اخبار

تهران - ایرنا - دبیر انجمن علمی کشاورزی و بوم شناختی ایران، کشاورزی اکولوژیک در ایران را یک ضرورت خواند که سبب رعایت مللاحظات زیست محیطی می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عبدالمجید مهدوی دامغانی در نشست شورای محیط زیست و توسعه پایدار وزارت جهاد کشاورزی افزود: در کشاورزی اکولوژیک از اصول و قوانین علم اکولوژیک در تولید استفاده می شود.

کشاورزی اکولوژیک یکی از شاخه‏ های کشاورزی پایدار به شمار می‏رود و به معنای فعالیت‏های کشاورزی به شکلی است که ضمن تولید محصول به مقدار کافی و پایدار، پیامدهای زیست‏محیطی کشاورزی به کمترین مقدار برسد و بر همین اساس، به آن کشاورزی بوم‏سازگار نیز گفته می‏شود.
وی با اشاره به تراز منفی آب، فرسایش، شوری و کاهش حاصلخیزی خاک و عملکرد تولید در بعضی محصولات کشاورزی گفت: کشاورزی ایران نیز به لحاظ امنیت غذایی و محیط زیست دارای چالش است که با برنامه ریزی مناسب می توان چالش ها را برطرف کرد.
وی، گذار از کشاورزی فعلی به کشاورزی اکولوژیک را راه حل پایداری امنیت غذایی دانست و در عین حال مصرف درست نهاده ها، جایگزینی نهاده ها، فرآورده ها و عملیات سازگار با محیط زیست و طراحی مجدد اکوسیستم را الگوی جهانی مراحل گذار به کشاورزی اکولوژیک مطرح کرد.
عضو هیات علمی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: الگوی کشت ملی باید متناسب با ظرفیت های تولید کشور باشد و این شورا نیز باید بهینه سازی الگوی کشت را مورد توجه قرار دهد.

**
تولید 9 محصول زراعی در چارچوب اقتصاد مقاومتی و سازگاری با محیط زیست
کاوه خاکسار مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعی گفت: برنامه های تولید 9 محصول زراعی در چارچوب اقتصاد مقاومتی با تاکید برمحدودیت آب، خاک، تناوب و کشاورزی حفاظتی تهیه و برای آن بودجه بندی شده و این معاونت در راستای تولید سازگار با محیط زیست تلاش می کند.
وی، پرداختن به محیط زیست در بخش کشاورزی را الزامی و واجب دانست و افزود: ما باید تمرکز خود را بر موضوع های محیط زیست در عرصه کشاورزی متمرکز کنیم، زیرا منافعش به این بخش بر می گردد.
وی با بیان اینکه ما نیازمند کشاورزی پایدار هستیم و برای آن طرح داریم، اظهارداشت: زیرا قصد داریم به توسعه پایدار با توجه به حفظ محیط زیست دست یابیم.

**
برنامه تولیدات باغبانی مبتنی بر رعایت مسائل محیط زیستی 
همچنین در این نشست جهانگیر عرب قائم مقام معاونت امور باغبانی نیز گفت: در برنامه های تولیدات بخش باغبانی به مسایل محیط زیستی از جمله صرفه جویی در آب و توسعه باغات در اراضی شیبدار توجه شده است.
وی افزود: از سال 1975 که اتحادیه اروپا 9 عضو داشت تاکنون 10 میلیون هکتار اراضی شیبدار برای حفظ منابع آب و کاهش و فرسایش خاک از طریق کاشت درختان مثمر ایجاد شده است.
به گزارش ایرنا، عدم توازن بین عرضه و تقاضای آب در کشور مدیریت منابع آب را، بویژه در بخش کشاورزی، با چالش روبرو ساخته است. در این ارتباط مبادلات بین المللی محصولات کشاورزی و جابجایی آب نهفته در آنها که به آن آب مجازی گفته می شود می تواند یکی از راه کارهای مدیریت آب باشد

 

اخبار برگزیده