اخبار

.

مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد در برنامه کنترل کیفی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور به عنوان آزمایشگاه همکار معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، در نشستی با حضور مسئولین سازمان جهادکشاورزی و آزمایشگاه‌های بخش خصوصی استان، آزمایشگاه بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد در برنامه کنترل کیفی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور به عنوان آزمایشگاه همکار معرفی شد.

محمدحسین داودی، رئیس بخش آزمایشگاه‌های موسسه تحقیقات خاک و آب و رییس دفتر ثبت و کنترل کیفی مواد کودی وزارت جهاد کشاورزی از نهادینه کردن ثبت و کنترل کیفی مواد کودی همزمان با ابلاغ آیین‌نامه ثبت و کنترل کیفی مواد کودی از سوی وزیر جهادکشاورزی در موسسه تحقیقات خاک و آب خبر داد و گفت: برنامه ثبت مواد کودی، گامی مهم در جهت افزایش اعتماد کشاورزان، افزایش عملکرد، بهبود کیفیت و سلامت محصول، خاک و آب است.

وی افزود: بخش دولتی از دهه 40 تا 70 تقریباً تنها تأمین‌کننده و توزیع‌کننده کود در کشور بود و تقریباً تمام کود مصرفی کشور به اوره و کودهای فسفره محدود بود ولی از اواسط دهه 70 با توسعه تحقیقات حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه در کشور، نیاز به کودهای پتاسیمی و کودهای محتوی عناصر کم مصرف در کشور مورد توجه و تأکید قرار گرفت و در پاسخ به نیاز محصولات کشاورزی، واردات کودهای کشاورزی در همین سال‌ها شدت گرفت و به موازات آن کارخانه‌های تولید انواع کودها در داخل کشور راه‌اندازی شدند و سهم بخش خصوصی افزایش یافت.

داودی با اشاره به بعضی از مشکلات سامانه توزیع دولتی در تامین به موقع کودها، بیان کرد: اکنون بخش قابل توجهی از کود مصرفی کشور توسط بخش خصوصی تأمین می‌شود.

رئیس دفتر ثبت و کنترل کیفی مواد کودی کشور، بیشترین مشکلات در خصوص کود در بازار را مشخص نبودن هویت تولیدکنندگان و واردکنندگان و درج نشدن این اطلاعات در برچسب کودها، درج نشدن حداقل اطلاعات به زبان فارسی در کودهای وارداتی و حتی تولید داخل، وجود جملات شعاری و اغوا کننده در برچسب کودها، درج دستورالعمل‌های غلط، تطابق نداشتن محتوا با برچسب و خطر وجود عناصر سنگین بیش از غلظت مجاز برشمرد.

وی، ثبت و کنترل کیفی کودها را بهترین راه و بلکه تنها راه اطمینان بخشی به مصرف‌کنندگان در رابطه با کیفیت کود‌ها دانست و افزود: موسسه تحقیقات خاک و آب با محور قرار دادن توصیه وزیر جهادکشاورزی و معاونت زراعت مبنی بر "تمرکز بر داشته‌ها و عدم بزرگنمایی نداشته‌ها و " توجه جدی به مشکلات بخش کشاورزی در فرصت محدود خدمت" این مسئولیت را بدون هیچ پیش شرطی به عهده گرفت و در حدود یکسال گذشته از تمام ظرفیت‌های خود برای اجرای هر چه بهتر این آیین نامه بهره گرفت.

داوودی از استان یزد به عنوان استان پیشرو در این زمینه یاد کرد و گفت: با تلاش‌های شبانه‌روزی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد و همکارانشان، اولین آزمایشگاه همکار این موسسه در استان یزد افتتاح شد. از این به بعد نمونه‌گیری کودهای تولیدی و توزیعی در استان که توسط کمیته کنترل نظارت بر تولید و توزیع مواد کودی انجام می‌شود در داخل استان آزمایش شده و نتایج آن مورد تأیید موسسه خاک و آب کشور است.