اخبار

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی همدان از مبارزه با سن مادر در بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی همدان خبر داد.

شهراهم پیشه‌ور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، با اعلام پایان مبارزه با  سن مادر و علفهای هرز در مزارع غلات اظهار داشت: سطح نهایی مبارزه با سن غلات در مرحله سن مادر در اراضی کشاورزی همدان به 100 هزار و 486 هکتار و سطح مبارزه با علفهای هرز مزارع گندم و جو به 100 هزار و 972 هکتار رسید.

وی افزود: در تاریخ 23 اردیبهشت ماه امسال عملیات مبارزه با سن غلات در مرحله سن مادر و همچنین مبارزه با علف‌های هرز پهن‌برگ و نازک‌برگ مزارع گندم و جو در سراسر استان پایان یافته است.

پیشه‌ور تصریح کرد: از ابتدای شروع عملیات مبارزه بر علیه سن غلات در مرحله سن مادر تا پایان مبارزه بر علیه آفت یاد شده توسط کشاورزان استان همدان سمپاشی شده است.

وی بیان کرد: رنگ حشره کامل سن، قهوه‌ای و زرد خاکی روشن تا تیره متغیر است، تعداد کمی از سن‌ها به رنگ‌های سیاه، قرمز و مسی رنگ دیده می‌شوند، سر «سن» به شکل مثلث است و روی آن دو عدد شاخک پنج بند و در قسمت سینه سه جفت پا قرار دارد که رنگ آنها مانند رنگ عمومی بدن سن است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی همدان درباره خسارت مربوط به سن‌های مادر به مزارع کشاورزی گفت: بعد از پرواز در ارتفاعات کوهستانی و ترک محل‌های زمستان‌گذرانی به طرف مزارع سبز غلات صورت می‌گیرد و تغذیه از شیره ساقه و برگ‌های جوان و سبز گندم صورت می‌گیرد.

پیشه ور عنوان کرد: سن‌های مادر، خرطوم خود را به داخل نسوج سبز بوته‌ی گندم فرو کرده و از مواد غذایی بویژه پروتئین گلوتن گندم تغذیه می‌کنند، در این حالت، خوشه‌ها خشک و رنگ آن سفید می‌شود، خسارت در این مرحله کم و به جمعیت و تراکم حشره بستگی دارد اما چنانچه تعداد حشره در هر مترمربع مزرعه یک یا بیش از یک عدد باشد مبارزه شیمیایی ضرورت پیدا می‌کنند.

وی به برنامه ریزی‌های بعمل آمده برای مبارزه با آفت پروانه خوشه ‌خوار انگور اشاره کرد و گفت: طرح کنترل تلفیقی آفت پروانه خوشه‌خوار انگور با روش اخلال در جفت‌یابی آغاز شده و این طرح در سطح 10 هکتار از باغات انگور شهرستان ملایر اجرایی می‌شود.

 

اخبار برگزیده