جزئیات مقاله

گروه کسب و کار فرصت امروز

برندها برای دوام آوردن در رقابت بازار باید خود را از بقیه متمایز کنند و برای این کار نیازی به مخارج هنگفت نیست. حتی بزرگ ترین شرکت ها هم از خرج های زیاد برای برندسازی پرهیز می کنند و به جای آن از مدیریت برند استراتژیکی استفاده می کنند تا وضعیت خود را بهبود بخشند. در واقع ارزش برند، آنها را مجبور به تصمیم های خرید بهینه در بازار دیجیتالی فعلی می کند. سطح وسیعی از محصولات و خدمات برای همه در دسترس است و به همین دلیل مدیریت برند به یکی از شاخه های مهم در حال رشد تبدیل شده است.

مدیریت برند

با مدیریت برند بیشتر آشنا شویم

مدیریت برند به معنای گسترش دیده شدن برند در بازار است. ایجاد یک رابطه مثبت با بازار هدف یک مسئله حیاتی برای مدیریت برند است و این همه ابعاد ارتباط برند با مشتری و همچنین ارتباط با روند خرید را در بر می گیرد که این خود شامل عناصر محسوس یک برند می شود.

مدیریت برند یک جنبه مهم بازاریابی است و ارزش محصول را بالا می برد. این موضوع باعث جذب مشتری های وفادار توسط تاکید بر برند با استفاده از تصاویر و پیام رسانی کلیدی می شود. حالا مسئله مهم این است که چگونه می توانیم برند خود را ساخته و آن را بهبود بخشیم؟ این 10 روش ساده و مؤثر مدیریت برند شما را در این مسیر یاری خواهند کرد.

بیشترین بهره را از پیشنهاد فروش منحصر به فرد خود ببرید

پیشنهاد فروش منحصر به فرد، شما را از بقیه رقبای تان جدا می کند. برای مثال می توان شعار «در دهان تان آب می شود، نه در دست تان» شرکت شکلات M&Mرا نام برد. این شعار که بر پایه پیشنهاد فروش منحصر به فرد است، M&Mرا از سایر برندهای شکلات متمایز می کند. این تمایز برند کلید موفقیت M&Mبوده است.

مطلب مرتبط: مدیریت برند

برای ساختن پیشنهاد فروش منحصر به فردتان باید بفهمید که جایگاه محصول و شرکت تان در بازار کجاست. چه چیزی باعث تمایز محصول شما از سایر رقبایش می شود؟ آیا با دوام تر یا مقرون به صرفه تر است؟ چگونه شرکت شما متفاوت می شود؟ آیا خلاقانه تر یا باثبات تر است؟ هرچه که باشد، آن را باید تعریف کرده و بنویسید. برای مثال می توان گفت «شرکت ما خلاق ترین و محصولات مان شیک ترین هستند

وقتی که پیشنهاد فروش منحصر به فردتان را تعریف کردید، توسط تبدیل کردن آن به یک پیام کلیدی جذاب از آن بیشترین بهره را ببرید. وقتی از این روش به عنوان پایه فعالیت های بازاریابی تان استفاده کنید از تعداد دفعاتی که به کمک تان خواهد آمد شگفت زده خواهید شد.

برای ایجاد آگاهی از برند از ارتباطات بازاریابی استفاده کنید

بعد از اینکه پیام های کلیدی خود را که بر پایه پیشنهاد فروش منحصر به فرد انتخاب کردید، از آن برای ترویج برندتان استفاده کنید. هر کدام از فعالیت های بازاریابی شما باید در راستای ترویج آگاهی از برند باشد. این مسئله در همه جا صادق است و برای مدیریت برند ضروری است. با سنجش عملکرد این فعالیت های بازاریابی، برند خود را به بازار عرضه کنید.

بازاریابی برند خود را با استفاده از واسطه ها و ابزار مناسب شروع کنید. اگر برند شما خلاقانه است و چیز جدیدی ارائه می دهد، برند خود را با استفاده از بازاریابی محتوا ترویج دهید. خود را تبدیل به رهبر فکری خلاقیت کنید و از برند خود به عنوان برگ برنده پیام های کلیدی تان استفاده کنید و زیرکانه عمل کنید. برای مثال، استفاده از یک پیام کوتاه با بیان جایگاه برندتان یک استراتژی عالی است.

 

برندتان را از داخل توسعه دهید

یک مسئله بسیار مهم در زمینه مدیریت برند این است که با همکاری با بقیه ایده پردازی کنید و برند خود را از داخل تکمیل کنید. تمام کسانی که برای قسمت های مختلف شرکت شما کار می کنند می توانند نظرات و احساس خود را نسبت به برندتان ابراز کنند. این نظرات مختص به کارکنان با تجربه قسمت های مختلف شرکت تان، می تواند به شما کمک کنند ویژگی های مختلف برندتان را زیر ذره بین قرار داده و چیزهایی را که شاید نادیده گرفته بودید در نظر بگیرید. برای مثال گروه تولیدی شما می داند که مشتری های تان چگونه از محصول استفاده می کنند. می توانید از این اطلاعات استفاده کنید تا روند خرید را ساده تر کنید.

همه کارکنان، نمایندگان برندتان هستند و باید از تمامی قسمت های سازمان برای شناساندن برندتان استفاده کنید. چنین استفاده ای از نیروی داخلی برای ثبات برندتان ضروری است. داشتن ثبات یکی از مهم ترین قوانین در مدیریت برند است و باعث تمایز شما از بقیه رقبا می شود. پس مطمئن شوید که هر بخش در شرکت شما نماینده برندتان در شناساندنش به مشتری ها، همکاران و تأمین کنندگان است. برای این کار، برای همه همکاران برندتان شرایطی را فراهم کنید که بتوانند به راحتی بخش خود را کنترل کنند و نظرات بخش خود را با شما در میان بگذارند.

از جنبه احساسی با بازار هدف ارتباط برقرار کنید

یک برند فقط یک لوگو، نام، وب سایت و یا تبلیغات تلویزیونی نیست و اینها فقط از ابزار مدیریت برند هستند. برند چیزی بسیار بزرگ تر است و در غالب یک ایده دلپذیر به محصولات یا خدماتی تبدیل می شود که مردم در شرایط مختلف تجربه می کنند. برای مثال شرکت قهوه Starbucks محیطی برای مشتری هایش درست کرد که بتوانند یک تجربه خاص و لذتبخش را با برند آنها داشته باشند و مردم حاضر بودند برای داشتن این تجربه قیمت بیشتری را نسبت به برندهای دیگر پرداخت کنند.

پس محصولی را به مردم ارائه کنید که نه تنها نیازهای فیزیکی بلکه نیازهای احساسی شان را نیز برطرف کند. این باعث می شود که مشتری ها با برند شما ارتباط ویژه ای برقرار کنند.

از اینفلوئنسرها (افراد تأثیرگذار) برای ترویج برندتان استفاده کنید

یکی از بهترین روش های بازاریابی برای برندتان استفاده از شخصی است که این کار را برای تان انجام دهد و چه کسی بهتر از یک اینفلوئنسر که بازار هدف از قبل به او اعتماد دارد. به این مسئله اثر شخص سوم گفته می شود و تئوری آن کاملاً ساده است. کسی که از این کار سود شخصی نمی برد قابل اعتمادتر و قابل باورتر است.

برقراری ارتباط و ادامه آن با یک اینفلوئنسر ممکن است چالش برانگیز باشد، ولی با یک حرکت صحیح می توانید یک همکاری سودمند را حفظ کنید. مشارکت در این زمینه بسیار مهم است و باید مانند هر رابطه دیگری با هم در ارتباط باشید. تأثیری که یک اینفلوئنسر می گذارد از طریق فضای مجازی و جاهای مهم دیگری مانند رخدادهای زنده و یا وبینارها (سمینارهای آنلاین) امکان پذیر است. این نکته را به یاد داشته باشید که برای همکاری با اینفلوئنسرها باید به نظرات بی طرف آنها احترام بگذارید.

از نرم افزار مدیریت برند استفاده کنید

افراد زیادی می آیند و می روند؛ روندها و محصولات نیز عوض می شوند، ولی این برند شماست که پابرجاست. تکامل مداوم برند بسیار مهم است ولی اصل و جوهره برند هیچ وقت عوض نمی شود. با استفاده از عناصر تصویری که معرف برند شما هستند پیشرفت آن را میسر کنید. طرح ها، رنگ بندی ها و لوگوهای شما باید در نرم افزار برند سازی شما استفاده شوند تا بتوانند شکل های متنوع و جذابی به برند شما بخشند.

یکی از جامع ترین سیستم های رایج در بازار مدیریت برند، مدیریت دارایی دیجیتال است. مدیریت دارایی دیجیتال به شما اجازه می دهد که دارایی های دیجیتال مانند عکس ها، فیلم ها، ارائه ها، لوگوها، فایل های طراحی، پرونده ها و بقیه عناصر را به آسانی در ابرداده های غنی ذخیره کنید که این امر باعث بیشتر دیده شدن شما در موتورهای جست وجو و به اشتراک گذاری بهتر برند شما شود. اگر آنها را در مکان هایی مانند Google Drive و Dropbox ذخیره کرده اید، احتمالاً تاکنون احساس کرده اید که لازم است آنها را به یک محل پیشرفته برای مدیریت برند انتقال دهید.

انعطاف پذیر باشید

مدیریت برند خوب همیشه روی یک نکته تاکید داشته است و آن این است که ذهن خود را نسبت به اصلاحات و تغییرات باز بگذارید. به یاد داشته باشید که برندسازی یک مسابقه نیست بلکه یک روند است. پس دائما پیام خود را در شکل های متنوع به مخاطبان ارائه دهید و ذهنیتی که از برند شما دارند را تازه کنید.

یک برند موفق هیچ گاه روی روش های سنتی خود باقی نمی ماند، زیرا آنها در زمان گذشته جواب داده اند ولی زمان چیزهای زیادی را عوض می کند. پس باید خود را با شرایط متغیر بازار تطبیق دهد. استفاده از روش های جدید و انعطاف پذیری باعث می شود یک برند همیشه تازه بماند و ابداعات خلاقانه ای انجام دهد.

تأثیرگذاری مدیریت برند خود را بسنجید

روی بازگشت سرمایه تمرکز کنید زیرا نشان دهنده مهمی برای تأثیرگذاری استراتژی های مدیریت برند شما است. این مسئله نشان می دهد که شرکت تان چقدر از این استراتژی ها بهره گرفته است. ارزشیابی برند شما توسط دیگران نیز روش دیگری برای سنجش تأثیرگذاری است. طوری که مشتری ها به محصولات تان و قیمت آنها واکنش نشان می دهند مثال بارز این مسئله است. فهمیدن این تأثیرگذاری کمک می کند تا بتوانید تغییرات لازم را انجام دهید که بتوانید به فروش و سود بیشتری دست پیدا کنید.

مطلب مرتبط: 3 كلید برای مدیریت برند از طریق رسانه‌ های اجتماعی

رقبای تان را به خود نزدیک نگه دارید

حتی اگر بزرگ ترین برند با بهترین محصولات و خدمات را داشته باشید همیشه رقبایی پیدا خواهید کرد که شما را به چالش بکشند. بازار همیشه چنان وسیع است که هیچ شرکت کوچک و جدیدی از رقابت در آن دلسرد می شود و همیشه شرکت هایی خواهند بود که در برخی جنبه ها از شما بهتر عمل کنند. برای مثال بعضی برندها ارزان تر خواهند بود و خدمات آنها بهتر و سریع تر خواهد بود، ولی باید از این چالش ها استفاده کنید و از استراتژی های جدیدی استفاده کنید. همین رقابت باعث پیشرفت برندتان می شود.

جامعه مشتری های تان را رشد دهید

وجود یک جامعه طرفداری برای برندتان یک روش عالی برای برقراری ارتباط قوی با مخاطبان تان است. این باعث می شود که مشتری های تان یک حس وفاداری نسبت به برند شما حس کنند و اگر این جامعه فعال باشد، اعضای آن با هم برندتان را حمایت خواهند کرد.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی