جزئیات مقاله

فرصت امروز- مترجم: امیر آل علی

امروزه بازاریابی اینترنتی مهم ترین بستر بازاریابی محسوب می شود. در این رابطه آمارها حاکی از رشد فوقالعاده این بخش دارد. تحت این شرایط آگاهی از روشهای مختلف جهت بازاریابی که نتیجه آن افزایش فروش خواهد بود، بسیار ضروری بوده و در این راستا قصد معرفی 12 راهکار خلاقانه آن را داریم.

1-محیط کاربری ساده ای داشته باشید

12 راهکار خلاقانه برای افزایش فروش آنلاین

در بسیاری از سایت ها پس از واردشدن به صفحه اصلی، با انواع پاپ اپ ها، تبلیغات و به صورت کلی شلوغ بودن صفحه مواجه خواهیم شد. این مسئله باعث می شود تا تاثیر اولیه لازم را نداشته باشید. در این رابطه توصیه می شود که استانداردی را برای خود تعیین کرده و اجازه ندهید که مخاطب، احساس بدی را داشته باشد. همچنین طراحی ساده صفحه، باعث خواهد شد تا آنها سریعا بتوانند به بخش موردنظر خود دست پیدا کنند. در این رابطه فراموش نکنید که اگرچه تبلیغ کمتر سود فعلی شما را کاهش خواهد داد، با این حال نتایج بهتری را در آینده رقم می زند که این هزینه از دست رفته در برابر آن کاملا ناچیز خواهد بود. همچنین از جدیدترین روش های و ابزارها نیز استفاده کنید. برای مثال یک مشاور آنلاین، می تواند تجربه کار را برای مخاطب، کاملا جذاب کند. در این رابطه فراموش نکنید که قالب کلی سایت، زودتر از محتواها در معرض دید قرار خواهد گرفت. به همین خاطر ابدا نباید از اهمیت آن غافل شوید. این اقدام اگرچه در ظاهر مستقیما به فروش ارتباطی ندارد، با این حال به بهبود شرایط و تسریع این فرآیند، کمک بسیاری را خواهد کرد.

2-استراتژی ها را اولویتبندی کنید

اگر از یک بازاریاب از انواع روش های حوزه خود سوال کنید، در کسری از چند دقیقه پاسخ شما را خواهد داد، با این حال نکته مهم تر از این قضیه، آگاهی از میزان اهمیت هر یک از آنها محسوب می شود. در این رابطه فراموش نکنید که میزان اهمیت هر یک از روش ها با گذشت زمان تغییر خواهد کرد و همواره استراتژی های جدیدی معرفی می شود. به همین خاطر اطلاعات خود را در این زمینه ابدا نباید محدود نگه دارید. درواقع نیاز به مطالعه و رتبهبندی مداوم وجود دارد. تحت این شرایط شما قادر خواهید بود تا در شرایط مختلف، بهترین عملکرد را داشته باشید. در نهایت ذکر این نکته ضروری است که الزاما نباید به دنبال پیداکردن جدیدترین ها باشید، درواقع خودتان نیز می-توانید نظریهپردازی کرده و یک استراتژی منحصر به فرد را مورد استفاده قرار دهید. این امر شما را در بالاترین سطح ممکن قرار خواهد داد، با این حال این اقدام بسیار سخت بوده و نمی توان انتظار داشت که تنها به این روش بتوانید به کار خود ادامه دهید.

مطلب مرتبط: افزایش فروش آنلاین با 5 راهکار اساسی

3-اطلاعات مشتری را به صورت مداوم تکمیل کنید

یک سوال مهم این است که تا چه حد مشتریان خود را می شناسید؟ در این رابطه به هر میزان که آگاهی شما بالاتر باشد، امکان فعالیت بهتر وجود خواهد داشت. در این رابطه فراموش نکنید که اطلاعات مناسب، زمینه ارتباط بهتر را نیز مهیا خواهد کرد که امری بسیار مهم محسوب شده و ضامن حفظ مشتری خواهد بود. در نهایت آگاهی از مشتریان، شما را سریعا متوجه نیاز و سلیقه آنها کرده و کمک می کند که بهترین خدمات و محصولات را به آنها ارائه دهید. برای کسب اطلاعات موردنیاز، روش های مختلفی وجود دارد. برای مثال می توانید از انواع نظرسنجی ها استفاده کرده و یا اطلاعات مشتری را از آنها بخواهید، با این حال در این رابطه توصیه می شود که به صورت مرحله-ای پیش بروید. درواقع اعتماد کردن در فضای اینترنت بسیار سخت بوده و این امر که اطلاعات کاملی را در برخورد اول از مشتری خود بخواهید، بدون شک حسی بد را در آنها به وجود می آورد. به همین خاطر در این رابطه به صورت مرحله ای پیش رفته و روشهای متنوعی را برای کسب اطلاعات خود داشته باشید.

4-تنها به یک ارتباط اقتصادی قانع نباشید

برای تقریبا تمامی برندها، مشتریان تنها خریدارهای محصولات محسوب میشوند. این امر در حالی است که شما می توانید ارتباط خود را به مراتب بیشتر از این مرحله گسترش داده و نتایج بالاتری را به دست آورید. برای مثال آیا تاکنون به این فکر کرده اید که چگونه می توان به واسطه یک مشتری، چندین نفر دیگر را نیز متوجه برند و محصولات خود کرد؟ در این رابطه شما با بسیاری از اقدامات می توانید بهترین نتایج را به دست آورید. برای مثال می توانید از آنها برای تامین بخشی از نیاز خود به تولید محتوا، استفاده کرده و با این اقدام آنها را نیز به رضایت بالاتری از خود برسانید، با این حال فعالیت در این زمینه باید با ظرافت های لازم همراه باشد، در غیر این صورت نتایجی کاملا برعکس را به دست خواهید آورد. در این رابطه ضمن ارائه نوآوری، از بررسی اقدامات سایر برندها از سراسر جهان نیز غافل نشوید.

5-مخاطب را تحت فشار قرار ندهید

حتی در فروش مستقیم نیز این امر که افراد را به نوعی تحت فشار برای خرید قرار دهید، باعث خواهد شد تا آنها حتی در صورت انجام این اقدام، دیگر شما را انتخاب نخواهند کرد. این امر در حالی است که یک بازاریابی درست، زمانی رخ خواهد داد که باعث شود خریدار، به مشتری دائمی شما تبدیل شود. در این راستا توصیه می شود که تنها به دنبال خدمترسانی و آگاهیبخشی باشید. برای مثال مشاور آنلاین، تنها باید اطلاعات موردنیاز مخاطب را در اختیار آنها قرار داده و صحبتی از خرید را به میان نیاورد. در این رابطه شما باید اجازه دهید که افراد خود تصمیمگیرنده باشند. همچنین در صورتی که بتوانید با مخاطب ارتباطی دوستانه برقرار کنید، آنها احساس راحتی بالاتری را پیدا کرده و مواردی را بیان خواهند کرد که ممکن است در ابتدا قصد آن را نداشته باشند. برای مثال ممکن است قیمت محصول، مهمترین مانع خرید یک مشتری باشد. تحت این شرایط ارتباط دوستانه شما باعث خواهد شد تا آنها نسبت به این موضوع صحبت کرده و شما پیشنهادهای خود را معرفی کنید. برای مثال می توانید از آنها بخواهید که سه مشتری را برای شما پیدا کنند تا شما نیز با قیمت مدنظر آنها، محصول را در اختیارشان قرار دهید. این امر درست یک مذاکره دوستانه و برد-برد محسوب خواهد شد که بدون شک هر فردی از آن استقبال می کند. به عنوان نکته پایانی، این موضوع را مدنظر داشته باشید که در فضای اینترنت به علت عدم مواجهه مستقیم، افراد راحت تر صحبت خواهند کرد. به همین خاطر نباید از این ویژگی غافل شوید.

6-به جایگاه تبلیغات توجه داشته باشید

در بسیاری از سایت ها بخش خاصی برای تبلیغات وجود نداشته و این امر باعث می-شود تا آنها به عاملی مزاحم تبدیل شوند. این امر خصوصا در زمینه استفاده از موبایل، رخ خواهد داد. به همین خاطر شما در طراحی سایت خود باید بخشهای ویژه ای را برای این موارد اختصاص دهید. این امر باعث خواهد شد تا امکان تجربه و جست وجوی بهتر در سایت وجود داشته باشد. همچنین توصیه ما این است که بخشی از تولید محتوای خود را به اینفلوئنسرها خصوصا میکرو اینفلوئنسرها واگذار کنید. درواقع آنها به علت تمرکز، توانایی و شهرتی که در یک حوزه دارند، بدون شک بهترین ها را ایجاد کرده و این امر شانس موفقیت شما را افزایش خواهد داد. فراموش نکنید که فعالیت یک اینفلوئنسر با شما، باعث خواهد شد تا بخشی از دنبالکنندگان آنها، به مخاطبان، در نهایت مشتریان شما تبدیل شوند. این امر به مراتب بهتر از زمانی خواهد بود که از یک تیم ثابت استفاده کنید. علت اهمیت بالاتر میکرو اینفلوئنسرها این است که این افراد معمولا به صورت تخصصی تر فعالیت کرده و از مواردی نظیر خرید فالوور فیک، دوری می کنند. همچنین هزینه همکاری با آنها نیز به مراتب کمتر خواهد بود.

مطلب مرتبط: 5 راهکار برای افزایش مشتریان مان در دنیای تجارت آنلاین

7-معتبر بودن خود را نشان دهید

چه دلیلی وجود دارد که مخاطب ادعاهای شما را باور کند؟ ممکن است تصور کنید که به اشتراک گذاشتن تجربه مشتری کافی خواهد بود. برای مثال پیام قدردانی و رضایت یک مشتری یکی از این موارد محسوب می شود، با این حال این استراتژی ابدا سودمند نبوده و هیچ دلیلی وجود ندارد که پیامی که منتشر کرده اید، ساختگی نباشد. در این رابطه هیچ چیز به اندازه مدارک معتبر و رسمی، دارای اهمیت نخواهد بود. به همین خاطر توصیه می شود تا ضمن دریافت تمامی مدارک، آنها را در صفحه اصلی و در ابعادی مناسب، قرار دهید تا همگان آنها را مشاهده کنند. همچنین یک شماره را ذکر کنید تا افراد با تماس گرفتن، بتوانند نسبت به واقعی بودن آنها اطمینان نهایی را پیدا کنند. همچنین ضروری است تا از محصولات خود، عکس و فیلم های مختلف و از تمامی جهاتی را منتشر کنید. این امر نهتنها نیاز مشتری را برآورده خواهد کرد، بلکه باعث افزایش اعتمادها نیز خواهد شد. در این رابطه برخی از برندها به صورت کاملا مناسب رفتار کرده و در کنار انتشار تصاویر و فیلم های حرفه ای که حاصل تلاش یک تیم باتجربه است، محتواهای تولیدی مخاطبان را نیز منتشر می کنند. در این رابطه انواع مسابقات نظیر عکاسی با محصول، می تواند کارساز باشد.

8-احساس نیاز را در افراد ایجاد کنید

بدون شک بخش اعظمی از بازار، تاکنون به استفاده از محصولات شما فکر نکرده و احساس می کند که به آن نیاز ندارد. تحت این شرایط، شما باید این احساس را در آنها ایجاد کنید. برای مثال اگر در زمینه تولید لوازم کوهنوردی فعالیت دارید، می-توانید با تولید محتوای حرفه ای و هدفمند در این زمینه همچنین ارائه پیشنهادهایی با مدت زمان محدود به صورت مداوم، احساس نیاز را به بهترین شکل در افراد ایجاد کنید. در این رابطه معرفی بهترین کوه ها و مسیرهای کشور برای کوهنوردی، ایجاد یک تیم در این رابطه، مصاحبه با بهترین کوهنوردها از جمله مهم ترین اقدامات محسوب می شود. همچنین یک پیشنهاد با محدودیت زمانی، باعث می شود که حتی افرادی که قصد خرید نداشته باشند، به علت ایجاد یک فرصت، تمایل به خرید پیدا کنند.

 

9-انواع گارانتی را داشته باشید

 

برای بسیاری از افراد گارانتی تنها به این موضوع اشاره دارد که در صورت خراب شدن محصول تا مدت زمانی مشخص، آن را به یک مورد دیگر تعویض خواهند کرد. در این رابطه برخی تعمیر رایگان را مدنظر قرار می دهند. با این حال مهمترین گارانتی بدون شک این است که شما تضمین کنید که در صورت عدم رضایت، تمام هزینه بازگردانده خواهد شد. این امر کمک خواهد کرد تا تمامی تردیدهای افراد از بین رفته و سریعا اقدام به خرید کنند، با این حال توجه داشته باشید که شما باید از کیفیت محصول خود اطمینان داشته باشید، در غیر این صورت، ابدا نتیجه خوبی را به دست نخواهید آورد. در نهایت فراموش نکنید که گارانتی-ها انواع مختلفی داشته و بهتر است که همه آنها را مورد توجه خود قرار دهید.

10-فرآیند را ساده کنید

برخی از سایت ها از کپچا استفاده می کنند که برای شناسایی عدم روبات بودن کاربر است، با این حال تاکنون به این فکر کرده-اید که چند درصد از مخاطبان ممکن است روبات باشند، در این رابطه آمارها نشان می دهد که میزان آنها حتی از یک درصد هم کمتر است. این امر در حالی است که چنین اقداماتی زمانبر بوده و مخاطب را بدون شک خسته خواهد کرد. به همین خاطر شما نباید هیچ چیزی را فدای سرعت بالای سایت خود کنید. همچنین فراموش نکنید که هرچه روش-های خرید شما متنوع تر باشد، شانس موفقیت شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

 

برای مثال ممکن است برخی از افرادی که تمایل به خرید دارند، از منابع مادی لازم در حال حاضر برخوردار نباشند. اگرچه ممکن است تصور کنید که آنها بعدها به صف مشتریان شما اضافه خواهند شد، با این حال فراموش نکنید که با گذشت زمان، ممکن است تمایل اولیه خرید به صورت کامل از بین رفته و یا افراد به فکر استفاده از محصولات دیگر که قیمت مناسب تری دارند، بیفتند. به همین خاطر شما ابدا نباید از آنها غافل شوید. در این رابطه ضروری است تا روش های خرید خود را متنوع سازید. برای مثال امکان خرید اقساطی، یکی از موارد کاملا ضروری محسوب می شود که میزان و بازه زمانی پرداخت نیز باید تنوع لازم را داشته باشد.

11-از پخش زنده استفاده کنید

تصاویر و فیلم ها را می توان تغییر داد، با این حال این مسئله برای پخش زنده میسر نبوده و شما می توانید از آن برای جلب سریع اعتمادها استفاده کنید. همچنین در پخش زنده می توانید در کنار نمایش محصول، کارمندان، مشتریان، محیط کار و مهم تر از همه تصویر خودتان را به عنوان مدیر شرکت، نمایش دهید. در کنار این موارد مصاحبه زنده با افراد سرشناس حوزه کاری خود، از دیگر اقدامات جالب و نتیجهبخش محسوب می شود.

مطلب مرتبط: روش‌ هایی ساده برای افزایش فروش

12-از بهروزترین تکنولوژی ها استفاده کنید

تکنولوژی باعث ساده تر شدن هرچه بیشتر کارها شده است. برای مثال اگر در گذشته افراد برای امتحان کردن محصول، مجبور به حضور در فروشگاه ها بودند، امروزه این اقدام به سادگی با تکنولوژی AR و VR امکانپذیر شده است. درواقع سرعت رشد تکنولوژی بسیار بالا بوده و شما باید همگام با آن جلو بروید. این امر موفقیت در حال و آینده شما را تضمین خواهد کرد.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی  کشاورزی