اخبار

.

مشاور وزیر جهادکشاورزی:

ضریب خوداتکایی تولید گندم کشور به 85 درصد رسید

تهران / ایرنا - مشاور وزیر و مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی گفت: در سال زراعی 94 - 93 ضریب خوداتکایی تولید گندم در کشور 85 درصد رسید که پیش بینی می شود این میزان در سال زراعی جدید افزایش یابد.

به گزارش ایرنا از وزارت جهادکشاورزی، اسماعیل اسفندیاری پور اظهار داشت: ثبات و پایداری تولید در تنوع کشت محصول است و به این خاطر توصیه می شود در کنار کشت گندم، کشت کلزا و حبوبات نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: با اقدامات فنی داخل مزرعه می توان میزان تولید در واحد سطح را افزایش داد، هرچند بالا بردن تولید با سیاست گذاری و حمایت و برنامه ریزی امکان پذیر است.
مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی افزود: تلاش شده تا حمایت ها و پشتیبانی ها از کشاورزان در زمان و مکان مناسب در اختیارشان قرار گیرد تا بتوانند از این امکان در بخش کشاورزی به خوبی استفاده کنند.
وی اضافه کرد: دو هزار و 144 میلیارد تومان تسهیلات برای کشت گندم دیم و آبی تخصیص داده شده که این منابع در اختیار کشاورزان مناطق قرار گرفته است.
مشاور وزیر به کیفیت گندم های تولیدی اشاره کرد و گفت: کیفیت گندم های داخلی کشور بسیار مطلوب است و کیفیت در امنیت غذایی و به ویژه در گندم که محصول استراتژیک است، تاثیر بسزایی دارد، هرچند کاهش سبوس گیری در گندم نیز در ارتقای کیفی امنیت غذایی نقش دارد.
به گفته وی، تاکنون 8 میلیون و80 هزار تن گندم از کشاورزان کشور خریداری شده است.
اسفندیاری پور عوامل موثر در بهره وری بیشتر این محصول را تغذیه گیاهی، مدیریت مصرف آب، بستر کشت، کنترل علف های هرز و آفات، کنترل بیماری ها، مدیریت برداشت و استراتژی های بازار برشمرد.
وی حضور بیشتر کارشناسان به صورت تیمی در مزارع و استفاده از دانش ها و ظرفیت های ملی برای رشد و شکوفایی بخش کشاورزی به ویژه تولید گندم را لازم و ضروری دانست.