اخبار

.

براساس دعوت قبلی اولین همایش کارگزاران تامین و توزیع نهاده های کشاورزی استان مازندران بامحوریت شهرستان آمل با حضور بیش از 40 نفر از کارگزاران تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در سالن جلسات مدیریت جهاد کشاورزی آمل برگزار شد که گزارش این جلسه به شرح ذیل می باشد.

در ابتدای این جلسه بعد از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید مهندس اسلامی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل با تقدیر و تشکر ویژه از شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و کارگزاران تحت پوشش در تامین وتوزیع به موقع نهاده های کشاورزی به خصوص انواع کودهای کشاورزی مورد نیاز کشاورزان منطقه افزود شهرستان آمل دارای 37298 هکتار زمین زراعی شالیزاری و بیش از 25 هزار هکتار کشت نشا مجدد و رتون برنج بعد از برداشت برنج اول و دارای 8800هکتار باغات سیاه ریشه و مرکبات بوده ، لذا باید کارگزاران بالقوه و توانمند جهت تامین نهاده های کشاورزی داشته باشند. وی در این جلسه افزود این شهرستان با دارا بودن کارگزاران فعال نهاده های کشاورزی خدمات دهی به کشاورزان و باغداران را با نظارت کارشناسان اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی و مراکز جهاد کشاورزی دهستانهای 8گانه ارائه می دهد وی با بیان اینکه در شرایط کم آبی و با بررسی بافت خاک های اغلب مزارع شالیزاری این شهرستان در مصرف کود پتاسیم اضافه کردکارگزاران نهاده های کشاورزی باید برنامه آموزشی مدون در حوزه فعالیت خود اجرا و اثرات مفید کودهای شیمیایی بخصوص کودهای پتاسه را برای کشاورزان و باغداران تشریح نمایند.

وی همچنین اضافه کرد ما از شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به دلیل تامین و توزیع به موقع، سهل و آسان ، اقتصادی و باکیفیت عالی نهاده های کشاورزی رضایت کامل داریم و با توجه به آنکه شهرستان آمل به عنوان شهرستان برتر در عرصه تولیدات متنوع زراعی و باغی می باشد بنابراین انتظار ما هم از شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و کارگزاران آنها ویژه  می باشد. وی در پایان اظهار امیدواری کرد برگزاری نشست هایی همچون نشست امروز بتواند در حل مشکلات نهاده ای کشاورزی مثمر ثمر واقع گردد.

در ادامه مهندس مجید سلطانی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مازندران با قدردانی از میزبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آمل که میزبانی اولین همایش کارگزاران در سال 96 را در این شهرستان متقبل شدند در سخنانی مبسوط مهم ترین برنامه ها ، سیاست های اجرایی و برنامه کاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را در زمینه تامین و توزیع به موقع ، سهل و آسان ، اقتصادی و با کیفیت را در سال 96 به شرح ذیل اعلام نمودند.

1-برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در سالجاری 000/305/2 تن کودهای یارانه ای میباشد که نزدیک به 900هزار تن مربوط به کشت پاییزه است و بخش اعظم کودهای کشاورزی مورد نیاز برای کشت پاییزه از منابع داخلی تامین میشود. خوشبختانه هیچگونه نگرانی برای تامین ، تدارک و توزیع کودهای کشاورزی جهت کشاورزان وبهره برداران عزیز وجود ندارد.

2-سهم استان از کود یارانه ایی مقدار 114000 ازته ، 26000 تن فسفاته ، 21000 تن پتاسه میباشد کود ازت در داخل تولید می شود کود فسفاته و پتاسه مقداری تولید داخل و مقداری وارداتی است.

3-تغذیه گیاه از حساسیت خاصی برخوردار است و نیاز به تامین به موقع دارد. بنابراین تلاش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی این است که عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان را با کیفیت بالا ، به اندازه کافی ، سهل و آسان در اختیار کشاورزان قرار دهد.

4-درحال حاضر بیش از 20 نوع کود در سبد کالایی شرکت عرضه می شود که بیشتر آنها کود غیریارانه ایی میباشد انتظار ما از کارگزاران محترم این است که در ترویج مصرف این نوع کودها تلاش مضاعفی داشته باشند تا از این طریق هم درآمد زایی داشته و هم کشاورزان و بهره برداران بامصرف این کودها دارای عملکرد وبازدهی بیشتری ازمحصولات را داشته باشند.

5-تضمین بالای کیفیت سبد کودی با برند شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خود اطمینان بخش جهت فروش کود توسط کارگزاران میباشد و کارگزاران مکلفند از این تنوع سبد کودی استفاده بهینه نمایند و اولویت فروش کودهای غیر یارانه ایی را به فروش محصولات که دارای برند شرکت خدمات حمایتی می باشد اختصاص دهند.

 

 

 

 

6-با توجه به اینکه مدیریت جدید شرکت مصمم به افزایش دامنه فعالیت های شرکت بوده و علاوه بر توزیع کودهای یارانه ایی و بذور تکلیفی ،تامین و توزیع بذور غیرتکلیفی از جمله شبدر ، سورگوم ، یونجه ، ذرت و حبوبات را در برنامه داریم و انتظاری که از شما کارگزاران محترم داریم این است که در هر شهرستان فعالیت می کنید نسبت به توزیع بذور غیرتکلیفی هم اهتمام جدی داشته باشید.

7-با توجه به آنکه سموم تخصصی مبارزه با ساقه خوار برنج در مجتمع شیمیایی آبیک وابسته به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تهیه و تولید می گردد بنابراین کارگزاران محترم برای تهیه و توزیع این سموم تقاضای خود را مستقیماً به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران ارائه نماید.

8-با توجه به اینکه بیش از 270کارگزار توزیع نهاده های کشاورزی در مازندران مشغول به فعالیت بوده و از این تعداد نزدیک بر 50 درصد فعال بوده و مابقی نیمه فعال هستند بنابراین کارگزاران عزیز هر نوع کودی که لازم دارند را زودتر ثبت سفارش دهند تا شرکت آنرا برای عرضه آماده کند و عرضه کودهای تقلبی در کارگزاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قابل پذیرش نیست و با خاطیان به شدت برخورد خواهد شد.

9-کارگزاران باید با کشاورزان ارتباط داشته باشند و درخصوص کودهای تکلیفی و غیر تکلیفی آموزش و اطلاع رسانی نمایند باید تلاش کرده و همت همه جانبه داشته باشیم تا روند توزیع کودکشاورزی را در استان بالاتر ببریم.

10-در رابطه با تامین کود پاییزه شرکت نیاز به نقدینگی داشته و لاجرم بعضی از کودهای تکلیفی بصورت نقدی عرضه می شود تا از این طریق بتوانیم کودهای مورد نیاز استان را تامین و دچار مشکل نشویم.

11-یکی از شاخص اصلی در ارزیابی کارگزاران میزان فروش کلرور پتاسیم می باشد که در این رابطه با توجه به اثرات مفید این کود ، کارگزاران نسبت به توزیع و فروش آن اهتمام جدی داشته باشند.

 

 

 

12-کارگزاران تحت پوشش علاوه بر توزیع نهاده های کشاورزی از وظایف آموزشی ، ترویجی و مشورتی در زمینه نهاده ها غافل نشوند چرا که هر کارگزار به عنوان یک مروج نهاده های کشاورزی محسوب می شود که باید سبب رشد ، آگاهی و افزایش دانش فنی کشاورزان افزایش تولیدات کشاورزی به لحاظ کمی و کیفی گردد.

در ادامه جلسه کارگزاران شرکت کننده در همایش مشکلات خود را با موضوعات :

ضمانتنامه های بانکی ، زمان بیشتر برای خرید های اعتباری ، حذف محدودیت های خرید کودهای مورد نیاز هر منطقه ، عرضه در حد نیاز کود سوپرفسفات ، ارائه توصیه های فنی در زمینه کود کلرورهای پتاسیم ، افزایش کارمزد کارگزاران ، مشکلات مربوط به تخلیه کود، مشکلات مرتبط با شماره حسابهای جدید واریزی کود ، مشکلات صدور فاکتور فروش، عدم رعایت سهمیه بندی و بی نظمی در توزیع کود ، سهمیه بندی مراکز و ارائه لیست توسط مراکز خدمات جهاد کشاورزی مطرح گردید و پاسخ های لازم توسط مسئولان و کارشناسان شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران و مدیریت جهاد کشاورزی به آنها ارائه گردید.


اخبار برگزیده