اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان:

مدرن ترین و مهمترین کارخانه بوجاری بذر کشور، بستری مناسب از حمایت  تولید داخلی

کلزا  گیاهیست با 25 تا55 درصد روغن و18 تا 24 درصد پروتئین و یکی از گیاهان روغنی در جهان می باشد. و از آنجائیکه  بیش از درصد90 روغن مصرفی کشور مان از سهم واردات تامین می گرددهر ساله مقدار قابل توجهی از بودجه کشور صرف خرید روغن می شود، افزایش   سطح زیر کشت و همچنین افزایش عملکرد گیاهان روغنی به عنوان یکی از اهداف عمده دست اندرکاران وزارت جهاد کشاورزی ومجری  محترم طرح دانه های روغنی در نظر گرفته شده است. سرپرست شرکت خدمات  حمایتی  کشاورزی  استان گلستتان تصریح کرد: سالهاست که این گیاه به عنوان یک گیاه مناسب روغنی برای کشت در شرایط آب و هوایی کشور مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به شرایط آب و هوایی کشت پاییزه در اغلب نقاط کشور امکان پذیر می باشد وی افزود: این گیاه در تناوب با سایر محصولات زراعی به ویژه غلات قرار گرفته و در کنترل بیماری ها، آفات ، علف های هرز و تسطیح زمین موثر می باشد و در واقع با کشت کلزا زراعت گندم و جو در کشت بعدی بیمه شده و پایدارتر می گردد.پتانسیل عملکرد بالای کلزا این امکان را به کشاورز می دهد که بتواند راندمان اقتصادی بالایی از زمین خود داشته باشد.

 

حبیب الله حسام، سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان خاطر نشان کرد: با توجه به توسعه کشت دانه های روغنی و افزایش تولید بذر و تمهیدات لازم در صنعت فرآوری، می تواند فرصت و موقعیت فنی و کاری و تضمین پایداری تولید  را در استان گلستان نهادینه همچنین نیاز بذری در استان گلستان حدود400 تن بوده که همه ساله از طبقات  و ارقام مختلف هیبرید و op مورد استفاده قرار می گیرد که بوجاری و فرآوری آن نیز نیاز به ماشین آلات مدرن  و با کیفیت بالا دارد و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان می تواند این عملیات را ساماندهی کند.

در ادامه  محمد رضا قاسمی رئیس اداره فنی و مهندسی و مسئول  کارخانه بوجاری بذر افزود: این شرکت از سال 92، با تبیین استراتژی توسعه کیفی بذر کلزا ودانش فنی تنکولوژی های روز را برای استفاده آسانتر و دسترسی بلند مدت در راس برنامه های خود قرارداده است و توانسته با بالا بردن استاندارد های فرآوری،سطح کیفی بذر کلزا، قدم اساسی بردارد و با استفاده از تکنولوژی روز و بکار گیری اتوماسیون قوی به نیاز های جدید پاسخ مطلوب بدهد. با استفاده از تجهیز غربالها و ماشین های بوجاری اصلی و گراویتی تیبل، خط بوجاری این بخش را تکمیل می کند. وی از مهمترین مزیت های فنی این کارخانه را به شرح ذیل عنوان کرد:

1-امکان بوجاری بذر متناسب با استاندارد های تعیین شده( خلوص فیزیکی و قوه نامیه)

2- کیسه گیری و بسته بندی ضایعات بذری در یک خط بوجاری ( مخلوطی از لپه، کاه و کزل، دانه درشت و دانه ریز)

3- کوتاه بودن فرآیند بوجاری و سهولت انجام کار در کمترین زمان ممکن( فرآوری متوسط 5 تن در ساعت)

4-کمترین درصد ضایعات بذری پس از بوجاری نسبت به دستگاههای متداول کشور

در ادامه سرپرست شرکت افزود: با توجه به تقویم زراعی کشت کلزا در این استان، این امکان را به شرکت می دهد  این عملیات را قبل از فرآوری بذر گندم در برنامه کاری خود قرار دهدوی  تصریح کرد: با موافقت معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی و واحد ثبت  بذر  و نهال مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی استان گلستان، در سال جاری حدود 56 تن بذرکلزا شرکت میهن بذر از رقمRGS توسط این شرکت با هماهنگی و نظارت فنی مسئولین و کارشناسان شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان فرآوری گردید

اخبار برگزیده