اخبار

به گزارش گلستان رسا از گرگان؛ مجید محمدی با اشاره مصرف کود های فسفاته در سطح مزارع استان گلستان اظهار گفت: برداشت عناصر غذایی خاک در فرآیند تولید محصولات کشاورزی از یک سو و کاهش مصرف کود فسفاته از سوی دیگر موجب تخلیه بنیه عناصر غذایی خاک شده است.

سرپرست خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان افزود: بر اساس داده ها از طرح پایش موسسه تحقیقات آب و خاک کشور،حدود۷۰ درصد از خاک های استان دچار کمبود فسفر هستند که این امر به شدت تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی را با مخاطره روبرو می سازد.

وی با توجه به نقش و تاثیر بی بدیل کود های فسفاته در کیفیت و کمیت محصول و ارتقای سطح جامعه بیان کرد: طی سال های گذشته کم مصرفی در کود های فسفاته به یکی از دغدغه های مهم کارشناسان و‌مدیران بخش کشاورزی تبدیل شده است،ولی در سال گذشته و و طی دهه های قبل بخش قابل توجهی از این نهاده استراتژیک از محل واردات و تولیدات داخلی تامین شده است.

وی تصریح کرد: امسال باید، مطابق ابلاغ وزارت متبوع،۳ میلیون تن انواع کود های، ازته، فسفاته و‌پتاسه در کشور تامین گردد که۴۰۰ هزارتن از برنامه تعیین شده، مربوط به کود های فسفاته شامل کود های سوپر فسفات تریپلTSP، سوپر فسفات سادهSSP و فسفات دی آمونیوم DAP است که سهم استان گلستان در این بخش به میزان۲۶ هزارو۳۲ تن حدود۷ درصد می باشد.

سرپرست خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان خاطر نشان کرد: امسال علیرغم افزایش کود های فسفاته، کشاورز تنها۴۰ درصد قیمت تمام شده را پرداخت می کند و۶۰ درصد در قالب یارانه و حمایت از دولت پرداخت می شود.

محمدی با بیان این که در اوایل مرداد ماه سال جاری طی برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی موظف شد مقدار۲۰۰ هزار تن کود دی آمونیوم فسفات را از منابع داخلی و خارجی تامین نماید که در زمان کشت پائیزه و محبوبیت ویژه این نهاده بین کشاورزان گلستانی،سهم تخصیصی به این استان ،مقدار۳۰۰۰ تن می باشد.

وی همچنین به اهمیت مصرف این کود اشاره کرد:کودDAP, یک کود محلول در آب است که هم ازت و هم فسفر را به خاک می‌افزاید، این کود می‌تواند به خصوص برای خاک‌های قلیایی استان مفید باشد زیرا فسفر موجود در آن می‌تواند به کاهش pH خاک کمک کند و به این ترتیب، دسترسی گیاهان به فسفر و سایر مواد مغذی را افزایش دهد، به کارگیری دی آمونیوم فسفات در خاک‌های قلیایی باید با دقت و بر اساس توصیه‌های کشاورزی و تست خاک صورت گیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: با شروع کشت پائیزه، توزیع کود های فسفاته برای زراعت محصولات آبی به ترتیب( نیتروژن، فسفر و پتاس) همه به نسبت دو و برای زراعت دیم به نسبت دو، یک و یک در سامانه بارگزاری شده است که به ازای هر کیسه سوپر فسفات تریپل، سه کیسه کود سوپر فسفات ساده توزیع می شود.

و به این موضوع تاکید کرد: کود های سوپر فسفات تریپل و سوپر فسفات ساده ، صرفا به محصولات اساسی از قبیل گندم، جو، کلزا و چغندر قند تخصیص داده می شود ولی کود دی آمونیوم فسفات برای طیف وسیعی از انواع محصولات کشاورزی، زراعی، باغی،گلخانه و صیفی جات در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

وی گفت: هم اکنون ذخایراستراتژیک کود های فسفاته، به مقدار؛۱۳ هزار و۹۷۷ تن می باشد که مقدار مطمئن و قابل اعتماد می باشد که ضمن مصرف روزانه، مقادیر بیشتری هم به آن اضافه شده و سعی می شود این مقدار ذخیره شده تا پایان فصل کشت پائیزه حفظ شود.

سرپرست خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان،گ در پایان گفت: امید است بتوانیم با اقدامات ترویجی و آموزشی ، در یک برنامه میان مدت، مصرف کود های فسفاته را به مقادیر استاندارد برسانیم.

https://golestanrasa.ir/%D8%AA%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%B5-%D8%B3%D9%87-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%86-%DA%A9%D9%88%D8%AF-%D8%AF%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%88%D9%86%DB%8C%D9%88%D9%85-%D9%81%D8%B3%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1/