جزئیات مقاله

دنیای اقتصاد

دنیای اقتصاد : معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه توسعه کشاورزی هوشمند از اولویت‌های سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی است، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی احصا شده‌اند و تحت حمایت قرار دارند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، کاظم خاوازی معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در نشست خبری اظهار کرد: پشتوانه علمی این سازمان ۲ هزار و ۱۰۰ نفر هیات علمی و ۷۵۰ نفر پژوهشگر غیرهیات علمی آن بوده و با داشتن ۳۰۰ ایستگاه تحقیقاتی بزرگ‌ترین سازمان ترویجی در سطح کشور و منطقه است.

وی افزود: به‌طور غیرمستقیم بیش از ۱۰ هزار نفر تحت فرمان بخش ترویج هستند و در ۱۳۰۰ مرکز جهادکشاورزی سیاست‌های بخش کشاورزی و یافته‌های تحقیقاتی را دنبال  می‌کنند. معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: حوزه‌های اصلی فعالیت سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی، پژوهش و فناوری، تولید محصولات فناورانه، آموزش و ترویج، نظارت و گواهی نهاده‌های مهم کشاورزی و ثبت کلیه بذور است. خاوازی ادامه داد: حفظ ذخایر ژنتیکی کشور شامل بذور، جانوران و دیگر میکروارگانیسم‌ها در این سازمان انجام می‌شود و ما پایش منابع تولید در بخش کشاورزی مانند خاک و اقلیم را در دستور کار داریم. وی اضافه کرد: آنچه امروز در بخش پژوهش کشور به آن نیازمندیم و لازم است روی آن بیشتر کار شود انتقال پژوهش‌های انجام شده به عرصه و به مرحله اجرا است و ما می‌توانیم یافته‌های خود را در اختیار کشاورزان قرار دهیم. رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در ارتباط با کشاورزی هوشمند تصریح کرد: بارزترین بخش کشاورزی هوشمند آبیاری است که کارهای بزرگی در یک سال گذشته در این ارتباط انجام شده است.

خاوازی یادآور شد که شرکت‌های دانش‌بنیانی که می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند احصا شده‌اند و تحت حمایت قرار دارند تا بتوانند به این عرصه وارد شوند. معاون وزیر جهادکشاورزی تاکید کرد توسعه کشاورزی هوشمند از اولویت‌های سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی است و در دستور کار قرار دارد. بنابراین گزارش، مریم فلاحی، رئیس موسسه تحقیقات بین‌المللی تاس‌ماهیان نیز در این مراسم درباره کیفیت تولید خاویار و ماهیان خاویاری در ایران گفت: در حوزه پرورش تاس‌ماهیان آنچه ما تولید می‌کنیم چیزی از دیگر کشورها کم ندارد و تولیدات ایران کیفیت مناسبی در مقایسه با دیگر کشورها دارد اما در بحث خاویار آن چیزی که در دنیا اصل شناخته می‌شود خاویار دریای خزر است نه خاویاری که به‌صورت پرورشی تولید شده باشد و تولید خاویار دریا به‌شدت کاهش یافته است. فلاحی ادامه داد: دلایل کاهش جمعیت تاس‌ماهیان صید قاچاق ماهیان خاویاری و از بین رفتن جایگاه‌های تخم‌ریزی آنها و آلودگی‌ها در دریای خزر است که تمام کشورهای حاشیه دریای خزر براساس توافقات بین‌المللی که دارند درحال کاهش این مخاطرات هستند.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی