فرصت امروز- مترجم: علی آل علی
چگونه بنر بازاریابی مناسب درست کنیم؟
استفاده از بنر در دنیای بازاریابی سابقه بسیار زیادی دارد. پیش از ظهور شبکه های اجتماعی و اهمیت روزافزون دنیای دیجیتال اغلب بازاریاب ها به خلق بنرهای جذاب به عنوان یکی از راهکارهای اساسی جلب نظر مشتری توجه داشتند. امروزه اگرچه شبکه های اجتماعی در کانون توجه برندها و بازاریاب ها قرار دارند، اما هنوز اهمیت بنرها از بین نرفته است. نکته مهم در استفاده از برندها امکان وقوع اشتباه در مراحل مختلف است. از طراحی گرفته تا چاپ و سایر مراحل خلق و نصب یک بنر، باید به تمام جزییات توجه ویژه داشت. برخی از ویژگی های مهم بنرها عبارت از امکان مشاهده و مطالعه از فاصله دور و همین طور ارائه اطلاعات مختصر و مفید برای آگاهی بخشی پیرامون کسب وکارمان به مخاطب است.
در این مقاله هدف اصلی من بررسی هفت توصیه کاربردی و مهم برای ایجاد برندهای جذاب در عصر دیجیتال است. شاید در نگاه نخست اهمیت چنین بنرهایی محل تردید باشد. با این حال پس از بررسی های این مقاله آگاهی مان نسبت به تاثیرگذاری بنرها افزایش خواهد یافت.
بازاریابی و تبلیغات محیطی
1. بنرها باید ارزش مشاهده گری داشته باشد
بنرها برخلاف پوسترهای معمولی در اندازه های بزرگ طراحی می شوند. به این ترتیب دامنه وسیعی از مردم در اطراف بنر امکان مشاهده آن را خواهند داشت. این امر اگرچه توانایی جذب مخاطب را بالا می برد، اما مسئولیت بازاریاب ها برای انتخاب محتوای درست را نیز دشوار می کند. یکی از اشتباهات رایج بازاریاب ها تلاش برای درج مقدار زیادی اطلاعات در فضای داخل بنر است. این اشتباه برگرفته از یک فرض غلط است: فضای بیشتر در بنر به معنای امکان استفاده از اطلاعات بیشتر خواهد بود. واقعیت امر برعکس چنین ادعایی است. در حقیقت اندازه بزرگ یک بنر از فاصله دور مانند یک پوستر یا تابلوی تبلیغاتی کوچک به نظر می رسد. به همین دلیل درج اطلاعات زیاد بر روی آن در عمل کار مطالعه اش از فاصله دور را دشوار خواهد کرد. اصل اساسی در اینجا «محتوای کمتر، تاثیرگذاری بیشتر» است. بدون تردید استفاده از روش فوق در ابتدا اندکی دشوار خواهد بود. چراکه باید پیام برندمان را تا جای ممکن کوتاه و خلاصه کنیم. کلید موفقیت در اینجا توجه به پیام اصلی تبلیغات مان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب است. به این ترتیب امکان جلب توجه شمار بالایی از مخاطب های هدف وجود خواهد داشت. این امر به دلیل توجه مخاطب به پیام های کوتاه رخ می دهد. همه ما در صورت مواجهه با بنری پر از اطلاعات گوناگون توجه اندکی بدان خواهیم کرد.
یکی دیگر از روش های افزایش توجه مخاطب به بنرمان استفاده از ترکیب های رنگی متضاد است. این تضاد ظاهری موجب جلب نظر ناخودآگاه مخاطب به بنر ما خواهد شد.
مطلب مرتبط: طراحی بنرهای تبلیغاتی
2. اهمیت زاویه قرارگیری
شما بنر برندتان را در کجا نصب خواهید کرد؟ بنگاه های فعال در زمینه خرید و فروش املاک و بازاریابی یک نکته فلسفی مهم را در مورد تبلیغات با استفاده از بنر تولید کرده اند: اهمیت محل نصب، محل نصب و بازهم محل نصب. در دوران طلایی و اوج مطبوعات بسیاری از شرکت ها برای درج تبلیغات شان در صفحه نخست روزنامه های بزرگ با یکدیگر جنگ و دعوا داشتند. امروزه اگرچه روزنامه ها دارای رقیب های بزرگی در عرصه تبلیغات هستند، اما هنوز هم جنگ بر سر موقعیت نمایش تبلیغات میان برندها ادامه دارد. وقتی قصد نصب یک بنر را داریم، باید یک نکته بسیار مهم را پیش از هر چیز دیگری مشخص سازیم: کدام بخش بنر ما باید در وهله نخست مقابل دید مخاطب قرار گیرد؟ برخی از برندها در بنرهای خود اقدام به درج شماره تماس با فونت بسیار بزرگ می کنند. اگرچه این اقدام بسیار مناسب است، اما در صورت درج سایر متن با فونت کوچک موجب سردرگمی مخاطب می شود. از نقطه نظر زیبایی شناختی باید تناسب میان فونت متن های مختلف بنر را رعایت کنیم. در غیر این صورت پیام اصلی ما به مخاطب نخواهد رسید.
3. مسئله موقعیت جغرافیایی نصب بنر
یکی دیگر از نکات مهم در اینجا اهمیت موقعیت جغرافیایی نصب بنرمان است. به این ترتیب باید چند نکته مهم را در این مرحله مدنظر قرار داد. نخست اینکه نصب بنر تبلیغاتی درست بالای فروشگاه یا دفتر مرکزی برند کار اشتباهی است. از نظر تاثیرگذاری روانی مشاهده فروشگاه یا دفتر مرکزی برندمان اهمیت تبلیغاتی نیز دارد. به این ترتیب نصب یک بنر بالای آن در عمل مزیتی به حساب نمی آید. انتخاب هوشمندانه محل نصب بنر به ما در راستای دریافت بیشترین بازگشت از سرمایه گذاری مان روی بنرها کمک می کند. به طور معمول در برخی از نقاط شهر چندین بنر تبلیغاتی در کنار هم قرار دارد. این امر به طور معمول موجب بی توجهی مخاطب به تمام آن بنرها می شود، بنابراین توصیه من انتخاب مکان هایی نه چندان شلوغ از نظر نصب بنر شرکت های مختلف است.
یک فرض غلط و در عین حال رایج میان برندها اهمیت بیش از اندازه محیط های شلوغ برای نصب بنر است. مراکز خرید پرتراکم و نقاط مرکزی شهر همیشه پر از جمعیت هستند. نصب بنر در چنین مکان هایی موجب توجه بیشتر مخاطب نمی شود، چراکه در محیط های شلوغ توجه ما بیشتر معطوف به حرکت در میان جمعیت و سایر موارد مشابه است. از سوی دیگر، انتخاب محل بسیار خلوت نیز مناسب نخواهد بود، بنابراین باید موقعیت جغرافیایی نه خیلی شلوغ و نه بسیار خلوت را انتخاب کنیم.
4. ضرورت توجه به چالش ترغیب مخاطب به سوی عملی خاص
در بنرها ما فرصت چندان زیادی برای بیان کاری که از مخاطب انتظار انجامش را داریم، در اختیار نخواهیم داشت. به مانند سایر المان های تبلیغاتی، بنرها نیز فقط چند ثانیه برای جلب نظر مخاطب و انتقال پیام شان فرصت دارند. در غیر این صورت مخاطب به سرعت به عاملی دیگر توجه خواهد کرد. به هر حال هیچ فردی برای بیش از دو یا سه ثانیه به یک بنر توجه نمی کند. اگر ما موفق به «شکار ماهی» شدیم، باید پیام مشخصی برای ترغیب شکارمان به سوی عمل مورد انتظار برند خود داشته باشیم. در غیر این صورت تمام تلاش های بازاریابی و تبلیغاتی مان به هدر خواهد رفت. طراحی پیام ترغیب به سوی عمل معمولا با توجه به نکات مختلفی صورت می گیرد. به عنوان مثال اگر هدف اصلی ما دعوت مخاطب به خرید است، باید پیام مان را بر محور تخفیف یا اشاره به کیفیت محصولات تنظیم کنیم.
5. اهمیت بیش از اندازه فونت
شاید در نگاه نخست فونت به عنوان یکی از بخش های مهم یک بنر تبلیغاتی به نظر نرسد. با این حال در صورت استفاده از یک فونت کاملا رایج و عمومی برند ما بسیار ساده و غیرحرفه ای به نظر خواهد رسید. درست به همین دلیل اغلب برندها بزرگ دارای فونت منحصر به فرد برای خود هستند. این امر صرفا به دلیل کمبود دغدغه برندها نیست. از نظر تبلیغاتی یکی از مهم ترین بخش های هر بنری فونت آن است. توجه به یک نکته به هنگام استفاده از فونت ضروری است: هدف اصلی از ساخت یا انتخاب فونت امکان مشاهده و مطالعه راحت مطلب است، بنابراین نباید به سراغ فونت های بیش از اندازه پیچیده رفت.
6. ضرورت توجه به کیفیت و جنس بنر
کیفیت چاپی بنرها، به ویژه بنرهای مخصوص محیط های بیرونی، هرگز نباید مورد بی توجهی قرار گیرد. یک بنر سنگین در صورت بارش باران به طور غیرقابل باوری بد شکل می شود. همچنین استفاده از مواد اولیه نامرغوب موجب کاهش عمر مفید بنرها خواهد شد. یکی از ایرا دهای اصلی برندها در چنین مواقعی تلاش برای استفاده از بنرهای ارزان قیمت به منظور صرفه جویی بیشتر است. این امر دلیل اصلی مشاهده حجم بالای بنرهای بی کیفیت و از رنگ افتاده در سطح شهرهای مختلف است. راهکار اصلی در اینجا استفاده از مواد اولیه مرغوب است. به این ترتیب عمر بنر ما افزایش چشمگیری خواهد داشت.
7. بنرها باید ساده باشند
همه ما سرمایه گذاری قابل توجهی بر روی کسب وکارمان کرده ایم. هدف نهایی مان نیز دسترسی به سود قابل توجه است. متاسفانه در دنیای تجارت خریدارها توجه چندانی به خواسته های ما ندارند. خواسته اصلی آنها راهکاری ساده و مفید برای حل مشکلات و رفع نیازهای شان است. تمام هدف بازاریابی و تبلیغات نیز اطلاع رسانی به مردم در مورد داشتن راهکاری برای حل مشکلات شان است. به این ترتیب امکان کسب سود برای ما فراهم خواهد شد. مردم زمان یا علاقه کافی برای مطالعه چند سطر طولانی بر روی یک بنر را ندارند. اگر طراح تبلیغات شما در بنر خود بیش از سه جمله را درج کرد، باید طرح اش را اصلاح کند. دلیل اصلی آن نیز عدم توجه اغلب مردم به بنرهای دارای جملات بیش از اندازه است. هدف اصلی در اینجا حذف جزییات کم ارزش و پرداختن به نکات دارای اهمیت بیشتر است. همیشه یک نکته مهم را به یاد داشته باشید: در تبلیغات سادگی تاثیرگذاری بسیار بیشتری دارد.
مطلب مرتبط: فرصت های تبلیغاتی بنرهای خیابانی
جمع بندی
با استفاده از توصیه های ارائه شده در این مقاله بنر ما تا حد زیادی تاثیرگذاری مطلوبی بر روی مخاطب خواهد داشت. اگرچه باید پیش از توجه به توصیه های من به ماهیت برندتان هم توجه داشته باشید. شاید در برخی از کسب وکارها چند توصیه اساسی دیگر نیز لازم باشد. این امر خلاقیت و ایده پردازی شما را طلب می کند. برخی از نکات نیز جزو اصول بدیهی تبلیغات است. به عنوان مثال، ما هیچ وقت تبلیغات فروشگاه زنجیره ای والمارت را در کنار بنر برند پپسی مشاهده نخواهیم کرد. این امر به دلیل تعهد والمارت به عدم فروش محصولات مضر برای سلامت انسان است (اگرچه آنها اکنون انواع نوشیدنی های مضر را نیز عرضه می کنند).
روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی