جزئیات مقاله

مترجم: سعیده کریمی

 

امروزه حدود 300 میلیون شرکت در جهان وجود دارد، یعنی 300 میلیون برند. برخی از برندها به بزرگی اپل و کوکاکولا هستند و برخی کسب و کاری کوچک تک نفره هستند. با این تعداد زیاد برند در جهان، پیداکردن و خلق کردن یک نام تجاری منحصر به فرد کاری دشوارتر می شود. پس چطور می توان یک نام تجاری شایسته خلق کرد؟ چطور می توان در بازی نام ها شرکت کرد و برنده شد؟

شما با برداشتن سه قدم آغاز می کنید: قدم اول، باید انتخاب کنید چه نوع نامی می خواهید. هفت دسته متفاوت از نام های تجاری وجود دارد و تقریبا تمامی برندها در جهان در یکی از این دسته بندی ها قرار می گیرند.

نام های تجاری هم نام با شخص عنوان گذار مانند بِربِری و دیزنی، که تصورات و باورهای بنیان گذارشان را مجسم می کنند. اگر احساس تنبلی می کنید یا اعتماد به نفس بالایی دارید، این نام ها مناسب شماست. ادیداس کمی منحصر به فرد تر است، این نام از اسم ادولف دسلر بنیانگذار شرکت آدیداس گرفته شده است. و اما شرکت تزلا توسط نیکولا تزلا بنا نشده ، نیکولا در سال 1943 فوت کرده بود. بلکه این نام ادای احترامی است به دستاوردهای الکترونیکی نیکولا تزلا.

نام های توصیفی مانند خطوط هوایی آمریکا یا شرکت هوم دیپو «فروشگاه لوازم خانگی» دقیقا به شما می گویند شرکت چه کاری انجام می دهد، اما این نام ها ممکن است تلفظی دشوار و طولانی داشته باشند و حفظ و مالکیت آنان دشوار باشد.

مطلب مرتبط: 8 روش برای ایجاد یک برند با ارزش تر

نام های سرواژه مانند جی ای «GE» و بی پی «BP» مدل کوتاه شده نام های توصیفی هستند. برخی از سرواژه ها با تدبیر بیشتری انتخاب می شوند، برای مثال مرغ سوخاری کنتاکی به «KFC»خلاصه شده است زیرا مرغ سوخاری چندان سالم به نظر نمی رسد؛ و بانک هنگ کنگ و شانگ های به «HSBC» تبدیل می شود تا به گسترش جهانی بانک کمک کند.

نام های حقیقی مانند اوبر و اسلک کلماتی هستند که دقیقا از فرهنگ لغت بیرون کشیده شده اند و بیانگر ویژگی ها یا منافع شرکت هستند. اوبر از لحاظ لغوی به معنای نمونه برجسته است و برای شرکتی که آرزوهای بزرگ گسترده جاه طلبانه فراتر از خدمات حمل و نقل دارد. ممکن است کلمات حقیقی ایده خوبی به نظر برسند اما در دنیایی که 300 میلیون شرکت حضور دارند، پیدا کردن یک نام کار سختی است. سخت است در میان کلمات فرهنگ لغات نام حقیقی تازه ای پیدا کنید.

نام های ترکیبی مانند فیس بوک و ری بن که از چسباندن دو کلمه ساخته شده است. این نام ها شبیه ضربه ای دوگانه هستند و در خاطر باقی می مانند. از آنجا که پیدا کردن نام های حقیقی دشوارست، شرکت هایی مانند کلینِکس و پینترست برای تاثیر گذاری با تغییر دادن حروف، اضافه یا حذف کردن حروف کلمات جدید ابداع کرده اند. از آنجا که ابداع کردن نام می تواند بسیار منحصربه فرد باشد اما اگر دقت نکنید ممکن است نام های ابداعی شما شبیه مواد دارویی به نظر برسد یا بدتر از آن شبیه نام نیمکتی ساخت ایکیا.

نام های تداعی کننده بازتابی هستند از معنای تصویری برند. رودخانه آمازون در آمریکای جنوبی بزرگ ترین رودخانه جهان است، بنابراین می تواند نام مناسبی برای بزرگ ترین منتخب کتاب ها، لباس، محتوا و . . . باشد. شباهنگ «Sirius» نام درخشان ترین ستاره است، بنابراین در شبکه های رادیویی می توانید از طریق آنها به برجسته ترین ستاره های موسیقی و سرگرمی گوش بسپارید. رد بول تداعی کننده نوشیدنی با ویژگی های مشابه گاو نر از جمله قدرت و اعتماد به نفس است.

نام برخی از برندها از زبان های غیرانگلیسی گرفته شده است. مانند سامسونگ که در زبان کره ای به معنای سه ستاره است، لگو در زبان دانمارکی به معنای خوب بازی کردن، زاپوس از کلمه اسپانیایی ساپاتوس، به معنای کفش گرفته شده، و شرط می بندم که نمی دانستید هلو از یک ضرب المثل چینی گرفته شده است، هلو نام توپی است که برای نگهداری اشیا قیمتی و گرانبها استفاده می شود.

در نهایت، گونه هفتم نام های انتزاعی هستند، نام هایی مانند رولکس و کداک. این نام ها هیچگونه معنای ذاتی و درونی ندارند بلکه با تکیه بر قدرت آوایی نام های تجاری قدرتمندی خلق می کنند.

خوب، وقتی تصمیم گرفتید چه نوعی از نام تجاری را می خواهید، باید تصمیم بگیرید که نام تجاری شما چه می خواهد بگوید و بی شک بسیار وسوسه انگیز است که نامی خلق کنید تا گویای آن باشد که چه کسی آن را خلق کرده یا شما چه می کنید یا کجا فعالیت می کنید. اما بهترین نام های تجاری توصیف نمی کنند، آنها بیانگر ایده های بزرگ هستند، ایده هایی که به خواسته ای احساسی ترجمه می شوند؛ نایکه به پیروزی مرتبط می شود «گرفته شده از نام الهه پیروزی یونانی»، گوپرو درمورد دلاوری و قهرمانی است، اپل به سادگی و سودمندی مربوط می شود، و گوگل از اصطلاحی در ریاضی گرفته شده است که بیانگر عدد یک با صد صفر در جلوی آن است، خوب چنین عدد بزرگی از نگرش وسیع شرکت پشتیبانی می کند که قصد دارد اطلاعات جهانی را سازماندهی کند.

بدین ترتیب اگر شما به فکر برند تازه خود هستید، با دقت فکر کنید و از خودتان بپرسید ایده بزرگ شما چیست؟

در گام سوم می بایست بررسی کنید که نام تجاری شما قبلا انتخاب نشده باشد. شاید مجبور شوید صدها نام بسازید و شایدها هزاران نام تا اینکه نامی از پیش انتخاب نشده و قایل دسترس پیدا کنید و نکته ای که نباید فراموش نکنید اینست که معنای نام تجاری خود را بررسی کنید تا در دیگر زبان ها یا کشورها بار معنایی منفی نداشته باشد. شما نمی خواهید که با نام تجاری شرم آوری شکست بخورید، مانند نام این برند دستمال توالت در سوئد «کرپ در انگلیسی به معنای بنجل و بی ارزش است».

مطلب مرتبط: برای ایجاد یک برند در سال 2018 چه اقداماتی لازم است؟

و در آخر چند کلمه درمورد الفبا. شرکت مادر گوگل در حال حاضر یکی از با ارزش ترین شرکت های دنیاست. درمورد استراتژی کسب و کار بسیار گفته شده و نوشته شده است اما من می خواهم درباره نام تجاری چند کلمه ای حرف بزنم. آیا الفبا «آلفابت» نام تجاری مناسبی است؟ اول از همه این نام یک ایده است. همانطور که همه می دانیم الفبا مجموعه ای از حروف است که پایه و اساس تمامی زبان ها و ارتباطات را شکل می دهد. دوم، این نام با شرکت های زیرمجموعه پیوند برقرار می کند، جی به نشانه گوگل، سی به نشانه کالیکو، ان به نشانه نکست و الی آخر و سوم، این نام سرمایه گذاران وال استریت را تشویق می کند سهام این شرکت را خریداری کنند و به سود فراوان دست یابند، سهامی که عملکرد بهتری از دیگر شرکت ها خواهد داشت. و در نهایت این نام تجاری خود یک واژه حقیقی از فرهنگ لغت است که این روزها کمتر پیدا می شود.

حال، تنها یک مساله درمورد الفبا باقی می ماند. شرکت خودروسازی بی ام دبلیو مالک سایت «alphabet.com» می باشد اما مساله اینجاست امروزه دات کام به تنهایی چندان اهمیتی ندارد، در زمانه ای که ما از طریق جستجو در گوگل به خواسته هایمان می رسیم و از طریق رسانه های اجتماعی و برنامه های تلفن های همراه هوشمند با برندها ارتباط برقرار می کنیم. بنابراین شرکت آلفابت سایت آلفابت دات کام را به فراموشی می سپارد و در عوض سایتی با آدرسی کوتاه تر و منحصربه فردتر تاسیس می کند «ABC.XYZ».

 

کلمات کلیدی : برند کسب و کار