اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان، صالح محمدی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان ازارائه توصیه فنی در خصوص شناسایی و کنترل مگس میوه مدیترانه ای از طریق کارگزاران توزیع نهاده های کشاورزی استان به بهره برداران خبر داد که متن توصیه فنی بشرح زیر میباشد؛

آفت مگس میوه مدیترانه ای

مگس میوه مدیترانه ای یکی از مخرب ترین آفات کشاورزی در جهان است. به علت انتشار وسیع آن در جهان، تحمل بهتر شرایط آب و هوایی سرد نسبت به سایر گونه های مگس و دامنه میزبانی وسیع آن دارای بالاترین  میزان خسارت اقتصادی در بین گونه های مگس میوه است. مطالعات وسیع و گسترده ای توسط محققان کشورهای مختلف برای کنترل و ریشه کنی این آفت صورت گرفت که غالب آنها نتیجه ای برای از بین بردن دائمی این آفت نداشت. اما منجر به توصیه های فنی وکنترلی برای کاهش جمعیت و خسارت این مگس میوه مخرب شده است. اولین گام جهت مدیریت مبارزه با این آفت ردیابی دقیق آن میباشد. استفاده از تله ها و مواد جلب کننده مگس از راههای کنترل و شکار این آفات می باشد.

نتایج ردیابی مگس میوه مدیترانه ای در شمال کشور نشان میدهد که اولین شکار در ماه مرداد انجام و جمعیت مگس در طول شهریور و مهر به حداکثر خود می رسد. در شمال اولین آلودگی معمولا روی هلو وبرخی از ارقام  انجیر در مرداد ماه مشاهده می گردد. دلیل اصلی تراکم جمعیت این آفت علاوه برسابقه آلودگی منطقه به این آفت، تنوع میزبان های این آفت در باغ یا اطراف آن می باشد. میزبان های دیگر این آفت شامل؛ هلو، انجیر، گلابی، سیب، گواوا، خرمالو، مرکبات، نارنگی ها بخصوص ارقام دیر رس، عناب، به، انار و... می باشد. علت شیوع آفت به سمت مناطق غیر آلوده می تواند ناشی از وجود باغ های پیوسته مرکبات، ویلا باغ ها وسایر میزبان های آفت در طول ساحل دریای خزر، انتقال میوه آلوده به ویژه نارنگی انشو در اواخر شهریور و اوایل فصل پائیز از مناطق آلوده مازندران به استان گیلان بدون رعایت مسائل قرنطینه ای و همچنین وجود بادهای گرم موسمی می باشد. مگس میوه مدیترانه ای اگر در مسیر تند باد شدید قرار گیرد ممکن است 30 تا 40 کیلومتر هم جابجا شود و مناطق جدیدی را هم آلوده کند.

به طور کلی با توجه به نتایج تحقیقات بعمل آمده مگس میوه مدیترانه ای براحتی سالانه بین 10 تا 40 کیلومتر بسته به شرایط آب و هوایی، موانع طبیعی ( جنگل و تپه) و میزبان های موجود در منطقه می تواند گسترش یابد و با آلودگی یک منطقه به این آفت میتوان انتظار داشت که جمعیت آن در سال های بعد در آنجا افزایش یابد. همچنین با در نظر گرفتن اوج جمعیت آفت در پائیز هر سال راهکارهای کنترلی مناسب قبل از رسیدن آفت به حداکثر جمعیت می تواند موثر واقع گردد.


اخبار برگزیده