اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان،

مهندس همتی مدیر شرکت خدمات حمایتی گفت در سال جاری مقدار بیش از 1031 تن کود کشاورزی به تفکیک بیش از(ازت:764 تن-فسفات:76 تن-پتاس:191 تن) در میان کشاورزان برنج جهت شلتوک پرمحصول در سطح استان توزیع شده است،که شهرستان صومعه سرا در راس این متقاضیان قرار دارد.

وی در ادامه در خصوص کوددهی به مزارع برنج گفت : کودها نقش حیاتی در کشت برنج دارند، زیرا مواد مغذی ضروری را برای رشد و نمو گیاه فراهم می‌کنند.

بهترین کودها برای برنج حاوی سه ماده مغذی اولیه مورد نیاز گیاه یعنی نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) هستند، نیتروژن باعث رشد سالم برگ و ساقه می‌شود، فسفر از رشد ریشه و گلدهی صحیح گیاه برنج حمایت می‌کند، درحالی‌که پتاسیم مقاومت در برابر بیماری و قدرت کلی قسمت‌های مختلف گیاه برنج را افزایش می‌دهد.

وی در ادامه افزود:اوره متداول‌ترین کود نیتروژن‌دار برای برنج است ، کود اوره به شکل محلول موجود است و منبعی از نیتروژن را به‌راحتی در دسترس گیاه قرارمی دهد، اوره باید در دوزهای تقسیم شده در طول مراحل مختلف رشد استفاده شود تا از جذب و استفاده بهینه توسط گیاهان اطمینان حاصل شود.

در واقع  فسفات نیز یک کود محبوب برای برنج، حاوی غلظت بالایی از فسفر با خاصیت آزادسازی سریع است. این کود باید در زمان کاشت یا در مراحل اولیه رشد گیاه برنج برای تقویت رشد قوی ریشه در سه مرحله اعمال شود.

پتاس نیز یک کود پتاسیمی است که در کشت برنج کاربرد فراوانی دارد،حاوی غلظت بالایی از پتاسیم است و به بهبود مقاومت در برابر بیماری، تحمل به خشکی و سلامت کلی گیاه کمک می‌کند.

این کود را می‌توان به‌عنوان دوز پایه در طول کاشت یا در مرحله رویش استفاده کرد.