اخبار

.

وزیر جهاد کشاورزی به همراه هیات اقتصادی راهی قزاقستان می شود

 

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در راس یک هیات اقتصادی امروز عازم «آستانه» پایتخت قزاقستان می شود.

 

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران-ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی، برگزاری چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قزاقستان و ملاقات با ماسی مف نخست وزیر و وزیران سرمایه‌گذاری و توسعه قزاقستان از اهداف این سفر است.

بر اساس این گزارش، در این سفر سه روزه، مدیران و نمایندگان وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی از جمله نفت، نیرو، راه و شهرسازی، بهداشت، علوم،صنعت و معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، کشور، دادگستری، گردشگری، بانک مرکزی، اتاق بازرگانی و حدود 40 نفر از فعالان اقتصادی، وزیر جهاد کشاورزی را همراهی می‌کنند.

این گزارش می افزاید: چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قزاقستان با ریاست  محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و اسیکشیف وزیر سرمایه‌گذاری و توسعه جمهوری قزاقستان تشکیل می‌شود.

بنابراین گزارش، اجلاس کمیسیون اقتصادی، تجاری، علمی، فنی و فرهنگی در روزهای 21 و 22 مهرماه در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار خواهد شد.

انتظار می‌رود در این اجلاس در حوزه کشاورزی در مورد تولید مشترک محصولات کشاورزی و احداث و گسترش مجتمع های کشت و صنعت محصولات کشاورزی گفت و گوهایی میان مقامات دو کشور صورت گیرد.

از آنجایی که جایگاه ایران و قزاقستان در ترانزیت منطقه ای از اهمیت بالایی برخوردار است، توسعه مناسبات در این بخش به تبادل و ترانزیت محصولات صنعتی و کشاورزی کمک می کند.

براساس این گزارش، در این اجلاس، مذاکرات تخصصی که توسط نمایندگان دستگاه ها، سازمان ها و شرکت های خصوصی دو کشور انجام می شود، اهداف و برنامه های اجرایی دو جانبه را برای یک سال آینده ترسیم می کند.

گفتنی است، اقتصاد قزاقستان مبتنی بر اصول اقتصاد بازار آزاد و خصوصی سازی است و بخش عمده گردش اقتصادی این کشور بر پایه صنعت، صدور منابع انرژی به ویژه نفت و گاز، منابع معدنی و محصولات کشاورزی استوار است.

قزاقستان در میان کشورهای حوزه (سی آی اس) رتبه دوم را در ترانزیت کالا از خاک ایران دارد و گندم این کشور به اکثر کشورهای دنیا صادر می شود.

روابط تجاری و اقتصای ایران و قزاقستان رو به گسترش است و عزم سیاسی برای همکاری در سطح رهبران دو کشور، وجود دارد.

 

اخبار برگزیده