اخبار

گزارش زیر مربوط به گفت و گوی رادیویی جناب مهندس یزدان سیف، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و رییس هيات مديره انجمن واردكنندگان کود و سم  با رادیو اقتصاد است که می خوانید.

مدیرعامل محترم شرکت خدمات حمایتی كشاورزی در این گفت و گو با اشاره به تلقی نادرست برخی از اصل ۴۴ قانون اساسی، تصریح کرد: عده ای برداشت نادرستی از اصل ۴۴ دارند و برداشت کجی از آن می کنند. اصل ۴۴ به معنای تعطیل شرکت های دولتی نیست بلکه واگذاری شرکت ها به بخش خصوصی برای افزایش بهره وری است.

معاون محترم وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بر اساس این اصل قانونی، ما نمی خواهیم شرکت های دولتی تعطیل و به جای آنها چند شرکت زیرپله ای ایجاد شوند تا با هزینه های مبادله ای بیشتر، هزینه هایی را  به اقتصاد کشور تحمیل کنند.

مهندس سیف دولت یازدهم را پیشرو در اجرای درست اصل ۴۴ قانون اساسی دانست و گفت: در دولت یازدهم اصل ۴۴ به شدت مورد توجه قرار گرفته اما تلقی برخی از اجرای این اصل به ویژه واسطه های کود و سم این است که یکی از بزرگ ترین شرکت های تولید و توزیع نهاده های کشاورزی را در کشور تعطیل کنیم تا ۴ تا واحد زیرپله ای فعالیت کنند.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همچنین به پیشینه این برند در بخش کشاورزی اشاره و اظهار کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایران، با مشارکت آلمانی ها در سال ۱۳۰۹ پایه گذاری و تاسیس شد و با پیشینه حدود ۱۰۰ ساله، بزرگ ترین تامین و توزیع کننده نهاده در کشور و یکی از معتبرترین شرکت ها در این حوزه در دنیا به شمار می رود.

واردت ۸ میلیون تنی گندم نتیجه تضعیف شرکت خدمات حمایتی بود

مهندس سیف نتیجه تضعیف عملکرد شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در دولت گذشته را واردات ۸ میلیون تنی گندم دانست و افزود: هر چند دولت یازدهم از خصوصی سازی حمایت می کند اما قایل به تعطیلی شرکتی با بیش از ۹۰ سال تجربه و عملکرد در بخش کشاورزی نیست.

وی همچنین به شرح وظایف این شرکت در چارچوب اساسنامه آن اشاره و اظهار کرد: شرکت خدمات حمایتی طبق اساسنامه وطیفه تامین، تولید و توزیع نهاده های کشاورزی را بر عهده دارد و تاکنون نیز در عملکردش موفق بوده است. این شرکت در برخی مقاطع، سالانه ۳ تا ۳٫۵ میلیون تن نهاده کشاورزی در کشور تامین و توزیع کرده است.

بخش خصوصی، تنها واگذاری وظایف شرکت خدمات حمایتی را می خواهد!

مهندس سیف در پاسخ به رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان کود و سم، تصریح کرد: ما(دولت) طلبکاریم( از بخش خصوصی) که چرا هر زمان شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در بورس قیمت گذاری و عرضه می شود، بخش خصوصی اقدام به خرید آن نمی کند اما خواهان واگذاری وظایف آن است؟!

رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان کود و سم در ادامه این گفت و گوی رادیویی، با تاکید بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، خواستار واگذاری وظایف تامین و توزیع نهاده های کشاورزی به بخش خصوصی شد و گفت: شرکت های دولتی واسطه گری می کنند و ما از دولت می خواهیم، به بخش خصوصی اجازه فعالیت بیشتر در زمینه نهاده های کشاورزی را بدهد، دنیا دیگر از کودهای تک عنصری استفاده نمی کند و کشاورزی ما نیز نیازمند کودهای نسل جدید و چند عنصری است در حالی که شرکت خدمات حمایتی كشاورزی همچنان اقدام به توزیع کودهای تک عنصری می کند. میزان و نوع مصرف کودها باید مهندسی شود.

 در پاسخ به این موارد، مهندس يزدان سیف گفت: طبق آمارهای جهانی، سالانه ۱۸۹ میلیون تن عنصر کودی در دنیا مصرف می شود که ۱۱۶ میلیون تن ازته است. از این میزان کود ازته، ۵۲ درصد آن در قالب اوره و ۳۰ درصد آن دی ای پی(DAP) و ان پ ک(NPK) کمتر از ۱۱ است.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی كشاورزی؛ کسانی که در پی انحلال این شرکت هستند را گروهی وارداتچی دانست و تصریح کرد: ما نیز در پی این هستیم که وظایف شرکت به بخش خصوصی واگذار شود اما کجای اصل ۴۴ گفته شرکت دولتی کار نکند؟ شرکت خدمات حمایتی مدیریت زنجیره تامین نهاده ها را بر عهده دارد و در همه جای دنیا نیز چنین است.

وی در پایان گفت: به عنوان یک کارشناس اقتصادی معتقدم؛ حفظ شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مانند همه جای دنیا ضروری است و کسانی که موافق انحلال آن هستند در پی واردات بیشتر نهاده ها هستند.

 در پایان این گفت و گوی رادیویی، قرار شد برنامه دیگری هم ترتیب داده شود و در آن با نماینده تولیدکنندگان کود سم نیز حضور داشته باشد.

لينك مرتبط

بخش خصوصی، تنها واگذاری وظايف شركت خدمات حمايتی كشاورزی را می خواهد!

اخبار برگزیده