اخبار

یک کشاورز نمونه با بیان اینکه بطور متوسط از هر هکتار زمین کشاورزی ۴ تن محصول جو بدست می‌آید، اظهار داشت: امسال با رعایت برخی نکات در کشاورزی توانسته از هر هکتار ۱۰ تن و ۸۵۰ کیلوگرم محصول بدست آورد.

 

احمدرضا شریف جواهری کشاورز نمونه کشوری محصول جو آبی بخش زراعت در سال ۹۴ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: در سال جاری توانسته ام از هر هکتار 10 تن و 850 کیلوگرم محصول به دست آورم.

وی بیان داشت: متوسط تولید جو آبی در کشور در هر هکتار 4 تن و در استان خراسان رضوی حدود 7 تن است.

این کشاورز که در استان خراسان رضوی به کشاورزی مشغول است، بیان داشت: تهیه بذر اصلاح از ارقام مناسب و مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی یکی از دلایل افزایش عملکرد در هکتار بوده است.

شریف جواهری بیان داشت: تمام مزرعه 24 هکتاری‌اش به سیستم نوین آبیاری مجهز است و این امر در افزایش عملکرد محصول بسیار مؤثر است.

شریف جواهری بیان داشت: حدود 30 سال است که کشاورزی می‌کند و از سال‌ها پیش مزرعه‌اش را به سیستم‌ نوین آبیاری تجهیز کرده است.

این کشاورز نمونه تصریح کرد: دولت در حال حاضر برای تجهیز زمین‌های کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری 85 درصد وام بلاعوض پرداخت می‌کند، در حالی که در گذشته کشاورزان برای این کار وام می‌گرفتند و سپس باید اقساط آن را پرداخت می‌کردند.

وی همچنین در مورد نحوه استفاده از کود اظهار داشت: هر ساله قبل از زمان کوددهی، خاک را آزمایش می‌کند و کود بر اساس کمبودهای خاک و مطابق نظر کارشناسان به زمین داده می‌شود.

این کشاورز نمونه تصریح کرد: فشرده نکردن خاک و نبردن ادوات کشاورزی در زمین هم در افزایش عملکرد مؤثر است.

شریف جواهری بیان داشت: برای تهیه کود مشکلی وجود ندارد و با مراجعه به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی امکان تهیه کود وجود دارد.

این کشاورز نمونه گفت: یکی از مشکلات کشاورزان به فروش نرفتن محصول با نرخ تضمینی است، طوری که اگرچه دولت سال گذشته نرخ تضمینی جو را 920 تومان اعلام کرده بود، اما کشاورزان این محصول را تقریبا با قیمت هر کیلو 860 تومان به فروش رساندند.

وی بیان داشت:حتی در مواردی مشاهده می‌شود که قرارداد‌هایی که برای فروش جو بذری با دولت بسته می‌شود، در مرحله عمل اجرا نمی‌شود و به عنوان مثال اگر یک قرارداد 200 تنی بسته شده است، فقط 50 تن آن خریداری می‌شود.

وی افزود: در این صورت به ناچار باید جو بذری را به کشاورزان منطقه بفروشیم و یا اینکه به سیلوها با قیمت پایین فروخته شود.

این کشاورز نمونه محصول جو آبی از هر هکتار 10 تن و 850 کیلوگرم محصول به دست آورده است.

شریف جواهری کشاورز نمونه کشوری و فوق دیپلم حسابداری است، 63 سال سن دارد و حدود 30 سال است که به شغل کشاورزی مشغول است.

 

اخبار برگزیده