اخبار

قم- ایرنا- مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح دانه های روغنی کشور گفت: استان قم در جهت خود اتکایی تولید دانه های روغنی گام های موثری برداشته است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی قم، علیرضا مهاجر در بازدید از طرح افزایش تولید دانه های روغنی از مزارع کلزای در دو بخش مرکزی و جعفرآباد استان، افزود: افزایش سطح زیر کشت زراعت کلزا به میزان 80 درصد در مقایسه با سال قبل و کسب رتبه بالا در مقایسه با برنامه ابلاغی نسبت به سایر استان ها مبین این موضوع است.
وی با تاکید بر اهمیت به کارگیری تکنولوژی روز دنیا در جهت توسعه کشت و افزایش تولید و راندمان دانه روغنی کلزا، اظهار داشت: انگیزه دعوت از متخصصان آلمان به کشور و سفر به استان قم در همین راستا است.
وی ضمن تقدیر از فعالیت های انجام شده در قم در جهت خوداتکایی در تولید کلزا، افزود: این استان ، از استان های پیشرو در افزایش سطح زیر کشت در کشور است و با توجه به ظرفیت و محدودیت های قم ، بیش از حد توقع و انتظار تلاش صورت گرفته است.
مهاجر بیان داشت: بعد از این سفر گزارشی از فعالیت های استان قم در جهت طرح خوداتکایی تولید دانه های روغنی را به وزیر جهاد کشاورزی ارائه می کنم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در این بازدید با ارائه گزارشی از وضعیت کشاورزی استان، افزود: در قم پیشرفت های بسیار خوبی در طرح افزایش تولید دانه های روغنی به خصوص کلزا داشته ایم.
محمدرضا طلایی افزود: سال جاری با کشت ارقام جدید «هیبرید کلزا» و افزایش سطح زیرکشت و رعایت اصول زراعی در کاشت کلزا و نظارت بسیار دقیق و مستمر پیش بینی می شود تولید کلزا به بیش از سه برابر سال گذشته افزایش یابد. 
علیرضا مهاجر مشاور وزیر و مجری طرح دانه های روغنی کشور در راس هیاتی مرکب از شاپور شکاری معاون مدیرکل دفتر پنبه و دانه های روغنی و سه نفر از متخصصان علوم کشاورزی و بیوتکنولوژی کشور آلمان شامل پروفسور ولفگانگ فریدت استاد دانشگاه گیسن آلمان و از بهترین متخصصان کلزای اروپا و هیربرت ینریش استاد دانشگاه گیسن و جعفرقلی ایمانی استاد دانشگاه و رئیس بخش بیوتکنولوژی دانشگاه گیسن آلمان به منظور بررسی چگونگی پیشرفت فیزیکی طرح افزایش تولید دانه های روغنی از مزارع کلزای استان در دو بخش مرکزی و جعفرآباد قم بازدید به عمل آوردند.
در این بازدید گروهی از کشاورزان، مدیرعامل و کارشناسان موسسه زائر و تنی چند از مدیران و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و مراکز خدمات حضور داشتند.
در این بازدید در خصوص مسائل فنی کاشت و داشت کلزا و نقاط ضعف و قوت مشاهدات بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

 

اخبار برگزیده