارهای لوازم خانگی را تشکیل می دهد. همکاری با برندهای مختلف به منظور فروش لوازم خانگی برای برندی مانند Ideas Of Order ریسک نسبتا بزرگی به حساب می آید. در هر صورت شما باید نظر مخاطب را جلب کنید و این کار در رقابت با سایر آژانس های تبلیغاتی بزرگ اصلاً راحت نیست. ایده مجله Ideas Of Order تمرکز بر روی وجه نظم بخشی کابینت ها به خانه و محیط های اداری بود. بر این اساس آنها در تلاش برای بیرون کشیدن نظم از دل بی نظمی بودند. نمایش آخرین تولیدات برندهای بزرگ در این زمینه نیز بخشی از برنامه بی نظیر آنها را تشکیل می داد.

به منظور متمایزسازی برند در فضای رقابتی صنعت بازاریابی محتوایی، برند California Closets (مهم ترین مشتری مجله Ideas Of Order) ایده اصلی آگهی های خود را بر روی نحوه آسان سازی زندگی با استفاده از کابینت های پیشرفته قرار داد. به همین خاطر علاوه بر مجله Ideas Of Order با آژانس تبلیغاتی Redbird نیز همکاری کردند. نتیجه کار گزارش های بی نظیر مجله شد که نگاه هر مخاطبی را به خود جلب می کرد. عناصر اصلی ایده تبلیغاتی در اینجا لذت استفاده، راحتی و قیمت مناسب بود.

تنها چهار هفته پس از اجرای پروژه موفقیت آن قطعی شد. بر این اساس بسیاری از همایش ها و مؤسسه های اعطای جوایز در زمینه بازاریابی به سراغ ارزیابی کمپین Ideas Of Order رفتند. کسب جوایز متعدد فقط بخشی از موفقیت این پروژه را بیان می کند. با این حال بی شک کسب جایزه برترین پروژه سال از سوی مؤسسه جوایز بازاریابی محتوا یی مهم ترین دستاورد برای Ideas Of Order و دست اندرکارانش محسوب می شود.

اخبار IT حوزه سلامت استرالیا

در اینجا ما با برنده عنوان برترین ناشر دیجیتال تازه، برترین حوزه طراحی و ویرایش و عضو لیست نهایی پروژه برتر سال مواجه هستیم.

 

مؤسسه اطلاعات جامعه سلامتی و سیستم های مدیریت (HIMSS) یک مؤسسه عام المنفعه است. در سال جاری تلاش این مؤسسه بهبود جایگاهش در زمینه آگاهی بخشی به افراد در زمینه سلامت است. به همین دلیل آنها فعالیت نسبتا زیادی در عرصه بازاریابی محتوایی از خود نشان داده اند. ایده اصلی آنها در زمینه بازاریابی محتوایی راه اندازی مجله ای به منظور ارائه آخرین اخبار حوزه سلامت بود. بر این اساس آنها مجله اخبار IT حوزه سلامت را راه اندازی کردند. توجه داشته باشید که بخش IT به منظور ارتباط سلامت در عصر مدرن با تکنولوژی IT به نام این مجله اضافه شده است. به این ترتیب مؤسسه HIMSS با راه اندازی مجله ای تخصصی منبعی معتبر برای مردم، سیاست گذاران و اهالی فناوری به منظور پیگیری اخبار و مطالعه مقالات معتبر در زمینه سلامتی فراهم کرده است.

این مجله که به صورت اختصاصی بر استرالیا تمرکز دارد، به مخاطب خود اطلاعاتی در زمینه آخرین دستاوردهای تکنولوژی، تازه ترین محصولات در زمینه حفاظت از اطلاعات (برای بانک های اطلاعاتی در حوزه سلامت) و شیوه های بهبود فرآیندهای درمانی در سازمان های بهداشتی ارائه می دهد. با این حال کلید موفقیت مؤسسه HIMSS حوزه های فوق نیست. نحوه گردآوری اطلاعات و نگارش مقاله های معتبر زمینه اصلی موفقیت مجله اخبار IT حوزه سلامت را فراهم کرده است. بر این اساس این مقالات و اخبار علاوه بر استرالیا در سطح جهانی نیز مورد استفاده علاقه مندان قرار می گیرد.

به منظور فهم بهتر میزان موفقیت مجله باید به نرخ رشد مخاطب مؤسسه HIMSS و همکاری آن در زمینه بازاریابی محتوایی یعنی آژانس Mahlab اشاره کنم. بر این اساس نرخ رشد مخاطب این مؤسسه از زمان انتشار مجله اخبار IT حوزه سلامت به طور میانگین 267 درصد رشد داشته است. با توجه به اینکه اغلب این رشد مربوط به مخاطب های استرالیایی می شود، باید فرآیند بازاریابی مؤسسه را موفقیت آمیز توصیف کرد. به زبان آمار، اکنون مجله اخبار IT حوزه سلامت به طور روزانه 90 هزار مخاطب دارد. این آمار برای یک مجله در حوزه سلامت بسیار امیدوارکننده محسوب می شود.

فراسوی سکوت

طرح فراسوی سکوت برنده جایزه برترین ویدئوهای انگیزشی و یکی از اعضای فهرست نهایی پروژه برتر سال است.

 

یکی دیگر از طرح های فوق العاده فهرست امسال از سوی مؤسسه Be Vocal ارائه شده است. این مؤسسه عام المنفعه در زمینه آگاهی بخشی پیرامون بیماری های روانی فعالیت دارد. آنها به وسیله همکاری با شائول شوارتز، مستندساز برتر، موفق به تولید مجموعه مستندهای 29 دقیقه ای در زمینه بیماری های روانی شدند. این مجموعه مستندها با آگاهی بخشی در مورد بیماری های روانی در تلاش برای بهبود رفتار جامعه با چنین بیمارانی است. در مستندهای این مؤسسه افرادی به ظاهر عادی به تصویر کشیده می شوند. نکته مهم در مورد آنها کشمکش با بیماری های روانی در طول زندگی شان است. شاید در وهله نخست هیچ کس متوجه بیماری های آنها نشود، با این حال در زندگی شخصی آنها به طور مداوم با چنین بیماری هایی دست به گریبان هستند. در این ویدئو سه فرد دارای اختلالات روانی جلوی دوربین حاضر می شوند. پس از بیان داستان بیماری شان هر کدام به بیان نحوه بهبود زندگی شان با اختلالات روانی بعد از بیان آن به اطرافیان می پردازند. شعار کمپین نیز دقیقا در همین جا معنا پیدا می کند «فراسوی سکوت».

اگرچه این مستند از هیچ گونه بودجه تبلیغاتی برخوردار نبود، با این حال نظر طیف وسیعی از مخاطب ها را به خود جلب کرد. همچنین آنها تأثیر فراوانی در زمینه تغییر بازاریابی محتوایی در حوزه سلامتی روانی داشتند. به نکات ذیل توجه کنید:

• در عرصه رسانه 242 مقاله در توصیف این کمپین نوشته شد. همچنین ویدئوی این مؤسسه 416 میلیون بازدید دریافت کرد.

• 138 هزار کاربر از طریق اینترنت به کمپین فراسوی سکوت پیوستند.

• بیش از 38 هزار توییت با هشتگ کمپین در فضای توییتر بارگذاری شد.

• وب سایت رسمی کمپین فراسوی سکوت 102 هزار بازدید دریافت کرد. این آمار به نسبت پیش از اجرای کمپین یک معجزه بازاریابی برای مؤسسه Be Vocal محسوب می شود.

• سازمان زندان های فدرال در اقدامی تحسین برانگیز به کمپین فراسوی سکوت پیوست. آنها برای پیشگیری از خودکشی زندانیان و بهبود وضعیت روانی 63 هزار زندانی و پرسنل زندان از توصیه های کمپین استفاده کردند.

مجله بازی

این ایده برنده عنوان برنامه خلاقانه در حوزه بازاریابی محتوایی شده است. همچنین در فهرست نهایی برترین پروژه سال نیز حضور داشته است.

 

برخلاف شهرت مطلوب مؤسسه خبری ویرجین آنها در زمینه یافتن مخاطب برای حوزه سرگرمی و ورزش با مشکلات عدیده ای مواجه بودند. یکی از مشکلات اصلی آنها در این زمینه حضور مجلات و رسانه های متعدد در بازار هدف شان بود. به این ترتیب فضای کسب وکار برای آنها به شدت تنگ و رقابتی شده بود.

به منظور تلاش برای بازیابی جایگاه مطلوب مؤسسه رسانه ای ویرجین گروه رسانه ای زاهرا به آنها پیوستند. طرح مشترک این دو مؤسسه مجله بازی نام داشت. این مجله در حوزه سرگرمی، ورزش، تکنولوژی بازی و اخبار کوتاه فعالیت دارد. مزیت رقابتی این مجله تهیه گزارش و دریافت یادداشت از سوی برترین کارشناس های حوزه سرگرمی و ورزش است. به این ترتیب مخاطب با مجله ای کاملاً حرفه ای مواجه خواهد بود.

تلاش مشترک مؤسسه ویرجین و زاهرا خیلی زود نتیجه داد. مجله بازی در هر دو نسخه چاپی و دیجیتال به صدر فهرست فروش آمریکای شمالی و اروپا رسید. به منظور فهم بهتر میزان نوآوری مجله بازی اجازه دهید به چند نکته مهم اشاره کنم:

• براساس نظرسنجی گروه ویرجین 47درصد از مخاطب های مجله بازی پس از مطالعه مطالب آن سری به سایت رسمی این شرکت نیز می زنند. به این ترتیب آنها در زمینه جذب مخاطب به سایت اصلی شان کاملاً موفق بوده اند.

• براساس آمارهای رسمی 35درصد از مخاطب های مجله بازی برنامه های شبکه ویرجین را خریداری می کنند. همچنین 83درصد از مخاطب ها نیز از تازگی مطالب مجله رضایت دارند. به علاوه 30درصد مخاطب ها نیز اعلام کرده اند محصولات برند ویرجینیا ارزش پرداخت هزینه بیشتر را دارد.

AWOL: ایده ای موفق از سوی کانتاس

کانتاس یکی از برترین خطوط هواپیمایی در استرالیاست. در زمینه جلب اعتماد مشتریان این برند یه دهه گذشته را در صدر جدول گذرانده است. با این حال در چند سال گذشته تیم بازاریابی شرکت متوجه نیاز به برقراری ارتباط قوی تر با نسل پیر جامعه استرالیا شده است. به همین خاطر آنها به سرعت به فکر خلق کمپینی برای بهبود جایگاه شرکت در این زمینه افتاده اند.

 

ایده اصلی کانتاس ایجاد مجله ای جدید تحت عنوان جانکی برای برقراری ارتباط با افراد پیر بود. در حقیقت این مجله به صورت اختصاصی برای این دسته از مشتریان کانتاس چاپ می شود. در بسیاری از شماره های این مجله بر روی دو مورد از ترس های رایج افراد کهنسال به هنگام استفاده از هواپیما تأکید می شود. نخست ترس از سقوط و دوم ترس از ناآگاهی نسبت به فرآیند فعالیت هواپیما.

بی شک تأکید بر روی نیازهای مشتریان موفقیت یک استارتاپ را تضمین خواهد کرد. در مورد مجله جانکی نیز طیف وسیعی از افراد پیر به مطالعه آن روی آورده اند. همچنین با توجه به مقاله های آموزشی این مجله برای استفاده از شبکه های اجتماعی اکنون نزدیک به 50 هزار نفر از مشتریان کهنسال شرکت صفحه رسمی این مجله را دنبال می کنند.

به موازات توجه به طیف پیر برند کانتاس نسل جوان را هم مدنظر قرار داده است. بر این اساس نخستین شبکه اجتماعی ویژه سفر هوایی به نام AWOL از سوی کانتاس را ه اندازی شده است. در این شبکه اجتماعی اطلاعات جانبی در مورد مقاصد گردشگری و ویژگی های فرهنگ های مختلف در دسترس کاربران قرار می گیرد. همچنین این پلتفرم تعامل مشتریان با شرکت را بسیار راحت کرده است.

بی شک فعالیت همزمان برای جلب رضایت دو طیف متفاوت از مشتریان عامل اصلی در کسب عناوین مختلف در حوزه بازاریابی برای برند کانتاس بوده است.