اخبار

افزایش قیمت شکر و روغن پالم در بازارهای جهانی باعث شد که شاخص بهای مواد غذایی فائو برای ماه مارس (11 اسفند 1394 الی 12 فروردین 1395) به رغم کاهش قیمت لبنیات به میزان یک درصد در مقایسه با ماه قبل (فوریه) رشد کند.

افزایش قیمت شکر و روغن پالم در بازارهای جهانی باعث شد که شاخص بهای مواد غذایی فائو برای ماه مارس (11 اسفند 1394 الی 12 فروردین 1395) به رغم کاهش قیمت لبنیات به میزان یک درصد در مقایسه با ماه قبل (فوریه) رشد کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از دفتر نمایندگی فائو در جمهوری اسلامی ایران، رقم متوسط شاخص فوق در ماه مارس به 151 واحد رسید که بالاترین رقم در سال 2016 به شمار می‌آید. با این وجود شاخص بهای مواد غذای فائو به میزان 12 درصد در مقایسه با سال قبل پایین‌تر است.

این شاخص که بر اساس شاخص وزن تجاری، بازارهای بین‌المللی مواد غذایی را رصد می‌کند به پنج گروه کالایی اصلی شامل حبوبات، سبزیجات، روغن‌ها، لبنیات، گوشت و شکر تقسیم می‌شود. افت قابل ملاحظه قیمت مواد غذایی در سال گذشته عمدتا ناشی از فراوانی عرضه، آهستگی رشد اقتصاد جهانی و تقویت ارزش دلار آمریکا بود.

شاخص کلیدی قیمت حبوبات فائو در ماه مارس به میزان اندکی کاهش یافت که حاکی از افت قیمت این محصول به صورت ممتد در فاصله پنج ماه اخیر بود. این رویداد باعث شد تا گمانه زنی‌ها برای یک چشم انداز عرضه مطلوب در فصل جدید تقویت شود.

شاخص قیمت شکر فائو نیز در ماه مارس به میزان 17.1 درصد در مقایسه با ماه فوریه افزایش یافت که بالاترین رقم از ماه نوامبر 2014 بدین سو محسوب می‌شود. این رشد قیمت نشان دهنده بیشتر شدن کسری تولید در برداشت سال جاری است. افزایش قیمت یادشده را می‌توان در بالا رفتن مصرف شکر خام توسط برزیل برای تولید اتانول ارزیابی کرد.

شاخص قیمت بهای روغن های گیاهی فائو نیز به میزان قابل توجهی در ماه مارس رشد داشت، به گونه‌ای که رقم این شاخص به میزان 6.3 درصد در مقایسه با ماه فوریه در پی گران شدن قیمت جهانی روغن پالم افزایش داشته است.

رشد قیمت روغن پالم از طولانی‌تر شدن زمان خشکی هوا در مالزی و اندونزی که تولیدکنندگان اصلی این نوع روغن در جهان به شمار می‌روند، ناشی شده است. با این وجود قیمت روغن سویا همچنان ثابت ماند حال آنکه قیمت روغن‌های آفتابگردان و کلزا با کاهش مواجه شد.

شایان ذکر است، شاخص بهای لبنیات فائو نیز به میزان 8.2 درصد کاهش یافت که به پایین‌ترین میزان خود از سطح ماه ژوئن 2009 نزول کرد. این سیر نزولی از افت قیمت کره و پنیر در بازارهای جهان ناشی شد. شاخص بهای گوشت فائو نیز نشان می دهد که قیمت این محصول طی ماه مارس در مقایسه با ماه قبل همچنان ثابت مانده است.

گفتنی است، دسترسی کامل به اطلاعات مربوط به شاخص بهای مواد غذایی فائو از طریق آدرس اینترنتی http://www.fao.org/worldfoodsituation/foodpricesindex/en به زبان انگلیسی برای عموم امکان پذیر است.