اخبار

در راستای دومین سال همکاری بین استان فارس و کشور فرانسه کشت ارقام هیبرید کلزا در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان فارس قرار گرفت.
 
 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی فارس، مهندس رشیدی کارشناس مسئول کلزا و دانه‌های روغنی سازمان گفت: در راستای ادامه همکاری‌های بین‌المللی بین استان فارس و کشور فرانسه و به منظور انتقال دانش فنی و تکنولوژی و با توجه به نتایج خوب بدست آمده از کشت ارقام هیبرید کلزا در سال گذشته در استان و کسب رکوردهای کشوری در تولید این ارقام، در سال زراعی 95-94 برای دومین سال متوالی کشت هیبریدهای جدید در مناطق سردسیری و معتدل استان در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان فارس قرار گرفت.

وی افزود: به همین منظور کارگاه آموزشی دو روزه با همکاری شرکت اورالیس فرانسه با حضور کارشناس فرانسوی و حدود 130 نفر متشکل از کارشناسان جدیدالاستخدام، کارشناسان و محققان مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان در شیراز برگزار شد.

کارشناس مسوول کلزا و دانه‌های روغنی خاطرنشان کرد: در این کارگاه، کارشناسان با آخرین دستاوردها و تکنولوژی روز دنیا در خصوص تولید و افزایش عملکرد کلزا آشنا شدند و با توجه به استقبال کشاورزان و پتانسیل استان فارس در تولید بالای این ارقام این کارگاه در مراحل داشت و برداشت در ماه‌های آتی نیز برگزار خواهد شد.

وی افزود: از مزایای استفاده از ارقام هیبرید کلزا می‌توان به رشد سریع اولیه، مقاوم به سرما، یکنواختی سبز شدن، صرفه‌جویی در مصرف بذر، کاهش هزینه‌های تولید، قدرت شاخه‌دهی بالا، یکنواختی در گلدهی، عدم ریزش دانه و غلاف، افزایش عملکرد و تولید در مقایسه با ارقام موجود و افزایش در آمد کشاورزان اشاره کرد.

رشیدی تصریح کرد: بر اساس بازدیدهای صورت گرفته توسط کارشناسان فرانسوی از مزارع کلزای کشت شده در استان فارس، مزارع یاد شده به دلیل رعایت اصول فنی و استانداردهای جهانی کاشت و داشت، با مزارع کشت شده در کشور فرانسه قابل رقابت است.

وی یادآور شد: در سال زراعی 94-93 استان فارس با دارا بودن مقام اول سطح کشت این ارقام در کشور پیشتاز اجرای این برنامه در سطح کشور است و این همکاری به مدت پنج سال ادامه خواهد داشت.

لازم به ذکر است؛ در سال زراعی جاری دو مزرعه به عنوان مزرعه الگویی هر کدام با 19 رقم جدید کلزا در طرح pvs در دو شهرستان استان (شیراز و خرامه) به منظور مقایسه عملکرد این ارقام کشت شده و پیش‌بینی می‌شود که عملکردهای بسیار خوبی از این ارقام به دست آید.

 

 

اخبار برگزیده