اخبار

به گزارش روابط عمومی  شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان  گلستان:

حبیب الله حسام در جمع خبرنگاران با اشاره به ذخیره سازی بیش از 13 هزار تن انواع کود های شیمیایی در انبار های  شرکت  اظهارداشت: هیچ کمبودی در خصوص کود های  ازته، فسفاته و پتاسه در استان نداریم.

وی با بیان اینکه سهمیه بهاره کودهای شیمیایی در حال توزیع است،  ما به دنبال برنامه‌ریزی برای تدارک نهاده های کشت پاییزه هستیم.

حسام با اشاره به پایین بودن ماده آلی خاک کشاورزی در استان افزود: ماده آلی خاک در استان گلستان کمتر از یک درصد است که نیاز به  اتخاذتمهیدات ویژه می باشد؛ حسام با بیان اینکه نیاز کودی در گلستان طبق اعلام موسسه تحقیقات آب و خاک کشور  در گروه  ماکرو (ازته، فسفاته  و پتاسه ) 250هزار تن بوده  تا نتیجه مطلوب حاصل شود،اما به دلایل مختلفی از جمله حذف یارانه برخی کودها ، هزینه بالای آن برای کشاورز و وضعیت آب‌وهوایی در برخی از مناطق استان که مصرف کود ها را با محدودیت مواجه نموده است این میزان مصرف حدود  150 هزار تن است.

وی با تأکید بر فرهنگ‌سازی درباره مصرف کود بین کشاورزان اظهارداشت: در سال‌های اخیر میزان مصرف کود در استان افزایش یافته و از 91 هزار تن در سال 92 به 140 هزارتن در سال گذشته رسید.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان یادآور شد: سال گذشته برنامه ابلاغی به شرکت  استان تأمین 127 هزار تن انواع کود بود که شرکت 142 هزار تن، معادل 112 درصد برنامه را محقق کرد.

وی با اشاره به  تقسیم‌بندی انواع کودها به میکرو و ماکرو عنوان کرد: کودهای میکرو در سال‌های گذشته از سبد کودهای یارانه‌ای خارج شد و کودهای ماکرو نیز بخشی یارانه دار مانند فسفاته و پتاسه  و بخشی هم از سبد یارانه‌ای خارج شدند اما توزیع آنها باید در شبکه انجام شود مانند کود اوره؛ و کودهای غیریارانه‌ای که در این زمینه دفتر مرکزی با بیش از 30 شرکت قرارداد منعقد کرده است.

حسام با اشاره به توزیع بیش از 6 هزار تن کود غیریارانه ای  در سال  گذشته گفت: در حال حاضر بیش از 40 نوع کود غیریارانه‌ای از طریق کارگزاری‌های استان توزیع می‌شود.

وی درباره فرآوری بذر برخی محصولات در استان بیان داشت: کارخانه بوجاری بذر استان یکی از مدرن ترین  کارخانه بوجاری بذر کشور که 25 تن در ساعت ظرفیت دارد. سال گذشته نیز 7 هزار و 900 تن بذر گندم و سویا در این کارخانه فرآوری شد.

 وظرفیت انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان را 35 هزار تن اعلام کرد و افزود: خدمات این مدیریت به بهره برداران بخش کشاورزی گلستان از طریق 124 کارگزاری مستقر در سطح استان صورت می گیرد.

و درا دامه  تصریح کرد: تامین سموم شیمیایی از قیبل ( حشره کش های مایع، کنه کش ،  گرانوله و روعن ولک) از طریق مجتمع شیمیایی آبیک وابسته  به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی انجام می گیرد و در سال گذشته  بیش از 122 تن انواع سموم شیمیایی از طریق فروشندگی های مجاز سم در سطح استان توزیع شده است.

 درا دامه علیرضا اصغری رئیس اداره بازرگانی شرکت  خدمات حمایتی  کشاورزی  استان  گلستان خاطر نشان کرد: تاکنون برای کنترل  و نظارت  برعوامل تولید مرتبط با توزیع نهاده‌ها، اثر بخشی و شناسایی کارگزاران راهکار مناسبی وجود نداشته است اما با راه اندازی سامانه توزیع هوشمند نهاده‌های کشاورزی در سال 88  این مشکل برطرف شده است وی اضافه کرد: با استفاد از روش شناسنامه دار شدن کارگزاران در این سیستم مدرن و تحت وب ، کلیه کود هایی که از مبادی  به انبار کارگزاران  حمل می شود ردیابی و  نظارت  می گردند.  وی همچنین در عرصه سامانه مدیریت جامع کالا  افزود: استفاده از این  سامانه جامع انبارها در عرصه کاری کارگزاران توزیع و فروش نهاده های کشاورزی ، نظارت عالیه و کنترل از مبدا تا مقصد  را اعمال می نماید.

 مجید محمدی  رئیس اداری و مالی  شرکت خدمات  حمایتی  کشاورزی  استان گلستان  نیز  به موضوع فراهم نمودن شرایط خرید نهاده های کشاورزی و خدمات مرتبط برای  کارکزاران  وکشاورزان از طریق دستگاه الکترونیکی نظیر دستگاهPOS  اشاره کرد و ی همچنین تصریح کرد: براساس  دستور العمل  بانک مرکزی در روند تولید شناسه واریز مربوط به وصول وجوه دولتی به حساب خزانه در عرصه کاری شرکت نیز کارگزاران ملزم شدند  تا با اخذکد شناسه ی واریز  نسبت به پرداخت به حساب جدید اقدام نمایند.ودر ادامه افزود: به منظور حراست بیشتر از اموال دولتی و بر اساس اعلام دولت کلیه معاملات این شرکت از طریق سامانه تدارک الکترونیکی دولت( ستاد) انجام می گبرد.

  حبیب الله  حسام تصریح کرد: بخش کشاورزی که از آن بعنوان مهمترین محور توسعه بویژه در زمینه تامین مواد غذایی و امنیت و سلامت آن در کشور نام برده می شود، برای حفظ این عنوان خطیر نیازمند توجه به بخش های مختلف از جمله ماشین ها و ادوات  کشاورزی  نو و جدید است.  وی همچنین با اشاره به ضریب مکانیراسیون استان افزود:  تاپایان سال ۹۲ میزان ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در استان ۱.۲ بود که اکنون به ۱.۴ رسیده است.  وی همچنین توسعه مکانیزاسیون را از  دیگر برنامه های این شرکت عنوان کرد که مادر صد دهستیم با  ساز  وکار کارشناسی به عرصه ماشین آلات و ادوات کشاورزی ورود کنیم  و تعهدات ما در این بخش ترغیب و تشویق تولید کنندگان و بهره برداران برای فعالیت سالم است همچنین  یکی از ابعاد کار ما، سیاست گذاری  به مسئله کشا ورزی است که می تواندچتر حمایتی گسترده ای برای تولید فراهم  نموده و امیدواریم به منظور ارتقا ضریب مکانیزاسیون استان قدم هایی برداریم  وظرفیت های خوبی در شرکت خدمات حمایتی با حضور   13 شرکت تولید کننده ماشین ها  و ادوات کشاورزی وجود دارد که  دفتر مرکزی شرکت با آنها قرارداد فروش و کالتی منعقد نموده است  و ما نیز به عنوان یک شرکت پشتیبانی  در توسعه مکانیزاسون استان حمایت می کنیم و گفت اجرایی  شدن برنامه های مکانیزاسیون شرکت منوط به تبیین سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و تعیین  اولویت های برخورداری از تسهیلات بانکی و خدمات پس از  فروش است .

 در ادامه محمد خسروی مجری طرح فروش وکالتی ماشین های کشاورزی استان  افزود: این شرکت تلاش می کند ماشین ها و ادوات با کیفیت ساخت داخل که دارای تائیدیه نهایی مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور راداشته باشند را به کشاورزان معرفی کند. خسروی تصریح کرد: تامین و توزیع ماشین آلات و ادوات کشاورزی مورد نیاز جهت مکانیزه نمودن فعالیت های بخش  کشاورزی ، بر اساس اعلام نیاز واحد ها ی تخصصی و اجرایی انجام   می گیرد و  پرداخت تسهیلا ت بانکی  نیز  باید  مبنای  خاصی  داشته باشد و اولویت پرداخت تسهیلات بانکی مربوط به ماشین های خاک ورزی، حفاظتی  وکشت مستقیم می باشد.

 درادامه غلامرضا ادیم مسئول ، بازار یابی و امور مشتریان شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان با بیان این که  ما باید در ترویج  و فرهنگ  سازی مصرف نهاده های کشاورزی یک نگاه واقع بینانه داشته باشیم  ودر بخش بازاریابی تلاش می کنیم ،کانال ارتباطی خود را با شبکه کارگزران  و کشاورزان تقویت نموده، تا محصولات خود را بدرستی معرفی نمائیم و با ایجاد کارگاههای آموزشی و یا در قالب طرحهای آموزشی ، عملکرد محصول خود را به کشاورزان نشان دهیم.  وی همچنین  تصریح کرد: انجام برنامه ریزی  های لازم باید در جهت توسعه تشکل های مکانیزاسیون صورت گیرد و مانیز ترویج ماشین های الگویی کشت را با هماهنگی مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان دربرنامه کاری خود خواهیم داشت و در صدد هستیم در  سال آتی در غرفه نمایشگاه                  بین ا لمللی استان صنایع کشاورزی، ماشین آلات   و نهاده های کشاورزی که مقرر است در مهرماه برگزار شود شرکت کنیم و   در این راستا شرکت خدمات حمایتی کشاورزی نیز  می تواند آخرین  دستاورد های  خود را با حضور شرکت های تولید کننده در معرض  دیدبازدید کنندگان قراردهد.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان در عرصه باشگاه کشاورزان افزود: با عنایت به خودکفایی در تولید مواد غذایی سالم و پایدار، راهبرد دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی است  و نیز باشگاه کشاورزان نیز باید بر مبنای تجربه  و ایجاد زیر ساخت ها انجام گیرد تا در پویایی کار و چرخه بخش کشاورزی تاثیر بسزایی داشته باشد که در این راستا باشگاه کشاورزان شرکت خدمات حمایتی کشاورزی  میز خدمت  ارزشمندی است که تلاش می کند تا  درجهت بهبود  کیفیت خدمات ارائه شده ، نهاده های کشاورزی را به موقع و کافی،  و با کیفیت و سهل و آسان و در کمترین زمان ممکن در دسترس کشاورزان قرار دهد.

 در ادامه غلامرضا ادیم، رئیس حوزه مدیریت و مسئول باشگاه کشاورزان شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان از مهمترین   فعالیت  ها ی باشگاه کشاورزان را به شرح ذیل عنوان  کرد: به روز  رسانی اطلاعات مدرن کشاورزان و کارگزاران،ثبت نام بیش از 1600 نفر بهره بردار در سامانه 1559 نفر،ارائه مشاوره تخصصی به کشاورزان به صورت تلفنی و غیر حضوری،سفارش گذاری نهاده ها و خدمات مربوط به آن، اطلاع رسانی مناسب داده های هواشناسی و استخراج پیش بینی وضعیت آب و هوای مناطق استان و توصیه کمتیه هواشناسی از طریق سامانه تلفن گویای1559 به  کشاورزان و..