جزئیات مقاله

گروه کسب و کار فرصت امروز

برندسازی، عامل ایجاد تفاوت میان یک شرکت موفق و یک شرکت شکست خورده همان میزان که به کیفیت محصولات و خدمات شرکت بستگی دارد، به برندسازی هم مرتبط است. به همین دلیل، کسی که می خواهد برای برند مرتبط با کسب و کارش هویت ایجاد کند، باید پیشاپیش برای آینده اش هم برنامه ای داشته باشد.

برندسازی

رعایت اصول برندسازی برای شرکت کار آسانی نیست، چرا که باید بر توسعه محصول و سایر پروژه های موجود نظارت داشته باشد. با این حال نمی توان از آن چشم پوشی کرد یا آن را عقب انداخت. به همین خاطر، تعدادی از اصول برندسازی که به شما در ایجاد هویت برای برندتان کمک خواهند کرد را انتخاب کرده ایم تا در ادامه به آ نها بپردازیم، با ما همراه باشید:

کلاسیک باشید

گاهی اوقات برندها این گونه فکر می کنند که به هنگام ایجاد هویت برند برای کسب و کارشان باید از جدیدترین ترندهای روز استفاده کنند. در حالی که استفاده از عناصر مدرن طراحی همواره توصیه می شود، اما به این معنا نیست که نباید از عناصر طراحی کلاسیک در برندسازی استفاده کرد؛ در واقع، عامل ایجاد یک حس جاودانگی در برند همین عناصر کلاسیک هستند.

اصول برندسازی

به عنوان مثال به لوگوی کوکاکولا توجه کنید که در 100 سال اخیر با تغییر زیادی مواجه نشده است. کوکاکولا هر سال در صدر لیست بهترین برندهای دنیا قرار می گرفت تا سال 2013 که توسط گوگل و اپل به پایین کشیده شد.

مطلب مرتبط: برندسازی؛ شروع بازاریابی پیش از افتتاح استارتاپ

برندسازی باید در راستای وجهه شرکت باشد

یکی دیگر از اصول برندسازی این است که برندسازی شما باید صنعتی که در آن مشغول به کار هستید را نشان دهد و در همین حین، با تصویر کلی یا تم شرکت تان هم مطابقت داشته باشد. از لوگوی شرکت گرفته تا وب سایت آن، همه چیز باید بر مبنای تمی باشد که داستان برندتان را تعریف می کند.

اصول برندسازی

برندسازی شما باید بتواند مخاطبان هدفتان را به وجد بیاورد تا بخواهند بیشتر درباره آن محصول یا سرویس اطلاعات کسب کنند. به تصویر بالا توجه کنید. می بینید که همه بخش های آن، از لوگوی تسلا گرفته تا ماشین، از یک طراحی صاف و آینده گرایانه استفاده می کنند که باعث می شود حس مدرن بودن، بهینگی و کارایی در بیننده القا شود. در صورتی که از این مورد از اصول برندسازی پیروی کنید، مشتریان شما پیام واضح تری از مأموریت و ارزش های برندتان دریافت خواهند کرد.

برندتان را منحصربه فرد کنید

کسب و کارها معمولاً تلاش می کنند که با نسخه برداری یا قرض گرفتن از طراحی برند کسب و کارهای موفق موجود در بازار با آنها رقابت کنند. در مواقع دیگر ممکن است این اتفاق به صورت تصادفی یا ناخودآگاهانه رخ بدهد، چرا که بازاریاب ها زمان زیادی را صرف تحلیل و بررسی برندهای رقیب می کنند. در هر صورت، اطمینان حاصل کنید که برندسازی شرکت شما به اندازه کافی با طرح های سایر رقیبان متفاوت است. اگر شباهت بیش از حد میان برندسازی دو شرکت وجود داشته باشد، می تواند باعث ایجاد گمراهی بشود و تأثیری منفی روی نظر مشتریانتان بگذارد و آنها برندتان را بی اصالت و تقلیدی از برند دیگر تلقی کنند.

برندسازی استارتاپ

به منظور اینکه مطمئن شوید در زمان طراحی چنین اتفاقی نمی افتد، به شما توصیه می کنیم که طرحتان را با شخصی تیزبین و آشنا به بازار در میان بگذارید. در این صورت راحت تر می توانید مشابهت های احتمالی میان برند خود و شرکت های رقیب را پیدا کنید.

برندتان را با پلتفرم های متعددی سازگار کنید

در عصر دیجیتال، طراحی برندتان در همه جا نمایش داده خواهد شد. چه در وب سایت شما باشد یا در صفحات شرکت در شبکه های اجتماعی، برندسازی شما روی پلتفرم های مختلف و دستگاه های مختلف دیده می شود.

برندسازی استارتاپ

حتی ممکن است در برخی رسانه های آفلاین مانند روزنامه ها و مجلات هم به نمایش گذاشته شود. به همین علت، باید مطمئن شوید که طراحی شما روی پلتفرم های مختلف و صفحات با سایزهای متفاوت به درستی نشان داده خواهد شد.

مطلب مرتبط: چه زمانی استارت آپ ها باید روی برندسازی سرمایه گذاری کنند

از رنگ های متعدد استفاده نکنید

از جمله اصول برندسازی که باید رعایت شود این است که تعداد رنگ هایی که در طراحی برند به کار می رود، نباید زیاد باشد. اکثر مواقع شرکت ها وسوسه می شوند که رنگ های متعددی به کار بگیرند، چرا که معتقدند این کار باعث می شود لوگوی آنها به یادماندنی تر و چشم گیرتر شود.

اصول برندسازی

اما معمولاً این کار منجر می شود که برندها ظاهری مصنوعی و بی کیفیت پیدا کنند. پیشنهاد ما این است که در کنار رنگ های سیاه و سفید، حداکثر از دو رنگ دیگر استفاده کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که در تمام کمپین های برندسازی شرکت تان نیز از همین دو رنگ استفاده خواهد شد، چرا که ثبات نیز یکی از مهم ترین اصول برندسازی است.

از خصوصیات طراحی مینیمال بهره ببرید

در گذشته طراحان از عناصر متعددی در طرح هایشان استفاده می کردند که فونت ها و سایزهای مختلفی را شامل می شد، اما امروزه ترندی که اکثر طراحان به آن تمایل پیدا کرده اند، مینیمالیسم است.

استارتاپ

طراحان در تلاش هستند که با کاهش تنوع در فونت، وکتور، رنگ یا سایزهای به کاررفته در طراحی، از گمراه کردن بینندگان جلوگیری کنند. این کار باعث می شود که در برندسازی شما یکپارچگی و ثبات به چشم بخورد و شانس تان برای باقی ماندن در خاطر بینندگان را افزایش می دهد.

نام برند باید به آسانی حفظ شود

در رابطه با اصول برندسازی، مورد دیگری که مطرح می شود نام برند است. نام برند نباید به حدی خاص باشد که بهخاطرسپردن آن دشوار شود. مشتریان معمولاً با نام های آشنا بیشتر رابطه برقرار می کنند. اما باید در نظر داشت که یک نام ساده این ریسک را به همراه دارد که با برند دیگری اشتباه گرفته شود و مشتریان را گمراه کند.

استارتاپ

مانند هر چیز دیگری در بازاریابی، این مورد هم شامل بده بستانی میان ریسک و پاداش است. نام های جسورانه و خلاقانه تر ممکن است توجه بیشتری به خود جلب کنند، اما نام های آشنا برای کاربران به یادماندنی تر خواهند بود.

سعی کنید شعارتان کوتاه و گیرا باشد

شعار برندتان باعث می شود که افراد از کاری که شرکت شما انجام می دهد باخبر شوند. در این مورد از اصول برندسازی، معمولاً شعارتان به همراه لوگو در برندسازی استفاده خواهد شد، پس به دنبال ایجاد یک شعار کوتاه، گیرا و به یادماندنی باشید.

برند

شعارتان باید نگرش و حتی فرهنگ شرکتتان را هم منعکس کند. شعارهای «متفاوت فکر کن» اپل و «من عاشقشم!» مک دونالد، دو نمونه قابل ذکر از این مورد هستند. شعار «دل. صرفاً تو» دل به طور واضحی شامل نام شرکت می شود. با وجود اینکه غیرضروری است، اما می تواند بر میزان شخصی سازی که در تولید هر محصول به کار می رود تأکید کند.

فضای سفید کافی باقی بگذارید

معمولاً طراحان و بازاریاب ها به منظور اینکه از طریق یک کمپین حداکثر اطلاعاتی که می توانند را در اختیار بگذارند، صفحه را با نوشته ها و طرح های فراوان پر می کنند. این کار باعث می شود که خوانندگان به سختی بر چیزی که اهمیت دارد تمرکز کنند و ممکن است در دریای کلمات غرق بشوند. همچنین ممکن است که باعث دور شدن افرادی که علاقه ای به خواندن ندارند یا تصاویر را بیشتر می پسندند بشود.

برند

پس همیشه مطمئن بشوید که فضای سفید کافی در طراحی تان وجود دارد. این فضا می تواند در میان حروف و کلمات یا در لبه های تصویر باشد.

مطلب مرتبط: آیا سرمایه گذاری روی برندسازی برای استارت آپ شما زود است؟

به عنوان یک شرکت، ضروری است که از این اصول برندسازی پیروی کنید تا کمپین هایتان، حداکثر تأثیر ممکن را بر روی مشتریان بگذارند. لوگو، نام برند و شعارتان بخش هایی هستند که مشتری در برخورد اول با آنها مواجه می شود و می توانند نقش زیادی در حسی که مشتری نسبت به برندتان پیدا می کند داشته باشند. به منظور اینکه برخورد اول مشتری تبدیل به برخورد آخر او با برند نشود، اطمینان حاصل کنید که شرکت تان این اصول برندسازی را به کار می گیرد.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی