اخبار

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان: کلزا  گیاهیست با 25 تا55 درصد روغن و18 تا 24 درصد پروتئین و یکی از گیاهان روغنی در جهان می باشد. 

سید صمد ضیائی، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان،  با بیان این که، کلزا  گیاهیست با 25 تا55 درصد روغن و18 تا 24 درصد پروتئین و یکی از گیاهان روغنی در جهان می باشد. و از آنجائیکه 92 درصد روغن مصرف کشور مان از سهم واردات تامین می گرددهر ساله مقدار قابل توجهی از بودجه کشور صرف خرید روغن می شود، افزایش سطح زیر کشت و همچنین افزایش عملکرد گیاهان روغنی به عنوان یکی از اهداف عمده دست اندرکاران وزارت جهاد کشاورزی ومجری طرح دانه های روغنی در نظر گرفته شده است. و تصریح کرد: سالهاست که این گیاه به عنوان یک گیاه مناسب روغنی برای کشت در شرایط آب و هوایی کشور مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به شرایط آب و هوایی کشت پاییزه در اغلب نقاط کشور امکان پذیر می باشد و افزود: این گیاه در تناوب با سایر محصولات زراعی به ویژه غلات قرار گرفته و در کنترل بیماری ها، آفات ، علف های هرز و تسطیح زمین موثر می باشد و در واقع با کشت کلزا زراعت گندم و جو در کشت بعدی بیمه شده، پایدارتر می گردد.پتانسیل عملکرد بالای کلزا این امکان را به کشاورز می دهد که بتواند راندمان اقتصادی بالایی از زمین خود داشته باشد.

  و خاطر نشان کرد:برای این منظور و در راستای اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی در کشور، وزارت جهاد کشاورزی طرح خوداتکایی تولید هشت محصول استراتژیک به‌ویژه تامین روغن  مورد نیاز کشور را در دستور کار قرار داد که ازجمله آن می‌توان به تکنولوژی انتقال دانش فنی تولید کلزای بهاره از کشورهای مطرح دنیا  یاد کرد  و کشور استرالیا پیشرو در تولید دانه‌های روغنی بوده و  بویژه  کلزابدین‌منظور بر اساس تفاهم‌نامه منعقدشده در سال  جاری به میزان دو رقم از ارقام کلزای بهاره و ارد استان شده  و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی  استان گلستان به‌عنوان مجری برنامه‌های  وزارت جهاد کشاورزی اقداماتی را برای  انتقال دانش فنی و تکنولوژی  این بذر استراتژیک فراهم نمود.ارقام وارداتی مورد نظر( DK-7170  و  (DK-7130  در   هفت منطقه استان بصورت طرح  pvs   با سایر ارقام در پائیز سال جاری کشت شد کهدر صورت موفقیت‌آمیز بودن  رقم فوق، بتوانیم آن را در سایر نقاط کشور گسترش دهیم.

بدین منظور، بازدید از  وضعیت کشت ارقام مقایسه ای کلزاPVS و مزارع کشاورزان  در تاریخ 25/11/94بصورت  تخصصی و کارشناسی  در قالب یک تیم و همچنین انتقال دانش  فنی  و تکنولوژی تولید بذر نیز با حضور کارگروه تخصصی اداره پنبه و دانه  های روغنی کشور و استان گلستان، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ، در تاریخ 26/11/94 در سالن آمفی تئاتر موسسه تحقیقات پنبه کشور برگزار شد. .  و آقای جاستین، آگرونومیت  از شرکت پاسیفیک سیدز استرالیا مهمترین موارد مرتبط با توسعه کشت کلزای هیبرید بهاره را مطرح و به سئوالات فنی حاضرین در این کارگاه آموزشی پاسخ داد.

 


اخبار برگزیده