اخبار

.

رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند خبر داد:

تولید ارقام چغندر مقاوم به خشکی در همکاری مشترک ایران و هلند

در بازدید هیأت هلندی از مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال چغندرقند با ارائه محورهای پیشنهادی برای همکاری مشترک با دانشگاه واخنینگن هلند، هیأت هلندی علاقه‌مندی خود را برای شروع همکاری مشترک با مؤسسه اعلام کرد.

رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به بازدید هیأت هلندی از این مؤسسه در راستای گسترش همکاری‌های علمی مشترک با مجامع بین‌المللی، از اجرای همکاری‌های مشترک با دانشگاه واخنینگن هلند جهت دستیابی به ارقام مقاوم به خشکی در صورت توافق طرفین خبر داد.

باقر محمودی افزود: در این بازدید پیشنهادات و زمینه‌های همکاری مشترک با این دانشگاه اعلام شد و همچنین با معرفی مؤسسه، فعالیت‌ها و دستاوردها در زمینه تحقیقات مشترک به گفتگو پرداختیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های مشترک محققان ایرانی و دانشگاه واخنینگن از سال‌های پیش از انقلاب و همچنین بعد از آن خاطرنشان کرد: از زمینه‌هایی که ما علاقه‌مند به شروع همکاری هستیم، تولید ارقام چغندرقند مقاوم به خشکی است که با توجه به شرایط اقلیمی خشک ایران، بستر همکاری برای دو کشور فراهم است.

محمودی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 40 دانشجو در مقطع دکترا در دانشگاه واخنینگن هلند تحصیل می‌کنند، ادامه داد: کشور ایران از لحاظ امکانات، زمین‌های زراعی و تنوع اقلیمی در شرایط مطلوبی قرار دارد، این در حالی است که هلند با مساحت کم و آب و هوایی بارانی، شرایط لازم برای انجام تحقیقات در بسیاری از زمینه‌ها را ندارد و این یکی از دلایل علاقه‌مندی کشورهای اروپایی برای مشارکت در تحقیقات در زمینه خشکی در ایران است، هلند نیز با وجود دانش فنی بالا به‌دلیل نداشتن تنوع اقلیمی علاقه‌مند به همکاری با ایران است.

وی در پایان با اشاره به بازدید هیأت هلندی از مؤسسه تحقیقات چغندرقند، مؤسسه ثبت و گواهی بذر و نهال و مؤسسه تحقیقات خاک و آب، از اظهار علاقه‌مندی هیأت هلندی برای همکاری مشترک با مؤسسه خبر داد./

 

 

 

اخبار برگزیده