اخبار

جناب آقای مهندس یزدان سیف مدیرعامل شرکت با حضور در جمع اصحاب رسانه در خصوص نهاده های کشاورزی و برنامه های آتی شرکت به سؤالات مطرح شده از سوی خبرنگاران پاسخ دادند .

مهندس سیف با بیان اینکه ثبات در بازار نهاده های کشاورزی از مهمترین وظایف و مسئولیت های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی می باشد گفت :

شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان نهاد بالا دستی در امر تأمین نهاده های کشاورزی ،آرامش حاکم بر بازار انواع نهاده های کشاورزی چون کودهای شیمیایی ، سموم دفع آفات نباتی و بذور را از دستاوردهای مهم این شرکت بيان نمودند .

ایشان در ادامه با اشاره به اهمیت بهبود زنجیره تأمین نهاده های کشاورزی تصریح کرد : بهبود و کارآمدی زنجیره تأمین نهاده هاي كشاورزي از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و بازار این اقلام را شفاف تر و رقابتی تر می کند و همچنين موجب می شود کود ، سم و بذر با بهترين كيفيت و قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار گیرد .

بگفته مهندس سيف :بهبود و کارآمدی زنجیره تأمین نهاده هاي كشاورزي همچنين به تقویت بنیه اقتصادی کشاورزان خواهد انجامید و با تقویت بنیه اقتصادی کشاورزان نه تنها امنیت غذایی کشور پوشش داده می شود بلکه محیط زیست و کاربری اراضی کشاورزی هم حفظ خواهد شد .

مهندس یزدان سیف در خصوص میزان مصرف کودهای شیمیایی در کشورگفت: مصرف کودهای شیمیایی در اراضی کشاورزی کشور نسبت به میانگین جهانی پايين تر مي باشد.

 

 

به گفته ايشان شركت خدمات حمايتي كشاورزي پس از لغو تحريها به دنبال افزايش واردات كودهاي شيميايي با استانداردهاي بالا همانند استاندارد كشورهاي اروپايي  مي باشد  .

ايشان با بيان اينكه كشاورزي ايران در زمينه تغذيه گياهي وضعيت مناسبي ندارد ،گفتند:

ميانگين مصرف جهاني عناصر پايه كودي در هر هكتار 120 كيلوگرم مي باشد و بيشترين مصرف با 735 كيلوگرم به كشور چين اختصاص دارد ، در حالي كه در سال 1391 ميزان مصرف در ايران 36 كيلوگرم در هكتار بود. ولي امروزه با تلاش مجموعه وزارت جهاد كشاورزي و شركت خدمات حمايتي كشاورزي اين ميزان را بيش از 50 كيلوگرم در هكتار رسيده است.

 وي افزود تغذيه مناسب گياه از نظر عناصر كودي باعث كاهش در مصرف آب و افزايش عملكرد در هكتار خواهد شد.

 مهندس سيف همچنين ارتباط افزايش ميزان سرطان با مصرف كودهاي شيميايي را غير كارشناسي دانسته و بيان نمودند:

 مصرف عناصر كودي در ايران نه تنها بالاتر نيست بلكه بسيار پائين تر از ديگر كشورهاست وي با اشاره به اينكه در سال 1386 ايران با مصرف بيش از 4 ميليون تن كود شيميايي در تركيب هاي مختلف  ،وضعيت توليد مناسبي داشت ، اما در سال 1392 ميزان مصرف به 1/1 تن رسيد ولي وضعيت سرطان با كاهش مصرف كود پائين نيامده است.

مهندس سيف در پاسخ به افزايش قيمت كودهاي شيميايي گفتند :

 

 

كودهاي شيميايي جزء محصولات ضروري و با اولويت هستند و مشمول قيمت گذار مي باشند و افزايش قيمت كودهاي شيميايي تا به تصويب ستاد تنظيم بازار نرسد هيچ كس اجازه افزايش قيمت ندارد و كشاورزان در هر نقطه اي از ايران به كود شيميايي نياز داشتند شركت خدمات حمايتي كشاورزي با موجودي مناسب در اختيار خود مي تواند آن را تأمين كند و هيچ كمبودي در كشور از نظر نهاده هاي كشاورزي وجود ندارد.  

مهندس سیف در این نشست خبری از راه اندازی آزمایشی باشگاه کشاورزان ( مشتریان ) و سامانه ارتباط مردمی کشاورزان از سوی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خبر داد و گفت در این سامانه خدماتی از جمله ، اطلاعات هواشناسی ، کارشناسی و مشاوره کشاورزان و سفارش تلفنی نهاده ها به کشاورزان ارائه می شود و سفارش گذاری آزمایش خاک و آب ، اخذ کارت اعتباری نهاده ها در دستور کار قرار دارد . ایشان با اعلام اینکه باشگاه کشاورزان ( مشتریان ) به صورت آزمایشی در قزوین با 4000 عضو راه اندازی شده و تا 22 بهمن امسال افتتاح خواهد شد و پس از رفع نواقص احتمالی ، آن را در سراسر کشور تسریع خواهیم داد و پیش بینی ما این است تا پایان سال 95 این سامانه در سراسر کشور خدمت رسانی کند و یک میلیون 400 هزار کشاورز عضو آن باشند .

 

لينك اخبار مرتبط:

- مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در پاسخ به ایانا خبر داد: ورود سرمایه‌گذار خارجی به کشور پس از رفع تحریم‌ها/ جذب بالای سموم بی‌کیفیت چینی در گیاه (ایانا)

- مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی: واردات ۹۰ تن بذر دانه روغنی از فرانسه/ جایگاه خوبی در تولید بذر نداریم (خبرگزاری فارس)

مدیر عامل شرکت خدمات کشاورزی خبر داد: کود اروپایی‌ها جایگزین کود چینی می‌شود/ افزایش قیمت نداریم(ايسنا)

 

اخبار برگزیده