اخبار

.

طرح افزایش خوداتکایی ایران در تولید محصول راهبردی برنج از سال آینده آغاز می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از رادیو اقتصاد، آقای خاکسار، مدیر کل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت : این طرح را وزارت جهاد کشاورزی تهیه کرده است که در طول برنامه های ششم و هفتم توسعه اجرایی می شود و قرار است ضریب خوداتکایی ایران در تامین برنج از محل تولید داخلی را در افق سال 1404 به 65 درصد برساند.
وی افزود : میزان تولید برنج در سال جاری یک میلیون و 800 هزار تن بوده است که در مقایسه با پارسال 150 هزار تن افزایش نشان می دهد.
خاکسار گفت : 570 هزار هکتار در کشور زیر کشت برنج است و وزارت جهاد کشاورزی تولید برنج در خارج از استان های شمالی را توصیه نمی کند.
وی افزود : توسعه مکانیزاسیون، بهبود بهره وری و یکپارچه سازی اراضی در کنار تولید ارقام پرمحصول از محورهای اجرای طرح افزایش ضریب خوداتکایی ایران در تولید برنج است.
مدیر کل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد : در سال جاری رقم جدید گیلانی به شالیکاران معرفی شده است که عملکرد تولید را یک تا یک و نیم تن در هکتار افزایش می دهد.
وی تصریح کرد : همچنین مصرف سرانه برنج در کشور 35 تا 38 کیلوگرم برآورد می شود و نیاز کشور به واردات 800 هزار تن تا 1 میلیون تن است.
خاکسار گفت : اصلاح الگوی مصرف هم از دیگر محورهای افزایش خوداتکایی کشور در تولید برنج است.

 

اخبار برگزیده