اخبار

مهاباد - ایرنا - معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت گفت: استفاده بهینه و درست آب در بخش کشاورزی از محوری ترین اهداف این وزارتخانه به شمار می رود.

 

عباس کشاورز روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برای مقابله با کم آبی در کشور بسته ای فنی برای مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی تهیه شده که مدیریت تقاضا، احیای طبیعت و حفظ محیط زیست در آن لحاظ شده است .

وی با بیان اینکه مقابله با کم آبی نباید تنها بر دوش دولت باشد و اقشار مختلف جامعه برای حل این بحران باید مشارکت داشته باشند، گفت: توجه به امر بهره وری امروزه نیاز ما در مصرف آب در تمام بخش ها به ویژه کشاورزی است که به دلیل پایین بودن تکنولوژی در کشور ما نسبت به کشورهای پیشرفته بازده آن نیز کم است.
کشاورز با بیان اهمیت بهینه کردن مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه افزود: موضوع مدیریت مصرف آب در اراضی حاشیه دریاچه ارومیه یکی از اهداف وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو است.
وی اضافه کرد: برنامه ما حفظ همزمان کشاورزی در منطقه و در کنار آن تلاش برای احیای دریاچه ارومیه است.
معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کشت چغندر قند در نزدیک به 30 هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: آذربایجان غربی یکی از مناطق مستعد برای کشت این محصول است و بنابراین باید از آن حمایت های لازم را داشته باشیم.
کشاورز یافتن راهکاری برای کاهش مصرف آب در کنار کشت چغندر قند را از برنامه های وزارت جهادکشاورزی عنوان کرد و گفت: محققان کشورمان طرحی را اجرا کرده اند که مصرف آب را کاهش می دهد که در صورت اجرای آن می توان مشکل کم آبی را برای کشت این محصول برطرف کرد.
وی همچنین از تغییر ارقام کشت شده در جنوب آذربایجان غربی نیز خبر داد و گفت: با جایگزینی این ارقام که از خارج از کشور وارد می شوند در آینده شاهد تاثیر گذاری آن در بخش کشاورزی این منطقه خواهیم بود.
کشاورز همچنین با تاکید بر مکانیزاسیون بخش کشاورزی در آذربایجان غربی گفت: باید با فراهم کردن تسهیلات لازم در مسیر افزایش بهره وری و مکانیزه کردن کشاورزی حرکت کرد.
آذربایجان غربی با یک میلیون و 400 هزار هکتار اراضی قابل کشت از قطب های مهم کشاورزی به شمار می رود و سالانه نزدیک به شش درصد از محصولات کشاورزی کشور را تولید می کند.
آذربایجان غربی با تولید سالانه بیش از 1.5 میلیون تن چغندرقند یکی از قطب های مهم تولید این محصول در کشور است.

 

اخبار برگزیده