اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان  گلستان در کارگاه آموزشی افزایش راندمان مصرف کود های کشاورزی که در روز یکشنبه۲۵ شهریور ماه سال۱۴۰۳ که با همت شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با حضور۲۸۰ نفر کارگزاران کود، کشاورزان پیشرو، محققین ،فروشکاههای سموم، روسای خانه کشاورز شهرستانهای استان، مروجین ، کارشناسان تولیدات گیاهی و جهش تولید شده  مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانهای استان در سالن اجتماعات دانشکده فنی و حرفه ای مائده گرگان برگزار شد اعلام کرد: ضرورت تامین مواد غذایی کشور و استان گلستان را نیازمند افزایش بهره‌‎وری در واحد سطح از طریق تامین کود و مصرف انواع کود اوره، فسفاته و پتاسه که نقش اساسی در تولیدات کشاورزی دارد.
وی تصریح کرد:۲۰ درصد مصرف کود دنیا پتاسه،۲۴ درصد فسفاته و مابقی مربوط به کود های نیتروژنه است.
وی تامین غذای جمعیت در حال افزایش کشور را نیازمند تامین همه زیرساختهای تولید مواد غذایی از جمله کود دانست و افزود: در صورت تامین نشدن کود، حجم تولیدات و نیازهای کشاورزی با مشکل مواجه خواهد شد و کشاورزان نیز با کاهش میزان محصول، رغبت کمتری برای فعالیت در این بخش خواهند داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان  با اشاره به آمار میانگین میزان مصرف کود در دنیا و کشور ایران افزود: میانگین مصرف کودی در ایران ۶۸ کیلوگرم در هر هکتار است که در رتبه۱۰۳ جهانی قراردارد درحالی  میانگین مصرف  کود در جهان ،۱۶۵ کیلوگرم در هر هکتار می باشد.
وی تامین و تولید انواع کودهای مختلف باغی و زراعی استاندارد و مطابق با الگوهای سلامت جمعیتی و زیست محیطی را اساس دغدغه متولیان بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: کارگزاران توزیع کود در استان که عامل توزیع هستند، انتظار داریم که بر اساس نیاز استان اقدام کرده و کودهای سالم و متناسب با نیاز استان را تامین و توزیع کنند.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد:۳۹ درصد اراضی دنیا به بخش کشاورزی اختصاص دارد که در سال۲۰۰۱ به۳۶ درصد کاهش یافت یعنی ۳ درصد از اراضی بخش کشاورزی دنیا کم شده است که به دلیل افزایش شهر نشینی، فرسایش خاک، تغییرات اقلیم، کمبود منابع آب و کاهش نزولات جوی و.. می باشد و همچنین۴۸/۶ میلیون کیلومتر مربع سطح اراضی دنیا بوده است که در دهه اواخر۱۹۹۰ به۴۷/۸ میلیون کیلومتر مربع کاهش یافته است  که به این مفهوم است که جمعیت دنیا افزایش یافته ولی سطح اراضی قابل کشت کاهش یافته است.
وی تاکید کرد: حفظ امنیت غذایی و سلامت جامعه ، محیط زیست و کیفیت خاک از اهداف متعالی وزارت جهاد کشاورزی است و بر همین اساس، از شرکت های دانش بنیان تولید کننده کود که بتوانند براساس این سیاست محصولی تولید کنند، حمایت می کند.