اخبار

همایش یک روزه با موضوع معرفی سبد کودی و هماهنگی با کارگزاران شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران که با حضور کارگزاران منطقه غرب مازندران( شهرستانهای نوشهر ، چالوس ، عباس آباد ، تنکابن ، رامسر و کلاردشت) که به میزبانی شهرستان و درسالن جلسات مدیریت جهاد کشاورزی  شهرستان نوشهر  با حضور ریاست محترم سازمان و معاون مدیر زراعت برگزار گردید.

شرح جلسه :

در ابتدای این جلسه پس از تلاوت آیاتی چند از کلام اله مجید آقای مهندس پورمقدم مدیرجهاد کشاورزی شهرستان نوشهر با عرض خیرمقدم به حاضرین در جلسه شرح مختصری از عملکرد 9 ماهه شهرستان نوشهر را بیان نمودند و با اشاره به اهمیت نهاده های کشاورزی وبخصوص انواع کودهای کشاورزی در افزایش تولیدات زراعی و باغی منطقه افزودند خوشبختانه از نظر تأمین و توزیع کود در منطقه مشکل خاصی وجود ندارد و در این زمینه امیدواریم با همکاری و هماهنگی تمامی کارگزاران و همچنین ستاد سازمان جهاد کشاورزی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همه نیازهای کودی استان را پاسخگو باشیم.

در ادامه این نشست مهندس مجید سلطانی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران با قدردانی از حضور مسئولین ، مدعوین و مهمانان حاضر در جلسه بخصوص ریاست محترم سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران جناب آقای مهندس حیدرپور ، مدیر حوزه ریاست سازمان جهاد کشاورزی مازندران مهندس پورفلاح ، رئیس محترم روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران مهندس خلیلی و مهندس خزاعی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چالوس و حسن میزبانی مهندس پور مقدم مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نوشهر و تشکر از کارگزاران منطقه غرب استان مازندران (( شهرستانهای نوشهر ، چالوس ، تنکابن ، رامسر ، کلاردشت و عباس آباد) حاضر در جلسه افزود این جلسه به عنوان هفتمین همایش استانی کارگزاران تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران محسوب می شود که در شهرستانهای مختلف مازندران به صورت منطقه ای برگزار می شود و در این جلسه این توفیق حاصل شد که از نظرات و رهنمودهای جناب آقای مهندس دلاور حیدرپور به عنوان ریاست ارشد جهاد کشاورزی استان مازندران بهره مند شویم. وی اضافه کرد در این همایش بنا داریم سبدکودی قابل عرضه توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی معرفی و سپس کارگزاران مشکلات و موانع پیش رو را مطرح و آنگاه در خدمت مهندس حیدرپور برای ارائه رهنمود جهت حل مشکلات کارگزاران باشیم.

در ادامه این همایش 4 نفر از کارگزاران به نمایندگی از سایر کارگزاران به بیان مشکلات خود پرداختند که مهمترین آنها به شرح ذیل بوده است:

1-علیرغم بازرسی کارگروه نظارت همچنان انواع و اقسام کودها یا برچسب ها و برندهای مختلف و در بسته بندی های شیک و اغفال کننده توسط افراد مختلف در حال توزیع می باشد.

2- تهیه کودهای کم مصرف و ضروری برای خاک از جمله بر ، روی ، منگنز و سایر عناصر کم مصرف تاحدودی سخت و دشوار است.

3-کارگزاران و بخصوص تعاونی ها برای خرید کود و توزیع به موقع آن در بین کشاورزان نیاز به تسهیلات بانکی کم بهره دارند که در این زمینه بانک ها همکاری نمی کنند و سازمان جهاد کشاورزی از ما حمایت نماید.

4- در زمان پیک مصرف  فاصله زمانی از زمان خرید و سفارش کود تا زمان رسیدن به مقصد انبار کارگزاران بسیار زیاد می باشد.

5-کارمزد توزیع کود بعد از گذشت سالها همچنان پایین و ناچیز است.

6-علیرغم ارائه ضمانت نامه بانکی توسط کارگزاران اما خرید کارگزاران باید نقد باشد و حتی مهلت یک ماهه هم برای پاس شدن چک به کارگزار داده نمی شود.

7-سبد کودی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی محدود و فروش آن هم نقدی می باشد در حالی که بازار شرایط آن بسیار آسانتر می باشد.

8-کارگزاران تقاضا داشتند عرضه و توزیع کود در شرکت خدمات حمایتی کشاورزی می بایستی به صورت شرایط 3 ماهه و 4 ماهه باشد.

9-به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی وضعیت کشاورزان بسیار سخت و دشوار است و همین امر موجب شده تا کود مورد نیاز خود را از روش های سهل تر و با شرایط راحت تر تامین نمایند.

در ادامه این همایش و بعد از صبحتها ، بیان نظرات و مشکلات توسط کارگزاران مهندس دلاور حیدرپور به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در سخنانی مبسوط به مشکلات و نظرات کارگزاران حاضر در همایش ارائه طریق و رهنمود دادند که مهمترین بیانات جناب مهندس حیدرپور (ریاست سازمان جهادکشاورزی استان مازندران ) به شرح ذیل بوده است:

1-نقش کود در افزایش تولیدات زراعی و باغی انکار ناپذیر است و مصرف کود درمازندران نسبت به سایر نقاط کشور و در کشور نسبت به سایر نقاط دنیا بسیار پایین تر می باشد.

2-کودهای تامین شده در حال توزیع توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در شرایطی بسیار سخت و بخشی از طریق واردات و بخشی قابل توجهی هم از تولیدات داخلی تامین می شود و آنهم به صورت خرید نقدی بنابراین چاره ای وجود ندارد که برای تامین نقدینگی فروش هم باید به صورت نقدی باشد.

3-شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای ایجاد شرایط آسان کودهای خود را به صورت 3ماهه هم به شبکه کارگزاری خود عرضه می کرد اما به دلیل نقص عهد صورت گرفته توسط برخی از کارگزاران عملاً این روند متوقف شده و همان روال سابق در حال اجرا می باشد.

4-برای حمایت از کارگزاران و در راستای تامین به موقع کودهای مورد نیاز استان سعی خواهد شد با هماهنگی ها و صحبت هایی که با مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی انجام می دهیم. برای کارگزارانیکه دارای ضمانت نامه بانکی هستند کود به صورت اعتباری در اختیار آنها قرار گیرد.

5-از آنجائیکه کارگزاران پول خود را به صورت نقد  از کشاورزان می گیرند و ما هم انتظار داریم پول شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را نقد بدهند تا این نقدینگی برای شرکت ایجاد شود تا بتواند کودهای مورد نیاز استان را در زمان مقرر تامین نماید.

6-براساس تحقیقات انجام شده از سوی مرکز تحقیقات یکی از کودهای مورد نیاز برای خاکهای مازندران کلرور پتاسیم می باشد که در این زمینه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی می تواند این کود را به میزان کافی تامین نماید.

7-تعاونی های روستایی متاسفانه از وظیفه اصلی خود غافل شده اند و اگر این تعاونی ها براساس اساسنامه خود عمل نمایند و با توجه به استقلال مالی و اقتصادی که دارند می تواند بسیاری از نیازهای کشاورزان و روستاییان را با خرید محصولات آنها و تامین نهاده های مورد نیازشان تامین نمایند.

8-خوشبختانه مشکل کمبود در مازندران  وجود ندارد بنابراین سعی ما باید این باشد که هیچ کشاورزی بدون کود نباشد.

9-در زمینه جلوگیری از توزیع کودهای نامرغوب درمازندران خوشبختانه کمیته نظارت بر تامین وتوزیع نهاده های کشاورزی در ستاد سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت های جهادکشاورزی شهرستانهای استان مازندران تشکیل شده است که در این زمینه با عرضه کنندگان کودهای غیر مجاز و تقلبی به شدت برخورد خواهد شد.

10-هرکودی که در استان میخواهد توزیع شود باید مجوز ثبت کودی را از مرکز  تحقیقات خاک و آب داشته باشد درغیر این صورت قاچاق محسوب شده و تحت تعقیب قضایی قرار خواهد گرفت.

درپایان این جلسه آقای مهندس سلطانی با قدردانی ویژه از مهندس حیدرپور بخاطر حضورشان در این جلسه علیرغم مشغله کاری زیاد افزودند تمامی کارگزاران تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان بازوان پرتوان اجرایی این شرکت و مجموعه جهاد کشاورزی محسوب می شوند  و بنابراین باید به ضوابط و قوانین موجود پای بند بوده و هرگونه تخلفی را در زمینه تامین و توزیع نهاده های کشاورزی به صورت فوری گزارش نمایند و در کنار آن سعی نمایند کودهای کشاورزی مورد نیاز کشاورزان استان را فقط از طریق شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تامین و در بین آنها توزیع نمایند.

این همایش با ذکر صلوات حاضرین به پایان رسید.


اخبار برگزیده