اخبار

وزیر جهاد کشاورزی در گزارش خبری سالانه به رسانه ها که برای نخستین بار در ساختمان جدید این وزارتخانه برگزار شد، از برنامه های ساختاری و مهم این وزارتخانه در شکستن رکوردهای تولید در حوزه های آب و خاک، گلخانه ها، شیلات و آبزیان و دانه های روغنی و ...خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، وزیر جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری خود با اعلام این خبر گفت: از مهم‌ترین پروژه‌هایی که باید در حوزه کشاورزی در دستور کار قرار می‌گرفت و طی سال‌های گذشته مورد غفلت واقع شده بود، پرورش ماهی در قفس و توسعه کشت گلخانه‌ای است.

محمود حجتی افزود: در زمان حاضر، سطح گلخانه‌های ایران 9 هزار هکتار برآورد شده است و امسال تنها 800 هکتار توانستیم به مساحت گلخانه‌های کشور اضافه کنیم، در حالی که آنتالیا در آمار 12 سال پیش از این، از 18 هزار هکتار وسعت کشت گلخانه‌های خود خبر داده بود؛ این نشان می‌دهد که ایران هنوز از سطح واقعی خود نیز فاصله زیادی دارد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در چارچوب اقتصاد مقاومتی، توسعه کشت گلخانه‌ای را اقتضا کرده و بنا داریم سالانه دوهزار و 500 هکتار به کشت گلخانه‌ای کشور اضافه کنیم.

تولید خیار و گوجه‌فرنگی در عرصه ممنوع خواهد شد

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با مصوباتی که در دولت به تصویب رسیده و به‌صورت لایحه به مجلس خواهد رفت، تولید خیار و گوجه‌فرنگی متوقف خواهد شد تا طرح تولید محصولات صیفی در سطح گلخانه‌های کشور افزایش پیدا کند.

حجتی تصریح کرد: تولید سیب‌زمینی نیز که به‌عنوان یکی از محصولات کشاورزی دارای مزیت نبسی در ایران به‌شمار می‌رود، جزو محصولاتی است که تولید آن مشمول تجدیدنظر قرار می‌گیرد و باید متناسب با ظرفیت‌های اقتصادی کشور تولید شود، بدین‌معنا که اگر در اردبیل 800 هزار تن سیب‌زمینی تولید شده، اما ظرفیت انباری ما کمتر از دو تا سه‌هزار تن است، نباید تولیدات ما به‌صورت تازه‌خوری وارد سبد غذایی و صادراتی قرار گیرد و خط صادراتی در افزایش صادرات محصولات فرآوری‌شده نظیر چیپس، فرنچ و خلالی دارای ارزش افزوده دنبال شود.

تولید 20 هزار تنی ماهی در قفس در سال 95

وی با اشاره به همکاری ایران با کشورهای اروپایی به‌ویژه در حوزه پرورش ماهی در قفس یادآور شد: هیأتی از سوی کشور نروژ برای بررسی پرورش ماهی در قفس در ایران حاضر شدند و بررسی‌های آنها نشان می‌دهد در دریای خزر، خلیج فارس و عمان امکان تولید بیش از یک میلیون تن تولید ماهی وجود دارد که تاکنون بلااستفاده مانده است.

حجتی تأکید کرد: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده حجم تولید ماهی به 200 هزار تن در سال افزایش پیدا کند و تلاش کردیم طی سال گذشته راه‌اندازی یک‌هزار تن در دستور کار قرار گیرد، اما متأسفانه تنها 130 تن تولید شد و امسال هدف‌گذاری چهارهزار تن صورت گرفته و با همکاری‌های بخش خصوصی انتظار می‌رود حجم تولید از 400 هزار تن بیشتر شود.

وی اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در وزارت کشاورزی برای 20 هزار تن ماهی در سال آینده قطعی شده است، این رقم وقتی قابل توجه است که بدانیم ظرفیت صید ماهی در استان‌های گلستان، گیلان و مازندران تنها 18 هزار تن برآورد شده است؛ لذا با همکاری‌های صورت‌گرفته با بخش خصوصی، تولید 20 هزار تن برای سال آینده هدف‌گذاری شده است.

تراز وارداتی به زیر چهار میلیارد دلار خواهد رسید

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وضعیت تولید و توسعه بخش کشاورزی گفت: دولت تلاش کرد تراز وابسته به واردات را به سمت صفر هدایت کند و در حوزه داخلی نیز موفقیت‌های چشم‌گیری به‌عمل آمد. تراز غذا در گذشته 8.1 میلیارد دلار بوده و در سال 93 این رقم به 5.5 میلیارد دلار رسیده است.

حجتی همچنین افزود: در سال جاری و در چارچوب اقتصاد مقاومتی، تلاش‌های صورت‌گرفته دنبال شد تا تراز وارداتی به 2.5 میلیارد دلار کاهش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: در 10 ماهه نخست امسال نیز به منفی 2.7 میلیارد دلار رسیده که امیدواریم بتوانیم این عدد را به چهار میلیارد دلار برسانیم.

حجتی ادامه داد: کاهش تراز وارداتی علاوه بر تمرکز بر تولیدات داخلی، به‌علت کاهش قیمت‌های جهانی بوده و اعداد و ارقام اعلام‌شده بر اساس آمار گمرک بوده است.

سالانه 400 هزار هکتار آبیاری نوین عملیاتی خواهد شد

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به محدودیت‌های منابع آب تصریح کرد: در رایزنی‌های صورت‌گرفته در دولت و مجلس، پذیرفتیم میزان مصرف آب در بخش کشاورزی را کاهش دهیم و محصولاتی در چارچوب اقتصاد مقاومتی افزایش پیدا کند که با مصرف و محدودیت‌های منابع آب کشور سازگار باشد.

حجتی یادآور شد: در دولت، طرح 10 ساله‌ای برای توسعه عملیات نوین آبیاری تصویب شده است که در صورتی که منابع مالی آن به‌موقع در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد، قابل اجرا خواهد بود.

وی تأکید کرد: به‌رغم محدودیت‌های موجود، 160 هزار هکتار به سطح آبیاری‌های نوین حوزه کشاورزی افزوده شده و این روزها 140 تا 150 هکتار نیز در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم این رقم به‌صورت سالانه به 400 هزار هکتار برسد.

حجتی اظهار داشت: در آبیاری نوین تلاش می‌شود علاوه بر آبیاری‌های تحت فشار، کم‌فشار، روش‌های زیرزمینی، قطره‌ای و بارانی به اقضای شرایط اقلیمی کشور اجرایی شود.

رکوردشکنی شرکت‌های نیشکر خوزستان در دولت تدبیر و امید

وزیر جهاد کشاورزی از طرح 1.5 میلیارد دلاری توسعه آب و خاک خوزستان و ایلام خبر داد و گفت: در این طرح بزرگ که مقرر بود در 550 هزار هکتار اجرایی شود، به‌دلیل محدودیت‌های وزارت نیرو، 320 هزار هکتار مورد تفاهم دو وزارتخانه قرار گرفت و از این رقم 180 هزار هکتار تحویل بخش کشاورزی شده است.

وی همچنین افزود: این پروژه که جزو بزرگ‌ترین کارگاه‌های کشور را شامل می‌شود، 70 پیمانکار مشغول فعالیت در آن هستند و تسطیح و یکپارچه‌سازی، زهکشی، توسعه آبیاری زیرزمینی و کانال‌های پیش‌ساخته از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی است که در این پروژه اجرایی خواهد شد.

حجتی خاطرنشان کرد: از افتخارات دولت تدبیر و امید است که هفت شرکت نیشکر خوزستان که در گذشته توانسته بودند 84 هزار هکتار را تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار دهند، طی هفت تا هشت سال گذشته اکنون با رقم ماهانه هشت تا 9 هزار هکتار راندمان مشغول انجام کارند.

نصب کنتورهای هوشمند در سیستان/سیستان به دوران افسانه ای باز می گردد

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مسائل استان سیستان و بلوچستان و مشکلات و ناملایمات موجود ادامه داد: 500 میلیون دلار در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت که 400 میلیون دلار در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و با ابتکار صورت‌گرفته 400 میلیون مترمکعب لوله‌کشی در دستور کار قرار گرفت و تحویل 46 هزار بهره‌بردار شد و کنتورهایی نصب شد که هرکدام هشت‌هزار و 200 تا 300 هزار مترمکعب آب عبور می‌دهد و البته الگوی کشتی در دستور کار قرار گرفت که با توجه به اقلیم و تعهد محل پمپاژها در اختیار مردم قرار گیرد.

وی پیش‌بینی کرد: با اقدامات صورت‌گرفته، سیستان بتواند به وضعیت افسانه‌ای خود در سال‌های گذشته نزدیک شود.

حجتی از بهره‌وری و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و تصریح کرد: برای نخستین‌بار در سال 93، یونجه به‌صورت زیرسطحی تولید شد و در مقایسه با مزرعه شاهد آن که به‌صورت غرقابی کشت شده بود، بهره‌وری 5.1 برابر افزایش یافت.

پیش‌خرید خطوط تولید تراکتور و کمباین به‌منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به شیوه نوین آبیاری تیپ برای نخستین‌بار در حوزه زراعت یادآور شد: یکی از روش‌هایی که مهندسان کشاورزی در حوزه نوین آبیاری تحت فشار با در نظر گرفتن مسائل آموزشی در کشور اجرایی کرده‌اند، در حوزه زراعت مورد استقبال قرار گرفت.

وی تأکید کرد: یکی از توجهات جدی ما در روزهای نخست، توجه به منابع آب بود که مهم‌ترین مؤلفه آن می‌تواند استفاده از مکانیزاسیون و تسهیلات تزریقی به این حوزه باشد؛ لذا در سال 93 و 94، یک‌هزار میلیارد تومان خط اعتباری به این بخش تزریق شد و در دو سال گذشته در مجموع دوهزار و 800 میلیارد تومان خط اعتباری برای تسهیلات مکانیزاسیون مورد استفاده قرار گرفت که آمار بانک مرکزی مؤید همین ادعا است.

حجتی اظهار داشت: در راستای حمایت از تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی، تمام خطوط تولید تراکتور و کمباین و دنباله‌بندهای آنها پیش‌خرید شد تا به‌منظور عرضه به بهره‌برداران بخش کشاورزی، شرایط مناسب‌تری وجود داشته باشد.

تولید چغندرقند به پنج میلیون و 700 هزار تن رسید

وزیر جهاد کشاورزی با استناد به آمار سندیکای کارخانه‌های قند گفت: بر اساس آمارهای صورت‌گرفته بخش خصوصی در سال 92، سه میلیون و 400 هزار تن چغندرقند تولید شد و در سال 93 این مقدار به چهار میلیون و 700 هزار تن رسید و در سال جاری این رکورد به پنج میلیون و 700 هزار تن منجر شد.

وی همچنین افزود: 300 هزار تن افزایش تولید شکر گزارش شده و با توجه به اهمیتی که این فرآورده در بازارهای جهانی دارد، مدیریت‌های بازرگانی خاص برای آن اعمال شد.

حجتی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته دوهزار و 500 تن شکر وارد کشور شد، در حالی که نیاز داخلی کشور 500 هزار تن بود و تولید چغندرقند به جای شش میلیون تن به کمتر از دو میلیون تن رسید.

وی ادامه داد: معتقدم در کشورمان نباید کمبودی وجود داشته باشد و دو میلیون و 100 هزار تن شکر به هر ترتیب خارج از استاندارد یا داخل استانداردهای وزارت بهداشت از سوی بازار تقاضا می‌شود؛ لذا باید از تولیدکنندگان داخلی حمایت شود و کسری ایجادشده در صورت لزوم، تنها با واردات و با استفاده از ابزار تعرفه‌ای کنترل شود.

اعمال تعرفه 130 درصدی واردات گندم در ترکیه

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید گندم در کشور تصریح کرد: استفاده از ابزار تعرفه‌ای یکی از سیستم‌های مدیریتی برای حمایت از تولیدات داخلی است. کشور ترکیه برای حمایت از تولیدکنندگان خود، تعرفه 130 درصدی را اعمال کرد؛ لذا پس از آنکه 2.5 میلیون تن گندم به کشور وارد شد، به‌نظر رسید به‌منظور حمایت از تولیدات داخلی و با حفظ مدیریت بازار باید ثبت سفارش برای واردات در سال آینده متوقف شود.

حجتی رقم تولید گندم با احتساب خودمصرفی و مصرف کشور را 13.5 میلیون تن برآورد کرد و یادآور شد: بر اساس آمار GTC و 70 هزار نانوایی که تحت پوشش شرکت بازرگانی دولتی هستند و ماهانه 620 هزار تن آرد دریافت می‌کنند، 13.5 میلیون تن مصرف گندم کشور برآورد شده است.

وی تأکید کرد: اما نانوایی‌هایی که خارج از این مسیر فعالیت کرده، آزادپز هستند و همچنین مصارف صنعتی نیز باید دیده شود و یک میلیون تن بذری که باید تأمین شود نیز خارج از این آمار و ارقام است.

حجتی اظهار داشت: هشت میلیون و 70 هزار تن گندم خریداری شده توسط شرکت بازرگانی دولتی و برآوردها حاکی از آن است که تا پایان سال جاری، میزان خریداری گندم از 11 میلیون تن فراتر رود.

محدودیتی در پرداخت تسهیلات کشت گلخانه‌ای وجود ندارد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشت نشائی یکی از روش‌های اصولی است که توسط وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار قرار گرفته و در نظر داریم سیستم سنتی کشت بذر در دل خاک را که باعث کاهش راندمان و هزینه‌های تولید می‌شود، فاصله گرفته و روش‌های جدید نشائی را که در دنیا به‌عنوان کشت روز متداول است، در داخل کشور اجرایی کنیم.

وی همچنین افزود: با ترویج کشت نشائی، 30 درصد مصرف آب کاهش پیدا می‌کند؛ چنانچه اکنون کشت گوجه‌فرنگی و کاهو به‌صورت نشائی در کشور دنبال می‌شود و میزان نشاء قابل کشت در سال 94 از یک میلیارد بوته گذشت.

حجتی از تولید بذرهای مقاوم به شوری، زودرس و مقاوم به خشکسالی خبر داد و خاطرنشان کرد: تبادلات ایران با کشورهای خارجی بر آن بوده است که جدیدترین دستاوردهای روز دنیا وارد کشور شود و اینجانب نیز تلاش کرده‌ام تا در سفرهای خود به کشورهای توسعه‌یافته، برای تقویت بستر تولید در حوزه کشاورزی، جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا را وارد کشور کند.

وی ادامه داد: اکنون در تغییراتی که در بذر چغندرقند رخ داد، متوسط برداشت به هشت تن در هکتار افزایش پیدا کرد و توسعه گلخانه‌ها به‌عنوان طرح محوری در دستور کار کشاورزی مدرن وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و برای توسعه کشت گلخانه‌ای هیچ محدودیتی وجود ندارد و به‌موقع در اختیار فعالان حوزه کشاورزی قرار می‌گیرد.

تشکیل صندوق دانه‌های روغنی در سال 95

وزیر جهاد کشاورزی از تمرکز وزارت جهاد کشاورزی بر کشت دانه‌های روغنی خبر داد و تصریح کرد: با بررسی‌های صورت‌گرفته به کمک کارشناسان زبده داخلی و خارجی مشخص شد ایران توان تولید 70 درصدی مصرف روغن مورد نیاز کشور را دارا است.

حجتی یادآور شد: بر اساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده طی دوره‌ای پنج‌ساله ایران می‌تواند حداقل 40 درصد مصرف روغن خود را در داخل کشور تأمین کند، اما اکنون واقعیت آن است که تنها هفت تا هشت درصد روغن داخلی به‌صورت وطنی تولید می‌شود و مابقی باید از خارج از کشور تأمین شود.

وی تأکید کرد: اما دانه‌های روغنی به‌عنوان یک محصول فسادپذیر شناسایی شده و نمی‌تواند ماندگاری زیادی داشته باشد؛ لذا کارخانه‌های روغن‌کشی به‌عنوان یکی از زنجیره‌های مهم استحصال روغن باید به کمک بخش کشاورزی بیایند و به این مسئله به‌عنوان یک ضرورت ملی کمک کنند، چرا که چارچوب اقتصاد مقاومتی نشان داده است که توجه به تولید روغن، باید در داخل کشور به‌عنوان یک اولویت در نظر گرفته شود.

حجتی با اشاره به راهکار وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: به‌منظور اجرایی کردن حمایت از تولیدکنندگان داخلی و همچنین واردات محصولات کشاورزی راه‌حلی اتخاذ شد که از افزایش 30 درصدی قیمت روغن داخلی جلوگیری شده و همزمان میزان روغن مورد نیاز نیز از بازارهای بین‌المللی وارد شود؛ راه وسط تصویب‌شده که مورد اقبال و اجماع در بدنه وزارت جهاد کشاورزی بود، آن بود که آن بخش از واردکنندگان که 90 درصد روغن مورد نیاز کشور را تأمین می‌کنند، ملزم به خرید 10 درصد دانه‌های روغنی تولیدشده باشند. هرچند این عملیات می‌توانست افزایش سه درصدی قمیت روغن را در پی داشته باشد، اما به‌عنوان راه‌حلی چندمنظوره بود.

وی همچنین گفت: عده‌ای از این روش تمکین نکردند، اما بر اساس سیاست‌های شورای اقتصاد، روغن به‌عنوان اولویت نخست مشمول قیمت‌گذاری است و باید مورد توجه قرار گیرد، هرچند تشکیل صندوق دانه‌های روغنی نیز در بودجه 95 در دستور کار قرار گرفته است.

اخبار تکمیلی متعاقباً اعلام می‌شود...

اخبار برگزیده