اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان اصفهان،

مدیر زراعت سازمان در طی یک گفتگوی اختصاصی از وضعیت زراعت استان اصفهان گفت: با توجه به بارندگی های اخیر و هماهنگی‌های انجام شده برای کشت گندم وجو در سطح استان؛ پیش‌بینی می شود افزایش۲۰ درصد تولید گندم و جو استان اصفهان شاهد باشیم.

   ایشان تصریح نمود:در سال زراعی جاری میزان بارندگی کوهرنگ ۲۱۲۶ میلیمتر که معادل سال زراعی ۷۲-71 گزارش شده است شرایط نسبتا مناسبی را برای کشاورزی  محقق ساخته است .
مدیر زراعت در ادامه افزود: در مناطق گرم استان که شامل شهرستانهای کاشان، اردستان، نطنز ،نایین و خور و بیابانک می‌باشد در مجموع سه هزار ۸۶۳ هکتار اراضی  زیر کشت گندم رفته است و تولید 15هزار و ۵۵۷ تن پیش بینی می شود. مناطق معتدل استان شامل شهرستانهای اصفهان، شاهین شهر، تیران و کرون،شهرضا،دهاقان ، فلاورجان، نجف آباد، مبارکه، لنجان و خمینی شهر می باشد که با  ۱۹ هزار و ۹۳۰ هکتار کشت گندم آبی و ۲۸ هزار و 1۳۱ هکتار کشت گندم  تاخیری  پیش بینی برداشت ۲۱۸ هزار و ۶۲۸ تن گندم را انتظار خواهیم داشت ودر مناطق سرد  استان شهرستان‌های چادگان، فریدن، بویین، فریدونشهر ،گلپایگان، خوانسار و سمیرم به میزان۱۳ هزار و ۳۱۵ هکتار گندم آبی و ۲۵ هزار و ۸۳۰هکتار بصورت دیم گندم کشت شده است  که پیش بینی می شود  ۷۴ هزار و ۹۴۹ تن برداشت شود.
آقای مهندس افلاکی در ادامه افزود در مجموع به طور خلاصه در سطح استان ۲۳۹ ۶۵ هزار  هکتار گندم آبی 26 هزار و ۱۵ هکتار گندم دیم که در مجموع  91هزار254 هکتار سطح زیر کشت و پیش‌بینی  تولید ۳۰۹ هزار و ۱۳۴ تن گندم را شاهد خواهیم بود.
مدیر زراعت سازمان در خصوص تولید جو نیز افزود :در سطح استان پیش‌بینی می‌شود تولید 187هزار و 700تن جو  از سطح  ۴۳ هزار و ۶۳۶ هکتار آبی و ۵۶۶۵ هکتار دیم را داشته باشیم.
شایان ذکر است ، درخصوص  ذرت سیلویی در سطح ۱۶۷۰0 هکتار از مزارع استان  با تولید942 هزار 700 تن در سال 98 پیش بینی برداشت  شده است .
 در خصوص گیاه علوفه ای سورگوم که یک گیاه متحمل به خشکی و کم آبی می باشد برای کشت  ۱۲۰۰ هکتار در سطح استان برنامه ریزی گردیده است . با توجه به مصرف ذرت دانه ای در تغذیه طیور و به دلیل اینکه  عمده محصول ذرت دانه ای مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود ، برنامه کشت سورگوم دانه ای به دلیل ارزش غذایی خوب برای تغذیه طیور در سال ۹۸ به میزان ۴۰ هکتار بویژه برای شهرستان‌های اردستان شهرضا و کاشان نایین و نجف آباد که در آنها صنعت مرغداری توسعه قابل ملاحظه ای دارد  پیش بینی شده است.

در پایان از شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و سایر بخشهایی که در این زمینه همکاری داشته اند تشکر و قدردانی بعمل می آید.

اخبار برگزیده