فرصت امروز- مترجم: امیر آل علی
این امر یک واقعیت است که اگر از روحیه خوبی برخوردار نباشید، امکان فعالیت درازمدت در یک شرکت عملا مهیا نخواهد بود. در این رابطه شما نیز به احتمال زیاد با انواع بیماری ها مواجه خواهید شد. درواقع برای هر چیزی نظیر انجام وظایف به صورت کاملا باکیفیت، حفظ انگیزه، رفتار خوب با همکاران و به صورت کلی هر چیزی شما به روحیه شاد و سرزنده نیاز خواهید داشت. تحت این شرایط سوال اصلی این است که چگونه می توان در محیط کاری که کاملا رسمی محسوب شده و ممکن است شرکت نیز توجهی به وضعیت روحی کارمندان خود نداشته باشد، همچنان شاد باقی ماند؟ در این رابطه قصد معرفی 13 راهکاری را داریم که در این رابطه می تواند کاملا کارساز باشد.
1-دلایل اهمیت کار خود را یادآوری کنید
راز شادبودن محیط کار
هیچگاه نباید اجازه دهید که تنها دلیل حضور شما در شرکت، حقوق ماهیانه باشد. در این رابطه با یک بررسی دقیق، میتوان انواع دلایل دیگری را پیدا کرد. برای مثال اگر در زمینه تولید محتوا فعالیت دارید، می توانید یادگیری مداوم، انجام یک خدمت ارزشمند به جامعه، حفظ ارتباط با دوستانی که در محل کار پیدا کرده اید و هر چیزی که باعث می شود تا در شرکت حضور داشته باشید را یادآوری کنید. در این رابطه با توجه به این امر که هدف تنها افزایش روحیه است، حتی می توان از دلایل غیرواقعی نیز استفاده کرد. درواقع شما برای شادبودن، حتما نباید به دنبال دلایل محکمی باشید.
2-آینده را متصور شوید
بدون شک اگر اکنون در حال خواندن این مقاله هستید، به معنای آن است که از سطح شادمانی لازم برخوردار نبوده و شرایط ایده آل محسوب نمی شود. تحت این شرایط توصیه می شود که از تخیل خود کمک بگیرید. درواقع به جای آنکه ذهن خود را درگیر فکر کردن به شرایط حال حاضر کنید که تغییر آن از کنترل شما خارج است، شرایط مطلوب را در آینده متصور شوید. این امر باعث خواهد شد تا شما روحیه خوبی را داشته باشید و تلاش کنید تا در آینده به چنین جایگاهی دست پیدا کنید. فراموش نکنید که اگر احساس خود را تغییر ندهید، هیچ چیز تغییر نخواهد کرد. در این رابطه بهتر است که آرامش و شادمانی را خودتان ایجاد کنید و منتظر کمک و یا به وجود آمدن یک شرایط جدید نباشید.
مطلب مرتبط: نکاتی برای کارآفرینانی که به دنبال شادی هستند
3-از چند زاویه به مسائل نگاه کنید
این امر بسیار رایج است که افراد بنا بر دلایل مختلفی، ناراحت شده و این وضعیت تا پایان روز با آنها باقی می ماند، با این حال اگر یک مسئله را از چند زاویه نگاه کنید، متوجه این امر خواهید شد که ابدا دلیلی برای ناراحت کردن خود وجود نداشته و این امر تنها یک سوءتفاهم است. همچنین فراموش نکنید که ناراحت شدن به خاطر اشتباه دیگران عملا بیمعنا بوده و شما به جای فرد خطاکار در حال تنبیه خود هستید. با انجام این اقدام، زمینه بسیاری از ناراحتی ها از بین خواهد رفت. این نکته را نیز فراموش نکنید که در محیط کاری، باتوجه به این امر که شما با افراد مختلفی در ارتباط هستید، اگر بخواهید سریعا ناراحت شوید، بدون شک ادامه فعالیت بسیار سخت خواهد شد و جو دوستانه شرکت به صورت کامل از بین می رود. همچنین این امر که در رابطه با مشکلات، با سایرین صحبت کنید، می تواند باعث شود که به راهکارهای جالبی دست پیدا کرده و دیگر مجبور به تحمل اوضاع نباشید.
4-از معجزه تنفس عمیق غافل نشوید
بسیاری از افراد تصور می کنند که تنفس عمیق تنها برای کسب آرامش بیشتر است. این امر در حالی است که افزایش اکسیژن بدن، بر روی تمامی جنبه ها تاثیر مثبت را به همراه خواهد داشت، با این حال منظور این است که تا پایان روز، تنها تنفس عمیق داشته باشید. بدون شک به اجرا درآوردن این اقدام، بسیار سخت خواهد بود. به همین خاطر تنها در زمانی که احساس شادمانی نمی کنید، این اقدام را انجام دهید. در این رابطه گوش دادن به موسیقی، در کنار بستن چشمان، به بهبود سریع تر روحی شما کمک شایانی خواهد کرد.
5-روابط خود را بهبود بخشید
هیچ مانعی وجود ندارد که همه کارمندان حتی رئیس شرکت، دوستان شما نباشند و ارتباط خوبی را با آنها برقرار نکنید. درواقع کیفیت روابط افراد، یکی از پارامترهای مهم در زمینه میزان شاد بودن آنها محسوب می شود. این موضوع باعث می شود تا کمتر متوجه سختی های کار شده و لحظات خوبی را در شرکت سپری کنید. در این رابطه فراموش نکنید که روابط خود شما حتی خارج از شرکت نیز می تواند وجود داشته باشد. برای مثال مهمانی های هفتگی برگزار کنید.
مطلب مرتبط: اشتباهات زیانباری که موجب از دست رفتن شادی شما می شوند (ویدئو)
6-لبخند را فراموش نکنید
واقعیت این است که بدن انسان متوجه مصنوعی و یا واقعی بودن لبخند نخواهد شد و در هر دو حالت، تاثیر مثبت را به دست خواهید آورد. به همین خاطر لازم است تا لبخند زدن را به عادت رفتاری خود تبدیل کنید. در این رابطه مشاهده استند آپ کمدی، خواندن جوک و هر اقدامی که شما را به خنده وادار می کند، کاملا مناسب خواهد بود و لازم است تا مورد توجه شما قرار گیرد.
7-تمایلات خود را به دفتر کار اضافه کنید
هر چیزی که باعث می شود تا شما احساس بهتری داشته باشید، می توان در دفتر کار اضافه کرد. برای مثال آوردن انواع گل و گیاه، یکی از رایج ترین اقدامات در این زمینه محسوب می شود. در این رابطه برخی عکس خانواده خود را انتخاب می کنند. درواقع شما می توانید هر چیزی که باعث حس بهتر شما می شود را به محل کار نیز بیاورید، با این حال اگر مورد مدنظر شما یک چیز غیرمعمول و یا با حجمی بزرگ محسوب می شود، بهتر است که قبل از آن با رئیس شرکت هماهنگی های لازم را انجام دهید.
8-تعادل میان کار و زندگی شخصی را الزامی بدانید
ممکن است دلیل شاد نبودن شما در شرکت، هیچ ارتباطی را به شرایط کاری نداشته و دلیل آن در خارج از فضای کاری باشد. درواقع مشکلات خانوادگی خود باعث می شود که روحیه شما در محل کار نیز بسیار بد باشد. در این رابطه یکی از مشکلات همیشگی افراد این است که در ایجاد تعادل میان کار و زندگی شخصی، کاملا ناتوان هستند. خوشبختانه در این رابطه مقالات، سخنرانی-ها، کتاب ها و مشاوران بسیار خوبی وجود دارند که بدون شک مورد توجه قرار دادن آنها باعث خواهد شد تا برای همیشه با این مشکل خداحافظی کنید. درواقع نباید تصور کنید که برای حل مشکلات، صرفا خودتان باید راه حلی را پیدا کنید. نکته دیگری که ذکر آن در این بخش ضروری است این است که شما نباید تصور کنید که اقدام درست این است که در برابر سختی ها، مقاومت از خود نشان دهید. اگرچه این اقدام در برخی از شرایط کاملا قابل ستایش محسوب می شود، با این حال هنر واقعی این است که برای سختی های موجود، راه حلی پیدا کنید.
9-با افراد منفی ارتباطی نداشته باشید
اگرچه افراد نمی توانند خانواده خود را تعیین کنند، با این حال انتخاب دوستان و میزان ارتباط با کارمندان شرکت کاملا به خودتان بستگی خواهد داشت. این نکته را فراموش نکنید که اطرافیان بیشترین تاثیر را بر روی ما خواهند داشت. در این رابطه یک جمله مشهور وجود دارد که برطبق آن همه ما شبیه به هفت نفری خواهیم بود که بیشترین ارتباط را با آنها داریم. در این رابطه با کنار گذاشتن افراد منفی، فضا برای پیداکردن گزینه های بهتر مهیا خواهد شد.
10-یک نظم روزانه داشته باشید
نظمدار کردن زندگی به معنای آن خواهد بود که شما قادر به انجام تمامی اقدامات مهم بوده و این امر رضایت را افزایش و فشار را به حداقل خواهد رساند. همچنین توجه داشته باشید که شما باید ورزش و تغذیه را جدی بگیرید. ضعف درهر یک از این موارد می تواند زمینه شادبودن شما را کاملا از بین ببرد.
11-به خودتان جایزه بدهید
این امر طبیعی است که افراد تمایل داشته باشند که بیشتر استراحت کنند. با این حال برای پیشرفت در کار و رسیدن به یک شادی طولانی مدت، شما باید وظایف را به بهترین نحو ممکن انجام دهید. تحت این شرایط برای جلوگیری از کاهش انگیزه، توصیه می شود که برای خود جوایزی را تعیین کنید. با این اقدام شما شاهد معجزه ای در راندمان کاری خود خواهید بود. همچنین عدم مقایسه خود با دیگران و احترام به تفاوت های خود با سایرین، در این زمینه کاملا کارساز خواهد بود.
12-توجه کافی به خودتان داشته باشید
این امر که در زمان استراحت مدیتیشن انجام دهید و پیادهروی کنید، بدون شک باعث می شود تا با تغییر فضا، روحیه شما نیز بهبود پیدا کند. درواقع شما نباید در محیط کاری، تنها به انجام وظایف تمرکز داشته و از خودتان غافل شوید.
مطلب مرتبط:تأثیر شاد بودن در کسب و کار
13-مثبتگرایی را تمرین کنید
دیدن نیمه پر لیوان بهترین مثال برای مثبتگرایی است. درواقع در رابطه با هر موقعیتی، به جای آنکه خود را درگیر پیامدهای منفی آن کنید، لازم است تا تنها به خوبی ها توجه داشته باشید. برای مثال اگر یکی از همکاران رفتار بدی را با شما داشته است، تنها به روزهای قبل از این اتفاق و خاطرات خوب توجه کرده و خود را از این بابت ناراحت نکنید. بدون شک چنین سطح از حرفه ایگرایی باعث خواهد شد تا پس از فروکش کردن خشم، کارمند مذکور خود برای عذرخواهی به دفتر شما بیاید. در نهایت آمارها حاکی از آن است که میزان اتفاقات خوب برای مثبتگراها به مراتب بیشتر از منفیگراها است. تحت این شرایط شما احساس شادی بیشتری را نیز خواهید داشت.
روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی