فرصت امروز- مترجم: علی آل علی
بررسی 4 اشتباه بزرگ در تبلیغات مبتنی بر موتورهای جست وجو
موتورهای جست وجو نقش مهمی در هدایت کاربران به سوی اطلاعات کاربردی بازی می کنند. امروزه هیچ برندی توانایی جلب نظر مخاطب هدفش بدون شناخت دقیق الگوریتم موتورهای جست وجوی مختلف را ندارد. بدون تردید وقتی توجه به موتورهای جست وجو افزایش پیدا می کند، مدیران شان به دنبال کسب درآمد بیشتر خواهند بود. اجرای طرح های تبلیغاتی مختلف در گوگل و بینگ نمونه واضحی از تلاش موتورهای جست وجو برای کسب درآمد بیشتر است. اگر با حوزه فناوری و اینترنت آشنایی داشته باشید، از اهمیت گوگل به خوبی آگاه خواهید بود. امروزه اغلب کاربران از گوگل برای جست وجوی مطالب مختلف استفاده می کنند، بنابراین سرمایه گذاری تبلیغاتی بر روی این موتور جست وجو منطقی تر از سایر نمونه های مشابه خواهد بود.
یکی از امکانات تبلیغاتی جذاب در موتورهای جست وجو «جست وجوی پولی» نام دارد. استفاده از این الگو فرصت بهینه ای در اختیار برندها به منظور نمایش هرچه بهتر برندشان به مخاطب می دهد. گوگل از الگوریتم خاصی برای طبقه بندی لینک های اینترنتی مختلف استفاده می کند. در این میان برخی از برندها توانایی رقابت با دیگران برای کسب جایگاه برتر را ندارند. برخی دیگر نیز نیازمند جلب توجه فوری مخاطب هدف در بازه زمانی کوتاهی هستند. این برندها اغلب به سوی استفاده از جست وجوی پولی به عنوان نوعی تبلیغات در گوگل سوق پیدا می کنند.
اشتباهات تبلیغاتی در موتورهای جست وجو
جست وجوی پولی چیست؟
جست وجوی پولی الگوی تازه ای از طبقه بندی لینک سایت ها از سوی گوگل است. بدون تردید همه ما به هنگام جست وجوی مطالب مختلف در گوگل با برخی از سایت های تبلیغاتی در رتبه نخست و دوم نتایج مواجه شده ایم. ویژگی اصلی این سایت ها درج آیکون کوچک Ad (تبلیغات) در کنارشان است. به این ترتیب مخاطب به سرعت توانایی تشخیص ماهیت تبلیغاتی آنها را خواهد داشت.
مطلب مرتبط: اشتباهات تبلیغاتی و تبلیغات اشتباهی
بدون تردید نمایش آدرس سایت مان در بخش نتایج گوگل هزینه زیادی طلب می کند. به این ترتیب فقط برندهای بزرگ توانایی پرداخت چنین هزینه ای را خواهند داشت. نکته مهم در اینجا ایده خلاقانه گوگل برای کاهش هزینه های تبلیغاتی برندها و کسب سود بیشتر در بلندمدت است. بر این اساس برندها به جای پرداخت هزینه کلی برای تبلیغات در نتایج جست وجو در ازای هر کلیک کاربران مقدار مشخصی هزینه پرداخت خواهند کرد. مزیت اصلی این الگو ویژگی منحصر به فرد و تازگی اش است. تا پیش از این تقریبا تبلیغات نمایشی در سایت ها و پلتفرم های بزرگ براساس مقدار کلیک کاربران سنجیده نمی شد. این امر به خوبی حمایت از اعتماد به نفس گوگل در ارائه خدمات تبلیغاتی با کیفیت به برندهای طرف قراردادش دارد. آغاز این موج از سوی گوگل با استقبال بسیار مناسب برندها همراه شد. به همین خاطر سایر موتورهای جست وجو مانند بینگ و یاهو نیز ناچار به ارائه خدماتی مشابه شدند.
صحبت از مفهوم جست وجوی پولی بدون اشاره به اصطلاح مدیریت سئو امکان ناپذیر است. تمام تلاش برندها و صرف هزینه های تبلیغاتی در گوگل با هدف ارتقای جایگاه آنلاین برند و مدیریت سئو مناسب صورت می گیرد. به عبارتی مدیریت سئو قلب استراتژی آنلاین برندها در حوزه تبلیغات محسوب می شود. استفاده از خدمات جانبی گوگل فرصت بهینه سازی این امر را فراهم خواهد کرد.
4 اشتباه اساسی در جست وجوی پولی
جست وجوی تبلیغاتی نیز مانند هر الگوی تخصصی در دنیای تبلیغات نیازمند مهارت و دانش بالایی است. بدون مهارت کافی امکان موفقیت در هیچ حوزه ای از کسب و کار وجود ندارد. دلیل اصلی شکست برندها در دنیای تبلیغات درک نادرست از هدف و نحوه فعالیت مناسب شان است. در ادامه چهار اشتباه اساسی برندها پیرامون جست وجوی پولی در گوگل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
1. تمرکز بیش از حد بر پرداخت ترافیک محور
حوزه بازاریابی و تبلیغات آنلاین تا مدت ها تحت سلطه الگوی پرداخت براساس مقدار ترافیک کاربران بود. در این الگو پرداختی تبلیغاتی برندها به موتورهای جست وجو براساس میزان کلیک کاربران نبود. در عوض ترافیک جست وجوی عبارتی خاص که لینک برند موردنظر در آن به صورت تبلیغاتی قرار داشت، معیار اصلی محسوب می شد. بی شک چنین الگویی هزینه تبلیغاتی برندها را افزایش چشمگیری می دهد. اگر اکنون ما شاهد تبلیغات گسترده در گوگل هستیم، تغییر این الگوی قدیمی نقش مهمی در آن داشته است.
اشتباهات تبلیغاتی در موتورهای جست وجو
امروزه هنوز هم برخی از برندها شیوه پرداخت سنتی براساس ترافیک کاربران را مدنظر دارند. این امر علاوه بر افزایش هزینه تبلیغاتی چنین برندهایی موجب کاهش تاثیرگذاری هزینه شان نیز می شود. اگر در حوزه تبلیغات در موتورهای جست وجو مایل به فعالیت هستیم، باید این الگو را با شیوه پرداخت براساس هر کلیک عوض کنیم. در شیوه پرداخت براساس هر کلیک همه چیز کاملا مشخص است بنابراین جایی برای هدررفت بودجه ما باقی نخواهد ماند.
2. عدم شناخت درست مخاطب هدف
تبلیغات بدون شناخت مخاطب هدف امکان پذیر نیست. اگر ما بدون شناخت مخاطب هدف دست به ارائه محتوای تبلیغاتی در موتورهای جست وجو بزنیم، مواجهه با شکست قطعی خواهد بود. امروزه بسیاری از برندها به خاطر عدم شناخت درست از مخاطب هدف شان بودجه تبلیغاتی شان را به طور کامل هدر می دهند. رفع این مشکل کار چندان دشواری نیست. ما با یک تحلیل عمیق از مخاطب هدف برندمان و شناخت سلیقه آنلاین شان امکان موفقیت در این حوزه را خواهیم داشت. نکته مدنظر من در اینجا تحلیل و بررسی الگوی خرید مخاطب هدف مان است به این ترتیب ما توانایی تاثیرگذاری بسیار بیشتری بر روی آنها خواهیم یافت.
مطلب مرتبط: اشتباهات مهلک بازاریابی و تبلیغات
خوشبختانه امروزه ابزارهای تحلیلی در حوزه شناخت مخاطب هدف توسعه بسیار زیادی یافته است بنابراین نیازی به اختصاص زمان بیش از حد برای شناخت ویژگی های مخاطب هدف برندمان نیست. نکته مهم در اینجا استفاده عملی از اطلاعات حاصل از شناخت مخاطب هدف است. فقط در این صورت اطلاعات موردنظر تاثیر عملی بر روی ترغیب انگیزه مخاطب برای مشاهده تبلیغات آنلاین ما خواهد داشت.
بی تردید جلب نظر طبیعی کاربران به محتوای سایت مان اهمیت بسیار زیادی دارد. این امر موجب تاثیرگذاری بیشتر برندمان به صورت کاملا طبیعی بر روی مخاطب خواهد شد. وقتی از جست وجوی پولی صحبت می کنیم، نکته مهم توجه ویژه به سلیقه مخاطب است. بی تردید بسیاری از مخاطب ها دیدگاه مناسبی نسبت به تبلیغات پولی در موتورهاس جست وجو ندارند بنابراین وظیفه اصلی ما تغییر نگاه آنها نسبت به ماهیت تبلیغات در گوگل است. این امر فقط از طریق شناخت درست مخاطب هدف و تولید محتوای جذاب برای آنها امکان پذیر خواهد شد. این امر ما را به سوی نکته سوم هدایت خواهد کرد.
3. نگارش تبلیغات ضعیف
استفاده از کلیدواژه ها برای تبلیغات تاثیرگذار در اینترنت امر بدیهی است. نکته مهم در اینجا توجه به ساختار تبلیغات پولی در موتورهای جست وجو و محدودیت های این عرصه است. اشتباه بسیاری از برندها تلاش برای نگارش تیترهای بسیار بلند است. این امر موجب کاهش انگیزه مخاطب برای مطالعه آن تیترها خواهد شد. متاسفانه برخی از برندها دسترسی به بخش تبلیغاتی گوگل را پایان راه تصور می کنند. این امر موجب بی توجهی نسبت به تیتر و موضوع تبلیغات می شود، بنابراین در عمل ما با تبلیغاتی بسیار ضعیف در گوگل مواجه خواهیم بود.
اشتباهات تبلیغاتی در موتورهای جست وجو
وقتی ما از الگوی پرداخت براساس هر کلیک استفاده می کنیم، کیفیت تبلیغات مان برای گوگل دوچندان خواهد شد. به هر حال تبلیغات ضعیف توجه چندانی به خود جلب نمی کند، بنابراین درآمد گوگل نیز از همکاری تبلیغاتی با ما چندان مناسب نخواهد بود. امروزه گوگل در صورت مشاهده تبلیغات بی کیفیت اقدام به قطع همکاری با برند مورد نظر می کند. جالب اینکه در برخی از موارد تبلیغات ضعیف حتی اجازه انتشار در گوگل را نیز پیدا نمی کنند. توصیه من در این بخش کمک گرفتن از یک کارشناس حرفه ای شبکه های اجتماعی برای افزایش کیفیت تبلیغات برندمان است.
4. بی توجهی به توضیحات جانبی
امروزه گوگل در نمایش نتایچ جست وجو فقط موضوع و تیتر اصلی را نمایش نمی دهد. در اینجا بخش مهمی از محتوای تبلیغاتی ما شامل توضیحات اضافه است. منظور من از این عبارت توجه به ساختار جملات اولیه متن موردنظرمان است. اگر ما به این بخش توجه نداشته باشیم، لینک تبلیغاتی مان فاقد توضیحات اضافی خواهد بود. براساس گزارش رسمی گوگل استفاده از توضیحات جانبی جذاب شانس جذب کاربر برای لینک ها را تا 15درصد افزایش می دهد. این رقم در مقیاسی وسیع تاثیرگذاری بالایی بر روی سرنوشت فعالیت تبلیغاتی برندها خواهد داشت.
مطلب مرتبط: اشتباه چند میلیون دلاری در تبلیغات
ضرورت استفاده از یک استراتژی متعادل
در این مقاله به چهار اشتباه اساسی در زمینه تبلیغات در موتورهای جست وجو، به طور ویژه گوگل، اشاره شد. نکته مهم در اینجا طراحی استراتژی متعادل برای تبلیغات در موتورهای جست وجو است. اگر تاکید ما بر روی هر کدام از بخش های مورد بررسی در این مقاله بیش از حد باشد، استراتژی ما از حالت تعادل خارج خواهد شد. بی تردید یک استراتژی نامتعادل دشواری های بسیار زیادی برای برندها در راستای اجرای جزییات فراهم خواهد کرد بنابراین ساده ترین کار توجه به بخش های مختلف استراتژی تبلیغاتی برندمان به صورت متعادل خواهد بود. نتیجه این امر افزایش تاثیرگذاری کلی محتوای تبلیغاتی برندمان بر روی مخاطب است.
روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی