جزئیات مقاله

منبع: inc/zoomit

 

گسترش فضای دیجیتال و شبکه های اجتماعی نیاز به برند شخصی را افزایش داده است. برند شخصی می تواند فرصت های شغلی فراوانی برای شما ایجاد کند.

این روزها اهمیت برند شخصی بر کسی پوشیده نیست. اینکه خود را چگونه به اطرافیان خود معرفی کنید و نوع نگرش و تفکر آن ها در مورد شما تاثیر فراوانی در آینده شغلی تان خواهد داشت.

ماریا ماتارلی، کارآفرین و نویسنده کتاب ۱۲ مرحله برای داشتن یک زندگی خوب و انجام دادن کارها در این باره می گوید:

بزرگ ترین آرزوی من بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه و شروع اولین کارم داشتن کارت ویزیت مخصوص به خودم بود که اسم و موقعیت شغلی من روی آن نوشته شده باشد. کارت ویزیت برای من به معنای حرفه ای و عالی بودن در زمینه کاری ام بود و نشان می داد که من راه درستی را برای دستیابی به اهداف و آینده شغلی بهتر طی می کنم.

مطلب مرتبط: انواع برند شخصی در دنیای کسب و کار

ولی متاسفانه من هیچ وقت موفق به داشتن کارت ویزیت نشدم، چون موقعیت شغلی من در محل کارم به گونه ای بود که ارتباطی مستقیمی با مشتریان نداشتم و به طور تمام وقت در داخل شرکت مشغول به کار بودم. اگر امروز این فرصت را داشتم که به عقب برگردم و از نو شروع کنم به طور حتم سعی می کردم به جای کار کردن برای دیگران، کسب وکار شخصی خودم را داشته باشم.

اگر شما نیز می خواهید کسب و کار  خودتان را مدیریت کنید، در آغاز کار بهتر است که یک کارت ویزیت داشته باشید. برای این کار کافی است که نام، موقعیت شغلی و یک آدرس آنلاین مانند آی دی لینکدین یا آدرس وب سایت را در کارت خود بنویسید.

در ادامه مراحل بعدی ساخت یک برند شخصی را با هم بررسی می کنیم.

در حوزه کاری خود متخصص شوید

من زمانی شروع به ساخت برند شخصی خودم کردم که به طور تمام وقت در شرکتی مشغول به کار بودم. این کار را خارج از ساعات کاری انجام می دادم و زمینه فعالیتم مبحث مدیریت پروژه ها در دنیای آی تی بود. سپس اقدام به شرکت در جلسه ها و نشست های محلی و سخنرانی در سمینار ها کردم. به این ترتیب توانستم با افراد زیادی آشنا شوم و خودم را به مردم معرفی کنم.

شرکت در این کنفرانس ها و سخنرانی ها اطلاعات و مهارت های من را افزایش داد، به زودی متوجه شدم که به خاطر تخصص و اطلاعات خوبم در زمینه مدیریت پروژه و برنامه های کاربردی شهرت فراوانی پیدا کرده ام. در واقع من موفق شده بودم تا برند شخصی خود را با معرفی کردن خود و توانایی هایم پایه گذاری کنم، پس از درک این مطلب از کارم استعفا دادم و کسب و کار شخصی خود را شروع کردم .

یکی از اصول مهم در زمینه ساخت برند شخصی این است که مهارت ها و تخصص های لازم در زمینه حوزه کاری تان را یاد بگیرید تا مردم شما را به عنوان فردی متخصص و با اطلاعات در این حوزه بشناسند. این شهرت و خوشنامی بخش مهمی از برند تجاری شما خواهد بود.

به روش های مختلفی اعتبار برند خود را بالا ببرید

در دنیای امروز مشتریان و کارفرمایان بسیار محتاطانه عمل می کنند و هیچ وقت بدون تحقیق و شناخت قبلی اقدام به معامله و استخدام کسی نمی کنند. بنابراین برای اینکه بتوانید به کمک برند شخصی خود کسب و کار جدیدی شروع کنید یا جایی استخدام شوید، باید توجه کنید که برندتان از اعتبار و اعتماد پذیری کافی برخوردار باشد.

یکی از بهترین راه ها برای ایجاد اعتبار و اعتماد سخنرانی عمومی است. زمانی که شما برای گروهی سخنرانی می کنید، می توانید به طور مستقیم دانش و تجربیات خود را با آن ها به اشتراک بگذارید و اعتبار خود را به صورت شخصی ایجاد کنید.

راه های دیگری که به کمک آن می توانید پیام خود را با افراد دیگر به اشتراک بگذارید و اعتبار خود را به عنوان یک متخصص افزایش دهید نوشتن مقاله، وبلاگ یا حتی کتاب است.

در فضای مجازی به صورت حرفه ای فعالیت کنید

برند شخصی چگونگی شناخته شدن شما در دنیای بیرون است و شامل اطلاعاتی است که هنگام جست وجوی آنلاین در گوگل، وب سایت های مختلف و شبکه های اجتماعی در مورد شما نمایش داده می شود. تخصص و سابقه کاری و اعتبار فقط بخشی از آن را تشکیل می دهند، بنابراین سعی کنید که در فضای مجازی فعالیتی کاملا حرفه ای داشته باشید و همواره اطلاعات به روز و کامل در دسترس دیگران قرار دهید.

آیا در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنید؟ آیا پروفایل خود را در لینکدین و سایر شبکه های اجتماعی تکمیل کرده اید؟ عکس پروفایل خود را چگونه انتخاب کرده اید؟ آیا تصاویری از کنفرانس ها، سخنرانی ها و فعالیت فوق برنامه خود به اشتراک گذاشته اید؟

با پاسخ به سوال های بالا می توانید از میزان فعالیت خود مطلع شوید. برای فعالیت در فضای آنلاین به هیچ وجه کم کاری نکنید، سعی کنید همواره به راه های مختلف حضور خود را بهبود بخشید و اطمینان حاصل کنید که فعالیتی کاملا مرتبط و مناسب و حرفه ای دارید.

شعار مخصوص به خود را داشته باشید. تحقیق کنید که در حوزه فعالیت شما چه مقوله ای بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته است، تخصص خود را در آن زمینه افزایش دهید. زمانی که من وارد دنیای آی تی شدم، تخصص های لازم را در زمینه مدیریت پروژه جهانی کسب کردم و مردم من را به عنوان یک فرد شاخص در این زمینه به خاطر سپردند.

حدود چند سال پیش زمانی که در یک کنفرانس در فرانسه شرکت کرده بودم با نماینده یک شرکت از جامائیکا آشنا شدم، بعد از کنفرانس ما در لینکدین با هم ارتباط برقرار کردیم، بعد از گذشت یک سال آن نماینده با من تماس گرفت و اعلام کرد که به یک مربی جهت آموزش مدیریت پروژه نیاز دارند. این ارتباط سبب شد تا من در آن شرکت استخدام شوم. در واقع هنگامی که آن ها به مبحث مدیریت پروژه فکر می کردند، به خاطر اعتبار بالای برند شخصی ام، اولین اسمی که به ذهن شان خطور کرد من بودم.

مطلب مرتبط: راه های ساخت یک برند شخصی

ساخت برند شخصی مستلزم زمان است

دستیابی به هر هدف زمان و تلاش فراوانی نیاز دارد. مدت زیادی طول کشید تا من توانستم اعتبار و ارزش برند شخصی خود را به سطح قابل قبول و خوبی برسانم، سایر افرادی که موفق به ساخت برند شخصی خود شده اند نیز همین تجربه را داشته اند.

برای ساخت برند خود تعلل نکنید. تلاش خود را از همین الان شروع کنید. هدف خود را مشخص کنید و سپس ببینید برای رسیدن به این هدف چه مسیری را باید طی کنید. تمام امکانات و موانع را بسنجید، سعی کنید مرحله به مرحله پیش بروید، سریع و فرز باشید و با انرژی مضاعف هدف خود را دنبال کنید.

هر هفته زمانی را صرف ساخت برند خود کنید و تا وقتی که به هدف خود دست نیافته اید ادامه دهید. تلاش شما به نتیجه خواهد رسید و برند شخصی تان به شما کمک خواهد کرد تا موفق تر باشید.