فرصت امروز - مترجم: امیر آل علی
در حال حاضر اینستاگرام به بیش از یک میلیارد کاربر در سراسر جهان دست پیدا کرده است. این امر باعث شده است تا این شبکه اجتماعی به مکانی ایده آل برای برندها و فعالیت های تجاری تبدیل شود. با این حال نحوه عملکرد شما تعیین کننده همه چیز بوده و نمونه بسیاری از برندهای فعال در این شبکه وجود دارد که به موفقیت لازم در راستای جذب نگاه مخاطبان دست پیدا نکرده اند.
در این رابطه آگاهی از نکات و راهکارهای مناسب در زمینه استفاده تجاری از اینستاگرام، اهمیت بسیار بالایی را به همراه داشته و می تواند عملکرد شما را بهبود بخشد. بدون شک آشنایی با رایج ترین اشتباهات برندها در این شبکه، از جمله اطلاعات مفید محسوب می شود. در همین راستا و در ادامه به بررسی پنج مورد منتخب خواهیم پرداخت.
استفاده تجاری برند از اینستاگرام
1-انتخاب های درستی را نداشته اید
در ابتدا لازم است تا به این نکته توجه کنید که آیا اینستاگرام بهترین مکان ممکن برای فعالیت شما است؟ درواقع این امر که صرفا افراد زیادی در این شبکه حضور دارند، دلیل کاملی برای فعالیت در آن محسوب نمی شود. در این رابطه توجه داشته باشید که محور اصلی کار در اینستاگرام بر پایه ارسال عکس بوده و این امر باعث می-شود تا محصولاتی شانس فروش بالا را داشته باشند، که در قالب تصویر جلوه ای مناسب دارند. در این رابطه برندهای فعال در زمینه مد، محصولات آرایشی، کالاهای مصرفی و شرکت های مسافرتی می توانند نسبت به درستی انتخاب خود اطمینان کافی را داشته باشند. با این حال سایر شرکت ها لازم است تا قبل از حضور در اینستاگرام، سایر شبکه های اجتماعی را مورد بررسی قرار داده و پارامترهای مختلفی را مورد ارزیابی قرار دهند.
در این رابطه در صورتی که مدل بازاریابی شما B2B است که در آن دو شرکت با یکدیگر به صورت مستقیم به تجارت می پردازند، حضور در اینستاگرام نمی تواند نتیجه مورد نظر را به همراه داشته باشد. در مرحله بعد و پس از کسب اطمینان از این امر که اینستاگرام بهترین مکان برای فعالیت های شما محسوب می شود، لازم است تا صفحه خود را به حالت تجاری درآورده و از قابلیت قرار دادن قیمت محصول بر روی تصاویر، استفاده کنید. عدم اطلاع از قیمت و یا این امر که از مخاطب بخواهید تا برای اطلاع از آن شخصا به شما پیام دهند، اقدامی کاملا نادرست بوده و شانس فروش شما را به شدت کاهش خواهد داد. همچنین لازم است تا از محصول خود کلیپ هایی تهیه کرده و نحوه استفاده از آن را به صورت کامل نشان دهید. در نهایت ارسال تصاویر خرید مشتریان و نمایش پیام های رضایت آنها از محصول نیز به کسب اعتماد بهتر مخاطبان شما کمک خواهد کرد.
مطلب مرتبط: ۵ نکته بازاریابی جهت برندسازی در اینستاگرام
2-به نیاز مشتری توجه کافی ندارید
زیبایی در عین سادگی از جمله عواملی محسوب می شود که در میزان فروش شما کاملا تاثیرگذار خواهد بود. درواقع مشتری باید بتواند در کسری از ثانیه به اطلاعات مورد نظر خود در رابطه با محصول دست پیدا کرده و مراحل خرید کاملا کوتاه و سریع باشد. به همین خاطر لازم است تا نظم درستی را در رابطه با ارسال مطالب خود داشته باشید. همچنین این امر که پاسخگویی سریع و مناسبی را داشته باشید نیز از دیگر عوامل تعیین کننده محسوب می شود. در این رابطه این امر که همواره خود را به جای مشتری قرار داده و متعهدانه به دنبال رفع مشکلات آنها باشید، بسیاری از مشکلات شما را در این رابطه برطرف خواهد کرد. در این رابطه ایجاد نظرسنجی های مداوم در قسمت استوری اینستاگرام، می تواند شما را نسبت به اشتباه های موجود آگاه کند.
3-اقدام به خرید فالوور کرده اید
هر برندی تمایل دارد تا شروعی توفانی را در شبکه های اجتماعی داشته و خود را کاملا موفق و مطرح نشان دهند. درواقع این تصور حاکم است که شروع کار با تعداد فالوور پایین، تخرب کننده شخصیت و ابهت برند است. همین امر باعث می شود تا هزینه های نسبتا بالایی را صرف خرید فالوور کنند. با این حال توجه داشته باشید که هدف شما از حضور در یک شبکه جلب نگاه مخاطبان و تبدیل کاربران آن به مشتری بوده و بدون شک با فالوورهایی که بیشتر آنها غیرواقعی هستند، تنها خود را فریب خواهید داد. مخاطبان نیز با مشاهده تفاوت فاحش در میزان دنبال کننده ها با لایک و یا کامنت های هر پست، پی به غیرواقعی بودن آمارهای شما خواهند برد. تحت این شرایط این تصور در ذهن آنها شکل خواهد گرفت که شما قصد فریب را داشته و عملا برندی قدرتمند و حرفه ای محسوب نمی شوید. در این رابطه توصیه می شود تا صبر کافی را داشته و هزینه خود را صرف روش های درست تبلیغاتی در این شبکه اجتماعی کنید. برای مثال این امر که از افراد مطرح برای تبلیغ خود استفاده کرده و یا تعامل مناسبی را با سایر برندها داشته باشید، از جمله روش های درست در این رابطه محسوب می شود. با این حال فراموش نکنید که انتخاب های شما باید شامل صفحه هایی باشد که به نوعی با کسب و کار شما ارتباط دارد. این امر کیفیت فالوورهای به دست آمده را افزایش داده و افرادی را به سمت شما روانه خواهد کرد که از آمادگی بیش-تری برای خرید محصول برخوردار هستند. برای مثال در صورتی که در زمینه تولید لوازم ورزشی فعالیت دارید، استفاده از صفحه یک ورزشکار مطرح، بهترین انتخاب خواهد بود. در آخر فراموش نکنید که مطرح شدن زمان کافی را نیاز خواهد داشت و لازم است تا اقدامات شما استمرار کافی را داشته باشد و در مدت زمان کوتاه از همه چیز ناامید نشوید.
4-تمامی اقدامات شما تنها در راستای فروش محصولات است
یک شبکه تلویزیونی را تصور کنید که تمامی برنامه های آن تنها در پخش تبلیغ خلاصه شده است. بدون شک هیچ فردی تمایل ندارد تا این شبکه را برای مدت طولانی دنبال کند. در رابطه با صفحات شبکه های اجتماعی نیز این امر صادق بوده و لازم است تا در اقدامات خود تنوع کافی را داشته باشید. در این رابطه ارسال مطالب آموزنده و مفید در زمینه کاری شما و یا ایجاد مسابقه ها و چالش های جذاب، می تواند از جمله گزینه-های مناسب محسوب شود. همچنین پیگیری فعالیت های سایر برندها نیز می تواند به شما کمک بسیاری کند. درواقع این امر که از محتواهای ایجادشده توسط کاربران نیز استفاده کنید، نه تنها فشار تولید محتوا را کاهش خواهد داد، بلکه مخاطب را نیز برای ارتباط و درگیر شدن با برند شما ترغیب خواهد کرد. به عنوان نکته پایانی در این بخش توجه داشته باشید که این اقدامات تنها توسط یک فرد قابل انجام نخواهد بود و به همین خاطر لازم است تا تیمی حرفه ای را در اختیار داشته باشید.
مطلب مرتبط: چگونه بازاریابی بهتری در اینستاگرام داشته باشیم
5-به بخش استوری به اندازه کافی بها نمی دهید
با نگاهی به عملکرد برخی از برندها به این نکته پی خواهید برد که آنها عملا بخش استوری را کنار گذاشته و تمرکز خود را تنها بر روی ارسال پست قرار داده اند. علت این امر نیز به این خاطر است که آنها تصور می کنند که استوری به این علت که پس از 24 ساعت پاک خواهد شد، ارزش کافی را ندارد. با این حال این قابلیت به خوبی می تواند تکمیل کننده مطالب شما باشد و محدودیت زمانی برای آنها یک مزیت بزرگ محسوب شده که در صورت استفاده درست، می تواند به حرفه ای تر شدن شما کمک بسیاری را کند. برای مثال برند لویی ویتون هر روزه مطالب سرگرم کننده خود را با استفاده از بخش استوری ارسال می کند که خود باعث می شود تا مخاطبان به علت جذابیت بالای این پیام ها، حداقل هر 24 ساعت بازدیدی از این صفحه داشته باشند. همچنین سایر بخش ها و امکانات این شبکه به مانند IGTV نیز باید مورد توجه کافی قرار گیرد.
در آخر نیز توجه داشته باشید که اقدامات شما با گذشت زمان تاثیر اولیه خود را از دست خواهد داد. به همین خاطر ضروری است تا همواره به دنبال راهکارهایی جدید باشید. در این رابطه مطالعه مقالات به روز و پیگیری سخنرانی های افراد خبره در این زمینه، می تواند کمک بسیاری خوبی محسوب شود.
روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی