جزئیات مقاله

مترجم: علی اکبری

 

ماه گذشته، ائتلاف میان 200 مدیرعامل شرکت های پیشرو کشور (ایالات متحده آمریکا) با هدف به صدا درآوردن زنگ خطری برای اقتصاد آمریکا گرد هم آمدند. علت نگرانی آنها کشمکش های تجارت جهانی، کمبود نیروی کار و یا شرکت های ادغامی بزرگ نبود. بلکه نگرانی آنها تفکر کوتاه مدت بود.

وارن بافت و جیمی دایمون در یکی از مقالات مجله وال استریت با عنوان «تفکرات و اعمال کوتاه مدت برای اقتصاد آسیب زا است» خطرات وابستگی بازار آمریکا به بهره های کوتاه مدت را متذکر شدند، چرا که دستیابی به این دست بهره ها به قیمت از دست دادن استراتژی، رشد و پایداری بلند مدت میسر می شود.

با وجود اینکه تاثیرات تفکر کوتاه مدت برکسب و کار چیز تازه ای نیست، تقاضا برای تفکر بلندمدت بیش از هر زمان دیگری به یک ضرورت بدل شده است. برای مثال در همین چند هفته اخیر، مقالات مشابهی در مجله ثروتِ فست کمپانی و مطالعات هاروارد در حوزه کسب و کار منتشر شده اند که این مقالات حتی توانسته اند کاریکاتورهای تجاری را تحت تاثیر قرار دهند.

بیایید نیشخندها را کنار بگذاریم، چگونه رهبران امروز جهان می توانند عادات کوتاه مدت خود را کنار بگذارند و آنها را با عاداتی بلند مدت جایگزین کنند؟ این سوالی است که ما از سال 2012 در لابراتوار میراث مرتبا آن را تکرار می کنیم، کار ما در این موسسه، مطالعه خصوصیات اخلاقی بود که متفکران دوراندیش را از همکاران کوته نگرشان مجزا می کنند. برخلاف تمام تصورات ما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که بهترین استراتژی کوتاه مدت، در واقع یک استراتژی بلندمدت است. علت چنین چیزی این است که رهبران تحت تاثیر تفکر و اهداف بلند نسبت به رقبای خود مدت تصمیمات کوتاه مدت بهتر و سریع تری اتخاذ می کنند. مطلب مرتبط:

5 راهکار برای تفکر هوشمندانه

در اینجا پنج اصل عملی و کلیدی از کتاب جدیدمان با عنوان میراث خلق: ایجاد یک برند درازمدت و پایا در جهانی کوتاه مدت، ارائه شده است، که با کمک این اصول می توانید از شرّ چرخه های تکراری کوتاه مدت خلاصی یافته و شروع به ساختن میراث مدرن و دیرپای خود کنید:

1- شخصا رهبری را به دست بگیرید

ما دریافتیم در حالی که متفکران کوتاه مدت به سیستم ها و رویه هایی فکر می کنند که هد ف شان دنبال کردن مسائل به روز و داغ بازار است، سازندگان میراث مدرن بر روی افرادی سرمایه گذاری می کنند که به دنبال همکاری های بلندمدت و معناداری هستند. اغلب اوقات، این مسئله با سرمایه گذاری بر روی اهداف و جاه طلبی های شخصی خودشان آغاز می شود.

برای مثال، فستیوال فیلم تریبکا در پاسخ به حملات 11 سپتامبر سال 2001 ایجاد شد، این در حالی بود که موسسان این برند به دنبال راهی برای نوسازی منطقه بودند. چیزی در حدود دو دهه بعدتر، آنها همچنان به دنبال اشتیاق شخصی خود در فیلمسازی بوده و سعی دارند جان تازه ای به آن ببخشند.

راهبرد شخصی: انگیزه ها و جاه طلبی های بلندمدت خود را دنبال کنید و پیش از آنکه به آورده های تصمیم خود فکر کنید، تفکر خود را به اموری که در توانایی مشارکت در آنها را دارید، معطوف سازید.

2- عقاید خود را سروسامان دهید

متفکران کوتاه مدت برندهای خود را از درون به بیرون تصویر می کنند، که این به چیزهایی که می گویند و کارهایی که انجام می دهند، مربوط می شود و عقیده دارند که نگرش همه چیز است. برخلاف آنها، سازندگان میراث مدرن از بیرون به درون کار می کنند و اجازه می دهند که چند عقیده بنیادین رفتارهای منحصربه فرد بسیاری را هدایت کند. مثالی از این دست، شرکت هتلداری ریتز-کارلتون است؛ که کارمندان آن در آغاز هر شیفت گردهم جمع می شوند، در مورد اهداف خویش صحبت می کنند و داستان های هیجان انگیز خود را با دیگران به اشتراک می گذارند. این نمونه ای استثنایی از نمایه باور برند به عمل گرایی است.

راهبرد رفتاری: مطمئن شوید که عقاید و باورهای برند دوام آورده و توان کافی را برای قوت بخشیدن به همکاران خود در نظر می گیرید تا آنها نیز بتوانند این عقاید و باورها را به صورت عملی به نمایش بگذارند.

3- غربیه ها را راه دهید

متفکران کوتاه مدت با هدف احاطه و برتری در عرصه فروش، به دنبال جمع آوری اطلاعات بوده و می خواهند به مشتریان خود بگویند که چه کاری انجام دهند. خالقان میراث مدرن کاری برعکس انجام می دهند، آنها با فراهم کردن مجالی برای مشتریان در روایت مشارکتی داستان های برند، تاثیر اجتماعی خود را گسترش و رشد می دهند. پروژه بهتر خواهد شد، به واسطه استفاده از پیام های ارتقای برند و اشتراک گذاری ویدئوهای شخصی خود، صدها هزار حمایت کننده را تحت تاثیر قرار دادند.

راهبرد نافذ و تاثیرگذار: به جای اینکه سعی بر کنترل مشتریان خود داشته باشید، به دنبال راه هایی برای ایجاد تاثیر اجتماعی باشید و برای مشتریان خود مجالی فراهم کنید که در جایگاه کمک نویسندگان برندتان فعالیت کنند.

4- بازی منحصر به خودتان را طراحی کنید

متفکرانی که برنامه های کوتاه مدت دارند با کنترل قوانین (کسب و کار مساوی با سودآوری است) و استفاده از آگاهی مرسوم (در نوع دوستی هیچ گونه سودی وجود ندارد) موقعیت خود را حفظ می کنند. خالقان میراث جدید، قوانین را می شکنند و تناقضات را با هم آشتی می دهند (برای مثال، کسب و کار می تواند سودآور بوده و در جهت خیر و خوبی فعالیت کند) تا تغییری پایدار و جالب توجه را رقم بزنند.

برای مثال شرکت 150 ساله بلمونت استیکس، برای جذب طرفداران جدید به دیدن مسابقات اسب دوانی، دست به ایجاد انجمن هایی زده است که برحسب القائات، ایده ها و فناوری های مختلف افراد عضو را دسته بندی می کنند. این بدان معناست که برای چنین شرکتی، دسته بندی های پیشین اعم از سرگرمی، شرط بندی و فرهنگ عامه چندان مطرح نیست. نتیجه این کار، تشکیل و نموِ یک برند جدید است که در جهات غیرمرسوم رشد و ارتقا می یابد.

راهبرد غیرمرسوم: به دنبال تعریف دسته بندی خویش باشید، اجازه ندهید دسته بندی شما را تعریف کنند. 

5- هرگز از ساختن میراث خود دست نکشید

بسیاری از متفکران لحظه ای یا به تکرار تجربیات گذشته ادامه می دهند و یا اینکه در این کار موفق نمی شوند و هویت خود را از دست می دهند. خالقان میراث مدرن، برای دستیابی به نتایج بزرگ و قابل توجه به دنبال راه هایی هستند که به واسطه آنها، تجربیات موفق گذشته را به شکلی متفاوت و تطبیقی، تکرار کنند. در این خصوص مثال شرکت تیلور گیتار باب طبع ماست، یکی از موسسان این شرکت در آستانه 30 سالگی خدمتش به این شرکت، راهی را برای ادامه حیات میراثش انتخاب کرد. این انتخاب باعث شد تا آنها بتوانند پیش از بازنشستگی، به شکلی عملی دانش و آگاهی خود را به اشتراک بگذارند و مطمئن شوند که اشتیاق شان برای ساختن گیتارهای محبوب مردم، در طول نسل های متمادی ادامه پیدا خواهد کرد.

مطلب مرتبط: جملاتی کوتاه که برای غلبه بر بازار به آنها نیاز دارید

راهبرد دائمی: تفکرات کوتاه مدت خود را اصلاح کرده و تفکراتی بلندمدت را جایگزین آنها کنید، توجه داشته باشید که تصمیمات امروزتان در خدمت به فردا باشد.

و در نهایت یک توصیه بسیار مهم: اجرا و پیاده سازی این 5 اصل آسان نیست، هرچند که اگر این کار را بکنید، نتایج خوبی خواهید گرفت. بر طبق نظر بافِت و دایمون، اگر رهبران بتوانند خود را از تفکرات کوتاه مدت و موقتی برهانند، اقتصاد آمریکا تقویت می شود، کارگران، سهامداران و سرمایه گذاران آمریکا سود می برند و میراثی مفتخرانه باقی خواهد ماند.