اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان خراسان رضوی؛

جلسه ستاد زراعت با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان، معاون تولیدات گیاهی، مدیران، مشاورین، محققین، معاونین، مدیران ستادی و مدیران جهاد کشاورزی کلیه شهرستان های استان وکارشناسان مرتبط با هدف بررسی وضعیت کشت پاییزه تشکیل شد.

در این جلسه وضعیت کشت پاییزه با محوریت گزارش جذب کود، بذر و اجرای برنامه های به زراعی و به نژادی کشت پاییزه متناسب با شرایط آب و هوایی در سال زراعی جاری به منظور افزایش عملکرد و بهره وری از منابع موجود مطرح و مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

ابتدا محمد میری دیسفانی معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی با تشریح دستور جلسه و اشاره به اهمیت موارد مطروح گفت: در سال زراعی گذشته، با اعمال روش‌های بهینه‌سازی تغذیه و اجرای طرح‌های تغذیه گیاهی، شاهد افزایش ۴۰ درصدی تولید گندم نسبت به سال‌های قبل بوده‌ایم.

وی اظهار داشت: افزایش عملکرد و کیفیت محصولات کشاورزی هدف اساسی ما است. در سال زراعی گذشته، با اعمال روش‌های بهینه‌سازی تغذیه و اجرای طرح‌های تغذیه گیاهی، شاهد افزایش ۴۰ درصدی تولید گندم نسبت به سال‌های قبل بوده‌ایم. یکی از عوامل موفقیت در این زمینه، تامین و تدارک به موقع انواع کودهای پایه توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و توسعه استفاده از کودهای ریزمغذی و مکمل‌های رشد بوده است.

در ادامه حسین عطائی سلامی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گزارشی از آخرین وضعیت جذب کودهای شیمیایی را ارائه و با اشاره به لزوم جذب بهینه کود در کلیه مدیریت های جهاد شهرستان ها، گفت: با توجه به کشت پاییز و محبوبیت ویژه کود دی‌آمونیوم‌فسفات بین کشاورزان ایرانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اقدام به تامین مقدار 200 هزار تن کود دی‌آمونیوم‌فسفات (DAP) از منابع داخلی و خارجی به جهت استفاده در کشت انواع محصولات کشاورزی زراعی، باغی و حتی سبزی و صیفی‌جات و گلخانه ها نموده است که از این میزان، مقدار ۳۵۰۰ تن برای استان خراسان رضوی در نظر گرفته شده است؛ این کود از پایان مهرماه از طریق شبکه گسترده‌ای از کارگزاران در اختیار کشاورزان قرار گرفته است. دی‌آمونیوم فسفات، یکی از کودهای اصلی کشاورزی است و تمام کشاورزان با اهمیت آن در افزایش عملکرد محصولات آشنا هستند. همچنین علاوه بر کودهای یارانه‌ای، کودهای زیستی و طبیعی نیز در سبد کودی شرکت خدمات حمایتی قرار گرفته‌ است.

عطائی در ادامه با اشاره به ارزشیابی شهرستان ها بر اساس میزان جذب کود بر اساس سهمیه ابلاغی وزارت خاطر نشان کرد: در سال جاری سهمیه استان خراسان رضوی از کودهای ازت ۱۴۵ هزار تن، فسفات ۲۱ هزار و ۱۶۶ تن و پتاس ۷ هزار و ۶۴۵ تن تعیین شده است. تاکنون ۳۸ درصد از سهمیه کود ازت، ۳۱ درصد از سهمیه فسفات و ۴۱ درصد از سهمیه پتاس توزیع و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است. موجودی انبارهای استان نیز حدود ۱۵ هزار تن است که وضعیت مناسبی را نشان می‌دهد.

در این جلسه سیمای وضعیت حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه در خراسان رضوی توسط پیمان کشاورز عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان تدریس گردید و ضمن تاکید بر اهمیت تغذیه، استفاده از کودهای مناسب به سازه های خاک تاکید گردید.