اخبار

دكتر قطب شريف ، مشاور مدير عامل و مسئول مركز تحقيقات كاربردي نهاده هاي كشاورزي شركت خدمات حمايتي از سخنراني علمي، آموزشي در كرج خبر داد

به گزارش روابط عمومی شركت در مركز تحقيقات كاربردی نهاده های كشاورزی:

سخنرانی علمی– آموزشی با عنوان " طب پیشگیری ، طب کار، بیماری ها و عوامل زیان آور شغلی"  توسط آقای دکتر سید محسن مظهری در محل آمفی تئاتر مرکز تحقیقات کاربردی نهاده های کشاورزی کرج و با حضور آقای دکتر قطب شریف مسئول مرکز و کلیه محققان، کارشناسان و تکنسین های آزمایشگاهها برگزار گردید. 

و چکیده مطالب ارائه شده به شرح زیر می باشد :

سلامت شغلی افراد در جهت پیشگیری از بیماری های ناشی از کار، شناخت عوامل زیان آور شغلی و روش های پیشگیری از آنها حائز اهمیت می باشند.

عوامل زیان آور شغلی بطور کلی به پنج دسته تقسیم می شوند:

الف) شیمیائی : به کلیه مواد اولیه، حدواسط و نهایی(تولید و سنتز شده) گفته می شوند که در صورت تماس بیش از حد مجاز ایجاد ناراحتی می کنند و بعنوان سم تلقی می شوند.

ب ) فیزیکی: عبارتند از حرارت، ارتعاشات، اشعه های یونیزه و غیر یونیزه، فشار اتمسفر، سر و صدا و روشنایی بیش از حد

ج) ارگونومیک: شناخت نیاز های فیزیکی مناسب در حین انجام وظایف شغلی مبحث این تیتر بوده و ارگونومی با شناخت نیازهای فیزیکی و روانی کار، محیط کاری ایمن و فعال را طرح ریزی کرده تا کار در محیطی با کمترین صدمه به کارگر و بیشترین بازده اقتصادی انجام گیرد.

د) بیولوژیک: از قبیل باکتری، قارچ، پارازیت، بقایا و مشتقات حیوانی و گیاهی بوده که در چهار گروه عفونی، آلرژیک، مسمومیت و سرطان ایجاد بیماری می کند.

ﻫ) روانشناختی: استرس و سایر عوامل بهم خوردن تعادل و آرامش محیط کار را شامل میگردد که از مهمترین عوامل بیماریزای محیط کار می باشد.

 

پیشگیری از بیماری های شغلی در سه سطح صورت می گیرد:

سطح اول: شناسایی عوامل زیان آور محیط کار و چگونگی مقابله با آنها و در نتیجه عدم مواجهه فرد با عوامل بیماریزا

 سطح دوم : تشخیص سریع و درمان بموقع بیماری ها در مراحل اولیه و قبل از بروز علائم و جلوگیری از پیشرفت عارضه و ایجاد ناتوانی و یا اشاعه بیماری

سطح سوم: نوتوانی و بازتوانی ، باتوجه به اینکه بیماری های شغلی می توانند با ضایعاتی که به جا می گذارند شغل فرد را در خطر قرار دهند. لذا سطح سوم پیش گیری جهت تخفیف ناتوانی حاصل از بیماری و انجام نوتوانی در نظر گرفته شده ، به عنوان مثال با فیزیوتراپی عضو آسیب دیده ، عملکرد آن عضو بهبود یافته و از ناتوانی کامل عضو و از کارافتادگی آن پیش گیری می شود.

در انتها جلسه با پرسش و پاسخ حاضرین به پایان رسید.

اخبار برگزیده