اخبار

فائو با انتشار گزارشی در خصوص پیش‌بینی افزایش سطح تولید جهانی غلات اعلام کرد که مجموع ذخایر جهانی این محصول در سال زراعی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ به رقم بی‌سابقه ۳ هزار و ۳۳۱ میلیون تن خواهد رسید.   

به گزارش ایانا از دفتر نمایندگی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران، این سازمان پیش‌بینی کرده است که تولید جهانی غلات در سال ۲۰۱۷ به ۲ هزار و ۶۲۷ میلیون تن برسد که در مقایسه با پیش‌بینی ماه اکتبر به میزان ۱۳٫۴ میلیون تن افزایش خواهد داشت. این رشد تولید عمدتا بازتاب پیش‌بینی‌ خیزش برداشت ذرت در آمریکا و نیز افزایش چشمگیر کاشت این محصول در اندونزی است.  

تولید جهانی گندم ۷۵۴٫۸ میلیون تن و تولید برنج نیز ۵۰۰٫۸ میلیون تن پیش‌بینی می‌شود که حاکی از کاهش جزئی در مقایسه با تولید سال ۲۰۱۶ است.

انتظار می‌رود مصرف جهانی غلات در فصل ۱۸-۲۰۱۷ با افزایش ۱٫۲ درصدی به ۲ هزار و ۵۹۹ میلیون تن برسد به طوری که  در این فصل زراعی، آهنگ مصرف برنج و گندم به عنوان غذای انسانی سرعت بیشتری گرفته و نیز مصرف دامی دانه‌درشت‌ها نیز افزایش می‌یابد.  

جدیدترین پیش‌بینی فائو حاکی از این است که ذخایر جهانی غلات رشد بی‌سابقه‌ ۷۲۶ میلیون تنی را تجربه خواهد کرد. در این میان، ذخایر جهانی گندم و ذرت رکورد جدیدی را ثبت می‌کند.

شایان ذکر است که این افزایش در میزان ذخایر، نسبت ذخیره-به-مصرف را بالاتر برده و در پایان سال زراعی ۱۸-۲۰۱۷ به ۲۷٫۳ درصد خواهد رساند که بالاترین رقم در ۱۶ سال گذشته به شمار می‌آید.

کاهش قیمت جهانی غذا در ماه نوامبر (۱۰  آبان تا ۹ آذر)

جدیدترین گزارش شاخص بهای مواد غذایی فائو نیز نشان می‌دهد که با وجود بالا رفتن قیمت شکر و روغن نباتی، قیمت جهانی مواد غذایی متعاقب افت بهای لبنیات، کاهش اندکی داشته است.

شاخص بهای مواد غذایی فائو در ماه نوامبر (۱۰ آبان تا ۹ آذر) با کاهش ۰٫۵ درصدی به رقم متوسط ۱۷۵٫۸ واحد رسید.

شاخص بهای مواد غذایی فائو تغییرات ماهانه در قیمت بین‌المللی سبد اقلام غذایی را رصد می‌کند.

افت قیمت‌ها در ماه نوامبر ناشی از کاهش ۴٫۹ درصدی در شاخص بهای لبنیات فائو است. قیمت‌ کره، پنیر، پودر شیر کامل و شیر خشک در این ماه سیر نزولی داشته است.

در مقابل، کاهش صادرات شکر برزیل و نگرانی‌ از افزایش قیمت روغن که شکر بیشتری را به سمت صنایع تولید اتانول سوق داده، به جهش ۴٫۵ درصدی شاخص بهای این محصول منتهی شده است.

شاخص بهای روغن نباتی فائو نیز در پی افزایش قیمت روغن سویا، افزایش ۱٫۲ درصدی نشان می‌دهد. اما ارزش روغن پالم متعاقب رشد بیش از حد انتظار سطح ذخایر در مالزی کاهش داشته است. شاخص بهای گوشت فائو نیز در ماه نوامبر تقریبا ثابت باقی مانده است.

در این میان، افزایش ۱٫۱ درصدی در قیمت‌های بین‌المللی برنج، افزایش جزئی شاخص بهای غلات فائو را در پی داشته است.