جزئیات مقاله

مترجم: اشکان کوشش

 

دیکشنری مریام وبستر (Merriam-Webster) مربی (Mentor) را مشاور و راهنمای قابل اعتماد معنا کرده است. یکی از اولین سوابق ثبت شده از «مربی» در کبوتر خانگی ادیسه (The Odyssey) آمده است. زمانی که ادیسئوس (Odysseus) برای شرکت در جنگ تروجان (Trojan) عزیمت کرد، حفاظت از سلطنت و پسرش را به عهده یک «مربی» گذاشت. فردی عاقل، دانا و مشاوری قابل اعتماد و کسی که وظیفه راهنمایی پسرش تلماکوس (Telemachus) نیز به او محول شده بود.

کارآفرین بودن هیجان انگیز است، اما زمان هایی نیز وجود دارد که به شما احساس تنهایی خواهد داد. عمدتاً آغاز یک مسیر به عنوان تجارتی حرفه ای و خویش فرما می تواند مملو از ابهامات باشد و از این رو داشتن یک مربی و راهنما مفید است؛ فردی که در گذشته این مسیر را طی کرده و باتجربه باشد و بتواند دانش و تجربه را به شما انتقال دهد و در تمام مسیر حمایت تان کند.

 

مربیان می توانند به عنوان حامی، مسئول و همچنین عاملی در جهت انتشار عقاید عمل کنند. آنها می توانند در تعیین مرزها کمک و مقصود حقیقتی را بدون هیچ فیلتری فراهم کنند. این رابطه نه تنها برای کارآموز ارزشمند است، بلکه برای مربی نیز می تواند بسیار مفید باشد. مربی می خواهد چیزی را به جامعه باز گرداند و به شروع کننده یک تجارت کمک کند. در حمایت از افراد و مشاهده شکوفایی و موفقیت آنها، حس رضایتمندی وجود دارد. این رابطه شرایطی را برای مربی فراهم می کند که در آن روش های کاری و تصمیمات تجاری خود را بازنگری کند و همچنین موجب ایجاد ایده ها و همکاری های جدید شود. راشل میلر (Rachel Miller)، از شرکت All Things IC Consultancy، راهنمایی کردن را زمانی آغاز کرد که متوجه شد چه میزان بالایی از اطلاعات را می تواند با دیگران به اشتراک بگذارد؛ درس هایی که از اشتباهاتش گرفته، مسائلی که حل کرده و مشکلاتی که در طول سال ها با آنها رو به رو شده است. بنابراین او می توانست با راهنمایی و اشتراک گذاری راه هایی که در پیش گرفته بود، دیگران را از مشکلات متعدد باز دارد.

انگیزه من حمایت از زنانی است که مانند خودم در حال تغییر مسیر شغلی هستند. حمایت از آن دسته زنانی که محرومیت به خصوص و وضعی نامساعد دارند، دلیل حضور داوطلبانه من در «Cherie Blair Foundation for Women» است. در این برنامه به طور فعالانه به بانوانی که در صدد بازیابی اعتماد به نفس خلاقانه خود هستند، راهنمایی می دهم. کار با گروه متنوع بانوان از سرتاسر دنیا در فهم و تصدیق جانب گیری های ناآگاهانه که با خود حمل می کردم، بسیار مهم و حیاتی بود.

چه عاملی به وجود آورنده رابطه ای خوب میان مربی و کارآموز است؟

همانند روابط دیگر، رابطه میان مربی و کارآموز نیز نیازمند تلاش از هر دو طرف است. در این جا به تعدادی نکات کلیدی در جهت ایجاد رابطه موفق میان مربی و کارآموز اشاره می شود.

1. تحقیق: برای تضمین شروعی موفق، انتخاب دقیق مربی بسیار مهم است. کاترین گلدوین (Catherine Gladwyn) از Delegate VA ، پیشنهاد می دهد برای اطلاع از میزان تجربه مربی و گذشته وی، به لینکدین و رسانه های اجتماعی او مراجعه کنید. او همچنین توصیه می کند ساختار شرکت ها را در نظر بگیرید تا مدت زمانی که در این تجارت هستند، نوع رشدی که تجربه کرده و نوع تجارتی که ساخته اند را بیابید. تنها به توصیه نامه ها به عنوان یک مرجع بسنده نکنید؛ در مقابل تحقیق و از شروعی بر پایه بهترین حالت ممکن اطمینان حاصل کنید. کار با شخصی که پیشتر به جای شما بوده و تمام پستی و بلندی های موجود در راه رسیدن به هدفی که در تجارت خود دنبال می کنید را در سالیان سال تجربه کرده، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

2. ارتباط: صداقت و اطمینان برای یک شراکت موفق ضروری و حیاتی است. تعهد کلیدی برای کارآمدی شراکت محسوب می شود. مسئولیت تهیه برنامه کاری زودتر از موعد و فراهم سازی مقدمات جلسه در زمانی که مربی برای راهنمایی و انتقال دانش و اطلاعات حضور دارد، به عهده کارآموز است. مربی باید آزاد، مستقیم و صادق باشد و اهداف پیش رو را مشخص کند. وی باید مسئولیت کارآموز را به او گوشزد و اهداف کلی تجارت را به وی یادآوری کند. ارائه نظرات مثبت و همچنین واقعی به شخصِ کارآموز انگیزه می دهد. زمینه ای غیر قابل قضاوت و بی طرفانه ایجاد کنید تا کارآموز بتواند بدون هیچ ترسی درباره ایده های تجاری خود صحبت کند. یک مربی خوب کارآموز را به چالش می کشاند و او را تشویق می کند از محدوده راحتی خود خارج شود و ریسک های محاسبه شده ای را در نظر بگیرد. کاترین بریانت (Katherine Bryant) از The Progress Partnership ادعا می کند داشتن زیربنایی استوار برای شراکت و همچنین تثبیت اعتماد و اعتبار و داشتن درکی شفاف از توقعات و اهداف آینده این زیربنا از اهمیت خاصی برخوردار است. چنین زیربنای قدرتمندی تنها با اشتراک هر گونه مانع، مشکلات و نگرانی هایی که در ابتدا ممکن است وجود داشته باشد، قابلیت ایجاد دارد.

3. احترام: این امر مهم ترین فاکتور در مشخص کردن میزان موفقیت یک شراکت حرفه ای است. کارآموز باید احترام بسیار زیادی را برای مربی، دستاوردها و تعهداتش قائل باشد، زیرا مربی زمان ارزشمند خود را صرف راهنمایی او کرده است و عموماً پولی دریافت نمی کند. احترام متقابل سبب ایجاد مرزهای مشخص تر می شود و در نتیجه روابط حرفه ای را حفظ می کند و در مسیر درست قرار می دهد. داشتن ایده ای واضح از وظایف هر فردی است؛ همچنین داشتن اطلاعات در مورد جانب گیری های ناخودآگاه که می توانند بر روابط تأثیرگذار باشند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وظیفه مربی ارائه راهنمایی، تشویق و حمایت و وظیفه کارآموز درخواست برای کمک در زمان های مورد نیاز، تنظیم برنامه های ملاقات، ساخت خطوط مشخص ارتباطی، حفظ ارتباط و یادگیری است، اما تمامی روابط این چنینی پربازده نیستند. در این حالت، ارزیابی و بررسی رسیدن به اهداف و توقعات و همچنین سودمندی ملاقات ها نیز مهم هستند. ارتباطات واضح، باز و صادقانه به مربی و کارآموز کمک خواهد کرد برای ادامه و یا پایان همکاری تصمیم گیری کنند. با وجود اینکه بسیاری از روابط مربی-کارآموز به رفاقت ختم می شوند، اما باز هم این ارتباط نوعی شراکت تجاری است و باید طبق قوانین مشخصی با آن رفتار کرد.