اخبار

در سال آینده کودهایی که آزمایش کیفیت شده‌اند، به بهره‌برداران بخش کشاورزی معرفی می‌شود 

 

 

آنچه که گفته می‌شود کودهای شیمیایی که از چین وارد می‌شود، بی‌کیفیت است، درست نبوده و برای اطمینان بیشتر بهتر است با آزمایش نسبت به کمی یا کیفی بودن کودهای این کشور قضاوت کنیم.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امر ساماندهی کود و بهبود تغذیه گیاهی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: در راستای تحویل کود باکیفیت به بهره‌برداران بخش کشاورزی تلاش می‌شود که به اندازه و به موقع کود در اختیار بهره‌برداران قرار گیرد و در سال جدید در برنامه داریم که کیفیت کودهای موجود در عرصه را به نحو مطلوبی ارتقاء دهیم.

شمس‌الله ملازاده افزود: در سال آینده کودهایی که آزمایش کیفیت شده‌اند، به بهره‌برداران بخش کشاورزی معرفی می‌شود و پیشنهاد می‌کنیم که از این کودها در عرصه استفاده کنند.

وی درباره فرمول کودی جدید و نیاز آن در بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: از تمامی کودهای شیمیایی که عناصر مضر نداشته باشند و تمامی کودهای آلی و بیولوژیک در سال زراعی جدید استقبال می‌کنیم و اگر قیمت آن توسط تولیدکنندگان بخش کود مناسب باشد، برای توزیع آن به عرصه حمایت‌های لازم انجام می‌شود.

ملازاده ادامه داد: در هیچ زمانی نمی‌توانیم کودهای آلی را جایگزین کودهای شیمیایی کنیم، زیرا از لحاظ فنی این مسئله درست نیست و باید تلفیقی از دو کود در بخش لحاظ شود.

وی تصریح کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که واردات کود به حداقل ممکن برسد و بتوانیم به اندازه نیاز تولید داشته باشیم.

 

70 درصد نیاز کودی کشور ازته است

معاون فنی و امور تولیدی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یادآور شد: در حال حاضر بیش از 70 درصد نیاز کشور به کود ازته است که امکان تولید تمامی آن در کشور وجود دارد.

ملازاده تأکید کرد: در بخش کودهای فسفاته نیز امکان تولید بخشی از آن در کشور وجود دارد و علاوه بر آن کود فسفره غنی‌شده با امکان تولید در داخل وجود دارد و می‌توانیم بخشی از این نیاز را نیز در داخل کشور مرتفع کنیم.

وی اظهار داشت: در بخش کودهای فسفاته، 100 هزار تن تولید توسط پتروشیمی‌ها وجود دارد؛ بنابراین 40 درصد این کودها را نیاز داریم که از طریق واردات تأمین کنیم و برنامه‌ریزی شده است که طی چند سال آینده حداقل ممکن را وارد کنیم.

ملازاده درباره نیاز به کودهای پتاسه گفت: امکان تولید حدود 30 هزار تن سولفات پتاسیم در کشور وجود دار، اما برنامه‌ریزی شده که تا دو سال آینده بتوانیم تولید را تا 100 هزار تن افزایش دهیم که بدین‌ترتیب حداقل 50 درصد نیاز بخش کشاورزی از تولید داخلی تأمین شود.

وی همچنین فزود: اگر کنترل کیفی‌های لازم برای کودهای تولید داخل اعمال شود، امکان رقابت با کودهای خارجی فراهم می‌شود و بدین‌ترتیب توان صادرات نیز خواهیم داشت.

 

کودهای چینی بی‌کیفیت نیست

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امر ساماندهی کود و بهبود تغذیه گیاهی درباره شایعه‌ای مبنی بر بی‌کیفیتی کودهای چینی و ارزان بودن آن خاطرنشان کرد: ناظران بین‌المللی در تمامی بخش‌های وارداتی حضور فعال دارند و هیچ‌گاه کود بی‌کیفیتی که قیمت پایین داشته باشد را وارد نمی‌کنند، بلکه بررسی می‌کنند که کودهای واردشده علاوه بر آنکه قیمت مناسبی داشته باشند، از کیفیت مناسبی نیز برخوردار باشند.

ملازاده ادامه داد: قضاوت درباره باکیفیت یا بی‌کیفیت بودن کودهای چینی با آزمایش‌هایی که انجام می‌شود، مشخص می‌شود؛ بنابراین نباید شایعه‌پراکنی کنیم.

وی درباره نیاز کودی در سال 95 تصریح کرد: برای سال جدید، سطوح زیر کشت کلیه محصولات زراعی و باغی با عملکرد مورد انتظار در حال استخراج است که پس از آن به موسسه تحقیقات آب و خاک ارجاع می‌شود تا پس از محاسبه نیاز کودی، مقداری که نیاز داریم مشخص شود و بدین‌ترتیب پیش‌بینی می‌شود تا اوایل سال جدید این نیاز مشخص شود.

ملازاده یادآور شد: در سال گذشته دو میلیون و 200 هزار تن کود ازته، 600 هزار تن کود فسفاته و حدود 300 هزار تن کود پتاسه اعلام نیاز شد، اما آنچه که کشاورزان به مصرف رساندند، حدود یک میلیون و 200 هزار تن کود ازته، حدود 220 هزار تن کود فسفاته و 55 هزار تن کود پتاسه به مصرف رسید که این ارقام یک‌سوم کودی است که باید به مصرف می‌رسید.

وی تأکید کرد: در حال حاضر خاک‌های کشور از لحاظ مواد غذایی دچار فقر است و لازم است ترویج استفاده از کودهای شیمیایی توسط صداوسیما اعمال شود.

ملازاده در پایان اظهار داشت: تهیه محصولات باکیفیت به سلامت جامعه کمک بسزایی می‌کند؛ بنابراین باید تلاش کنیم با مصرف بهینه و به اندازه مواد غذایی، گیاهانی باکیفیت در عرصه تولید کنیم.

لينك خبر

اخبار برگزیده