چگونه در حوزه محصولات ارگانیک موفق شویم؟

فرصت امروز- مترجم: علی آل علی

4 توصیه برای مدیریت بهینه کسب و کار در حوزه غذای ارگانیک

اکنون کسب و کار حوزه غذای ارگانیک رواج بسیار زیادی دارد. همچنین راه اندازی یک شرکت تولید غذای ارگانیک نیز بسیار راحت تر از گذشته است. اگرچه هنوز هم آمارهای رسمی در مورد میزان فروش غذاهای ارگانیک در سراسر جهان یا حتی کشورهای پیشرفته وجود ندارد، با این حال برخی از غول های این عرصه به خوبی سودآوری آن را تضمین کرده اند.

امروزه مشتریان بسیار بیشتر از هر زمان دیگری به غذای شان توجه دارند. آنها مایل به آگاهی از نحو تولید و فرآوری غذای خود هستند. با توجه به گزارش انجمن تجارت غذای ارگانیک در سال 2017، فروش غذای ارگانیک نزدیک به 6.4درصد رشد داشته است. بنابر این کارآفرینان بیش از هر زمان دیگری راه اندازی یک کسب و کار مبتنی بر غذای ارگانیک را سودآور تلقی می کنند. درست به همین دلیل روز به روز بر شمار برندهای فعال در حوزه غذای ارگانیک افزوده می شود.

کسب و کار حوزه غذای ارگانیک

در این مقاله هدف اصلی من بررسی چهار توصیه مهم برای راه اندازی و مدیریت کسب وکار غذای ارگانیک است.

آموزش مشتریان

بخشی از مدیریت کسب و کار غذای ارگانیک مربوط به توانایی بیان مزیت های استفاده از غذای سالم به مشتریان است. پاسخ به پرسشی نظیر «چرا مشتریان باید غذای سالم بخرند؟» برای شروع کسب و کارمان مطلوب خواهد بود. بدون تردید همه افراد توانایی درک پاسخ پرسش فوق را ندارند. به همین دلیل ما باید اقدام به آموزش آنها کنیم. درست به همین خاطر اغلب برندهای فعال در این حوزه یک بسته آموزشی آماده برای ارائه به مخاطب هدف شان دارند.

استفاده از سایت و وبلاگ برندمان برای آگاهی بخشی پیرامون مزیت های غذای ارگانیک ضروری است. امروزه بسیاری از برندهای عرصه غذای ارگانیک همکاری با سازمان های محلی و خیریه های مختلف به منظور رواج استفاده از غذای سالم را در دستور کار قرار داده اند. به این ترتیب آگاهی مردم در مورد این نوع غذا و استفاده از آن افزایش خواهد یافت. بدون تردید همکاری با سازمان های محلی و خیریه ها به اعتبار برند ما خواهد افزود. این امر در ایجاد اعتماد در میان مشتریان اهمیت دارد. به این ترتیب مشتریان نگاه مثبت و بهتری به برند ما خواهند داشت. در نهایت نیز همکاری با افراد تاثیرگذار در راستای ارائه آموزش های لازم به مردم گزینه مطلوبی خواهد بود. به هر حال افراد تاثیرگذار دامنه وسیع تری از مخاطب را در اختیار دارند. خوشبختانه صنعت غذا برای همه مردم جذاب است. نکته مهم در این میان همکاری با افراد تاثیرگذار فعال در زمینه غذاست. در غیر این صورت پیام ما به وسیله فردی غیرحرفه ای به مخاطب می رسد. به این ترتیب بی توجهی مخاطب به پیام ما کاملا طبیعی خواهد بود.

مطلب مرتبط: سرمایه‌گذاری روی غذای جهان

همکاری با تامین کنندگان غذا یا راه اندازی رستوران و فروشگاه خودمان

توصیه دوم و سوم را به صورت یکجا بیان خواهم کرد. همانطور که پیش از این بیان شد، مشتریان علاقه مند به آگاهی از محل پرورش فرآیند فرآوری غذای شان هستند. به عنوان مثال، اگر برند ما در زمینه فروش گوشت ارگانیک فعالیت دارد، نباید صرف بیان صفت ارگانیک را کافی بدانیم. متاسفانه امروزه سوء استفاده و فروش محصولات تقلبی به نام ارگانیک رایج شده است، بنابراین باید تمهیداتی برای نمایش صحت ادعای مان به مشتریان ترتیب دهیم. استفاده از سایت رسمی برندمان برای نمایش مزرعه و محل پرورش حیوانات مورد نظر ضروری است. برخی از شرکت های بزرگ در زمینه تولید گوشت ارگانیک حتی امکان بازدید از مزرعه ها را برای مشتریان فراهم می کنند. به این ترتیب با ثبت نام در سایت شرکت امکان بازدید از محل تولید محصولات ارگانیک وجود خواهد داشت.

محصولات ارگانیک

در زمینه تاسیس شرکت فعال در زمینه تولید محصولات ارگانیک دو راهکار پیش روی ما قرار دارد. نخست همکاری با تامین کنندگان غذا برای تهیه موارد اولیه و دوم راه اندازی مزرعه اختصاصی خودمان. این امر در مثال تهیه گوشت ارگانیک مربوط به تهیه آذوقه مورد نیاز برای حیوانات مورد نظر کاربرد دارد. بدون تردید امکان همکاری با مزرعه های دیگر برای تامین مواد اولیه وجود دارد، با این حال گزینه مورد نظر من راه اندازی مزرعه شخصی برندمان است. به این ترتیب ما کنترل بهتری بر روی امور خواهیم داشت. مشکل اصلی همکاری با سایر مزرعه ها ناتوانی در نظارت بر روی تهیه کاملا طبیعی موارد اولیه است. به این ترتیب تردیدهای مشتریان نیز بیشتر می شود.

در صورت فعالیت مطلوب در زمینه تولید مواد اولیه امکان فروش مازاد تولید به سایر برندها نیز وجود دارد. به این ترتیب برند ما از شهرت و اعتبار مطلوبی بهره مند خواهد شد.

ضرورت داستان سرایی برای برندمان

هر صاحب کسب و کاری یک داستان ویژه برای بیان دارد. بیان یک داستان جذاب برای مشتریان در افزایش اعتبار و جایگاه برندمان تاثیر انکارناپذیری دارد. به عنوان مثال، واربی پارکر هدف خود از راه اندازی کسب و کار در حوزه غذای ارگانیک را در سایت رسمی شرکتش بیان کرده است. وقتی برندمان یک یا چند داستان جذاب داشته باشد، هدف فعالیتش چیزی بیشتر از صرف کسب سود ارزیابی خواهد شد. این امر برای کسب و کارهای فعال در این حوزه بسیار ضروری است.

مطلب مرتبط: گزارش «فرصت امروز» از نحوه مدیریت یک مجموعه تهیه غذا

لوکاس وُلگار، موسس برند Made By lukas، در زمینه تولید همبرگرهای گیاهی فعالیت دارد. او نام خود را بر روی برندش قرار داد. هدف اصلی لوکاس از این کار ایجاد تمایز میان برندش و سایر غول های بزرگ عرصه استفاده از گوشت برای تهیه غذا بود.

داستان یک برند بیانگر هویت آن و چرایی فعالیتش است. این داستان به ما امکان ایجاد ارتباطی محکم و خدشه ناپذیر با مخاطب هدف را می دهد. از همه مهم تر، یک داستان جذاب چهره ای انسانی تر به برند ما خواهد داد. به این ترتیب ظاهر خشک مان ناپدید می شود.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی