اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان،

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان از رعایت تمهیدات تغذیه ای برای تولید محصولات جالیزی در خزانه برای پیشگیری از بیماری های قارچی با توجه به بارش های زیاد سال جاری و شرایط رشد مناسب از یک جهت و همچنین در برخی مناطق جاری شدن سیل، رواناب و بروز خساراتی از قبیل شرایط ماندابی در اراضی در قالب توصیه فنی به بهره برداران از طریق کارگزاری های رسمی این شرکت در گیلان خبر داد.

دکتر صالح محمدی با بیان اینکه عمده محصولات جالیزی در مرحله جهش رشدی به سبب شرایط مساعد آب و هوایی که قرار می گیرند نیاز غذایی بیشتری را طلب می نماید. این امر مستلزم اعمال دستورالعمل های مدیریت تغذیه گیاهی منتشره متناسب با محصولات در مناطق و با نظر کارشناسان مجرب است. اصول فنی تغذیه و نگهداری مزرعه در شرایط خاص آب و هوایی وبارندگی های زیاد نیاز به توجه ویژه دارد. لذا توصیه های فنی زیر تاکید می شود؛

مدیریت تغذیه ای برای محصولات جالیزی درخزانه برای پیشگیری از بیماری های قارچی

1- استفاده از ترکیبات سلیسیمی و پتاسیمی در خزانه علاوه بر کودهای نیتروژنی و فسفری

2- در صورت انتقال عوامل بیماریگر خاکزاد از قبیل پیتیوم و فیتوفتورا به همراه سیلاب، توصیه می شود. اگر مهارگرهای زیستی از جمله قارچ های تریکودرما، قارچ های میکوریزی و یا گونه های مناسب از باکتری ها با قابلیت بیوکنترل استفاده گردد.

3-آب گرفتگی طولانی در اراضی پست و با خاک سنگین به وقوع می پیوندد و در اراضی سبک و شیبدار معمولا" تخلیه آب براحتی انجام می شود.

4-پس از وقوع سیل و احتمال ایجاد شرایط غیر هوازی، جمعیت بسیاری از ریزجانداران مفید خاکزی که اکثرا" هوازی اجباری هستند کاهش می یابد. لذا استفاده از تهاده های زیستی حاوی باکتری های محرک رشد گیاهی از قبیل ازتوباکتر، آزوسپیریلوم، سودوموناس و یا سایر عوامل محرک رشد گیاهی به صورت بذر مال و به توصیه شرکت تولید کننده در کشت گیاهان زراعی توصیه می شود.

5- قارچ های همزیست با گیاه بویژه قارچ های میکوریز آربسکولار که برای زنده مانی خود نیاز به سیستم ریشه ای گیاه دارند و احتمالا بدلیل حذف گیاه متاثر از سیلاب از بین رفته اند، بصورت بذر مال برای گیاهان زراعی مورد استفاده قرار می گیرند.درصورتیکه کود زیستی حاوی قارچ میکوریز دارای حداقل 300 اندام قارچی فعال باشد متناسب با اندازه بذر گیاهان زراعی  به میزان یک الی دو درصد استفاده شود. بصورتیکه یک لایه یکنواخت از کود زیستی سطح بذر را بپوشاند و پس از خشک شدن رطوبت سطحی بذر نسبت به کاشت اقدام گردد.

اخبار برگزیده