اخبار

.

براساس دعوت قبلی دومین همایش کارگزاران تامین و توزیع نهاده های کشاورزی استان مازندران بامحوریت شهرستانهای فریدونکنار ، سیمرغ و بابلسر و با حضور 32 نفر از کارگزاران تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و مسئولان و کارشناسان مرتبط در سالن جلسات مدیریت جهاد کشاورزی بابلسر برگزار شد که گزارش این جلسه به شرح ذیل می باشد.

در ابتدای این جلسه بعد از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید مهندس رزاقی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر با قدردانی از تلاش های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و تبریک به مهندس سلطانی به جهت انتصاب ایشان به سمت شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران افزود برگزاری نشست های هماهنگی با کارگزاران بهترین بستر و مهیا ترین فضا برای بیان مشکلات ، نارسائی ها و همچنین ایجاد شرایط لازم برای هم اندیشی برای بهره گیری از قابلیت ها و ظرفیت های موجود جهت رسیدن به حداکثر بهره وری است. ایشان اضافه کرد در حال حاضر مشکل کمبود کود خوشبختانه و به حول و قوه الهی در منطقه وجود ندارد و مهم در این رابطه جلوگیری از عرضه کودهای تقلبی است که در این زمینه نقش کارگزاران در عرضه به موقع و کافی کودهای با برند شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای کشاورزان اطمینان بخش می باشد و می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات در این زمینه باشد. وی همچنین اظهار امیدواری کرد برگزاری جلسات این چنین بتواند مشکلات بر سر راه تامین و توزیع به موقع نهاده های کشاورزی را در سطح منطقه به حداقل رسانده تا شاهد رشد و توسعه بیش از پیش بخش کشاورزی استان زرخیز مازندران باشیم.

درادامه جلسات کارگزاران حاضر در جلسه به بیان مشکلات و نارسائی های خود به شرح ذیل پرداختند:

1-    نرخ کارمزد اعطایی به کارگزاران بسیار پایین است.

 

 

2-  کشاورزی استان مازندران کودهای ازته تولیدی مجتمع پتروشیمی بجنورد را بر دیگر کودها ترجیح داده و همین امر سبب شده تا کودهای اوره تولیدی این مجتمع در مازندران مورد تقاضای شدید باشد.

3-  یکی از کارگزاران منطقه اقدام به توزیع کود ازته به مقدار بسیار زیاد و با قیمت کم می کند که دلیل آنهم خرید از بورس اعلام شده است. با توجه به اینکه این کودها از نوع صنعتی است و دارای عوارض سوء برای زمین های کشاورزی است و باعث ضرر و زیان به کارگزاران و فعالان بخش کشاورزی است باید سریعاً جلوی آن گرفته شود.

4-  شماره حسابهای واریزی جدید شرکت با توجه به آنلاین بودن این شماره حساب ها دشواری های فراوانی را برای کارگزاران بوجود آورده است.

5-  عدم فروش کودها به صورت اعتباری توسط شرکت خدمات حمایتی به کارگزاران با توجه به آنکه بیشتر کشاورزان منطقه خرده پا می باشند عملاً مشکلات کارگزاران را در تامین کودهای کشاورزان در زمان های مقرر دو چندان کرده است.

6-  میزان مالیات دریافتی از سوی اداره مالیات از کارگزاران بسیار بالا و حتی از 2 تا 3 برابر درآمد آنها از کارگزاران مالیات دریافت می شود. که این امر از انصاف به دور است.

7-  مشکل دیر رسیدن برخی از کودها به کارگزاری های علیرغم خرید زود هنگام کارگزاران همچنان کارگزاران منطقه را آزار می دهد.

8-  پاره گی  برخی از کیسه های نگهداری کود در محموله هایی که از مناطق جنوب و مبادی بنادر به مازندران وارد می شود مشکلاتی را برای کارگزاران فراهم  می سازد.

9-  سبد کودی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی علیرغم وعده های بسیار همچنان به تعداد انگشت شمار کود های پرمصرف بسنده شده است در حالی اقلام کودهای مورد تقاضای استان مازندران به دلیل تنوع کشت ، بسیار زیاد می باشد.

 

 

 

 

بعد از بیان مشکلات از سوی کارگزاران مهندس سلطانی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در سخنانی مبسوط به بیان دیدگاه های خود و اولویت های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در حمایت همه جانبه از کارگزاران به عنوان بازوان اجرایی شرکت پرداخت. ایشان با قدردانی از میزبانی شایسته مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر و تقبل زحمت برگزاری این همایش پربار افزود همه ما اعم از مجموعه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ، مدیریت های جهاد کشاورزی ، سازمان جهاد کشاورزی و کارگزاران تحت پوشش یک هدف بزرگ داریم و آنهم رشد ، اعتلا و توسعه بخش کشاورزی است بنابراین در این راه باید ثابت قدم بوده و با پشتکار باشیم تا بتوانیم تمامی مشکلات را با همفکری ، همکاری و تلاش همگانی از پیش رو برداشته و اهداف والای بخش کشاورزی را که همانا خوداتکایی و خودکفایی درتولیدات این بخش است را محقق سازیم.

وی با اشاره به اینکه کارگزاران شرکت خدمات حمایتی کشاورزی علاوه بر وظایف کارگزاری به عنوان مروجان ، مشاوران ، کارشناسان و نمایندگان شرکت خدمات حمایتی کشاورزی محسوب می شوند افزود کارگزار در کنار وظایف ذاتی خود که همان تامین و توزیع نهاده های کشاورزی به صورت سهل و آسان ، به موقع و با کیفیت است در کنار آن وظیفه راهنمایی ، آموزش و ارائه مشاوره به کشاورزان را نیز برعهده دارد چرا که در صف مقدم قرار دارد و کشاورز  به دلیل آنکه سالهاست مهم ترین عامل موثر در تولید یعنی نهاده را از وی خریداری می کند به وی اطمینان دارد و همین امر سبب می شود راهنمایی های سازنده کارگزار در ارتقاء تولید را پذیرفته و بدان عمل نماید.

ایشان با اشاره به سخنان مهندس کشاورز معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود درسال زراعی گذشته علیرغم کاهش سطح زیر کشت اما تولید افزایش یافت و این امر به این دلیل بود که کشاورز کود پتاس را شناخت و به مصرف آن به صورت آگاهانه همت گماشت . ایشان با اشاره به اینکه در حال حاضر کودهای تکلیفی به حد وفور در انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران موجود است افزود و از آنجائیکه همه کارگزاران دارای انبارهای کافی در سطح استان هستند بنابراین درفصول کم مصرف سال اقدام به خرید کود و ذخیره سازی آن در انبارهای خود نمایند تا در زمان پیک مصرف دچار مشکل نشوند.

وی اضافه کرد برخلاف شایعاتی که وجود دارد که مصرف کود در ایران و در مازندران بسیار بالاست اما واقعیت آن است که مصرف کود در کشور و استان مازندران نصف و یا کمتر از نصف میانگین جهانی است که این امر نشان  دهنده ضرورت مصرف کودهای کشاورزی برای افزایش تولیدات زراعی و باغی در منطقه است که در این زمینه نقش کارگزاران بسیار حیاتی است. ایشان همچنین افزودند مشکلات در هر کاری وجود دارد اما مهم آن است که هیچ واهمه ای از مشکلات در حین کار نداشته باشیم و با همکاری و همیاری یکدیگر این مشکلات و موانع را بر طرف سازیم و مشکلاتی که در این جلسه مطرح شد را به طور کامل به مقامات مسئول در دفتر مرکزی انعکاس داده و در کنار آن از همکاران خود در شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و مدیریت های جهاد کشاورزی می خواهم نسبت به رفع این مشکلات تمامی توان خود را بکار گیرند. ضمن آنکه بسیاری از این مشکلات با همکاری همدیگر قابل حل می باشد و به عنوان مانع جدی به هیچ وجه محسوب نمی شود. وی در پایان برای تمامی کارگزاران ، مسئولان و کارشناسان حاضر در جلسه و برای تمامی خدمتگزاران راستین و صدیق نظام مقدس جمهوری اسلامی و اسلام و مسلمین آرزوی صحت ، سلامتی ، پیروزی و موفقیت در پناه الطاف الهی آرزو کردند.