اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان،

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان از استقبال شالیکاران برای زیر کشت بردن اراضی به رقم جدید آنام در استان گیلان خبر داد.

صالح محمدی با بیان اینکه این رقم با دارا بودن خصوصیات ارقام محلی با کیفیت و با هدف کاهش ارتفاع و طول دوره رشد که حاصل تلاقی رقم هاشمی به عنوان والد پدری و رقم صالح به عنوان والد مادری تشکیل و براساس روش اصلاحی شجره ای گزینش لاین های پاه کوتاه و زودرس طی یک دوره پنج ساله انجام شد و پس از ارزیابی عملکرد و پایداری به جامعه کشاورزی معرفی شد. رقم آنام با عملکرد 6- 4/8 تن در هکتار، دانه بلند و قلمی، وزن صددانه 2/6- 2/5 گرم، تعداد دانه پر 145-135 عدد ومیزان آمیلوز 21-20 درصد، ضمن برتری نسبت به والدین خود جزء ارقام زودرس (104-100 روز) و پاکوتاه(102-93 سانتی متر) محسوب شده و از کیفیت پخت مشابه ارقام محلی ایرانی برخوردار می باشد.

رقم آنام از نظر ساختاری ظاهری و مورفولوژی بسیار شبیه رقم محلی دمسیاه است و همانند آن دارای ریشک های کوتاه و سیاه رنگی می باشد. جوانه زنی بذرهای رقم آنام در خزانه همانند سایر ارقام محلی از سرعت بالایی برخوردار می باشد.آنام پخت و عطر طعم بسیار خوبی دارد.

اخبار برگزیده