تهیه و تنظیم: گروه کسب و کار فرصت امروز
اشتباه نکنید، یک برند شناخته شده و محبوب بزرگ ترین دارایی یک شرکت است. براساسی پژوهش صورت گرفته توسط Nielson Survey، 59درصد مصرف کنندگان ترجیح می دهند که از محصولات برندهایی که می شناسند استفاده کنند.
به عنوان یک کسب و کار کوچک، شما با برندهایی بزرگ با بودجه های بازاریابی نامحدود و مشتریانی وفادار رقابت می کنید. به همین دلیل باید راهی پیدا کنید که بتوانید خودتان را از آنها متمایز کنید و از اصول برندسازی خودتان پیروی کنید.
اصول برندسازی
اما اصول برندسازی شامل چه چیزهایی می شود؟ برندسازی تنها شامل یک لوگوی جذاب و تبلیغات مناسب نیست. همیشه نیاز به تلاش بیشتر دارید. بگذارید پیش از پرداختن به جزییات اصول برندسازی کمی با این مفهوم آشنا شویم.
چه چیزی در مورد برند می دانیم؟
تعریف ساده برند عبارت است از برداشت کلی مشتری از کسب و کار.
یک برند موفق باید در جنبه های مختلف ارتباطات باثبات باشد و در زمینه های چاپ، بسته بندی، رسانه های اجتماعی، فروش، خدمات مشتری و بسیاری دیگر تجربه داشته باشد. برندسازی یک شبه یا حتی چند ماهه رخ نمی دهد.
ساخت یک برند فرآیندی بلندمدت است، اما با تلاش های پیوسته می تواند به ایجاد رابطه ای بادوام میان شما و مشتریانتان منجر شود. این امر نیز باعث افزایش فروش، پروژه های شرکتی و تبلیغات برندتان خواهد شد.
در ادامه به بررسی اصول برندسازی پرداخته ایم که باعث می شوند شرکت یا برندتان مشتریان بیشتری جذب کند. برای اینکه بدانید از کجا و چگونه باید شروع کنید، با ما همراه باشید.
مطلب مرتبط: آشنایی با اصول اولیه برند سازی
1- مخاطب برندتان را مشخص کنید
پایه و اساس اصول برندسازی این است که جمعیت هدف خود را پیدا کنید و بر روی آن متمرکز شوید. به خاطر داشته باشید که نمی توان همه را راضی کرد. در زمان ساخت یک برند، به این توجه کنید که مخاطبانتان چه کسانی هستند. در این صورت مأموریت و پیامتان را طوری تنظیم می کنید که نیازهای آنها را برطرف کند.
برندسازی
رمز این کار در این است که دقیق باشید. جزییات رفتاری و سبک زندگی مصرف کنندگانتان را بررسی کنید. برای نمونه به این مثال ها توجه کنید:
• مادران مجردی که در منزل کار می کنند.
• دانشجویانی که خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند.
• افرادی که محصولات تکنولوژی را زودتر از سایرین خریداری می کنند.
تصویری از مصرف کنندگان خود به دست بیاورید، سپس برای برندتان هویتی ایجاد کنید که آنها بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. در ادامه کار خواهید دید که یکی از نکاتی که هنگام برندسازی به شما کمک می کند این است که جامعه هدفتان را اختصاصی تر کنید. شناسایی مخاطب محصولات و سرویس هایتان بر تمام جنبه های اصول برندسازی تأثیر می گذارد. می خواهید که فرد مناسبی از محصولاتتان استفاده کند، بر روی تبلیغاتتان کلیک کند، وارد لیست ایمیل شما بشود و الی آخر.
تعیین جامعه هدف مناسب به استراتژی بازاریابی برند هم کمک می کند، پس به عنوان گام اول نقش بسیار مهمی دارد.
2- برای برندتان یک مأموریت انتخاب کنید
آیا تا به حال به مأموریت خود فکر کرده اید؟ به طور خلاصه، برای انتخاب مأموریت باید بیانی واضح از چیزی که شرکت شما بیشتر از هر چیزی به آن اهمیت می دهد، تهیه کنید.
برندسازی
پیش از آنکه بتوانید برندی بسازید که جامعه مخاطب تان به آن اعتماد داشته باشد، باید بدانید که کسب و کارتان چه ارزش هایی فراهم می کند. بیانیه مأموریت، هدف وجود برندتان را شرح می دهد. هر چیز مرتبط با برندتان از قبیل شعار، صدا، پیام، شخصیت و لوگو باید این مأموریت را انعکاس بدهد.
نمونه ای از اصول برندسازی: نایکی
همه ما با شعار معروف نایکی آشنا هستیم: «فقط انجامش بده» اما آیا بیانیه مأموریت آنها را می دانید؟
مأموریت نایکی عبارت است از: «برای ایجاد انگیزه و ابتکار در هر ورزشکاری در دنیا.»
برند
نایکی حتی از این هم فراتر می رود و در پانوشت بیانه اش می گوید: «اگر یک بدن دارید، شما یک ورزشکار هستید.» به این فکر کنید که با چنین جمله ساده ای جامعه هدف آنها تا چه میزان گسترش می یابد.
برای ساختن یک برند موفق با گام های کوچک شروع کنید و به خاطر داشته باشید که قبل از هر کاری بر روی مخاطبین به خصوص خودتان تمرکز کنید. با گذر زمان وفاداری مشتریان به برندتان بیش از آنچه که تصورش را بکنید افزایش خواهد یافت.
یک گام به عقب بردارید. مطمئن شوید که مرحله اول از اصول برندسازی را به درستی انجام داده اید و مصرف کنندگان خود را می شناسید. این مورد یکی از مهم ترین اصول برندسازی است.
3- در مورد برندهای موجود در صنعت به خصوص خود تحقیق کنید
نباید به هیچ وجه از کاری که برندهای بزرگ در صنعت شما انجام می دهند الگوبرداری کنید، اما باید بدانید که چه کاری را به خوبی انجام می دهند و در چه چیزی شکست خورده اند.
برند
هدف کار این است که خودتان را از سایر رقیبان متمایز کنید و بتوانید یک مشتری را راضی کنید که به جای آنها از شما خرید کند. همواره به دنبال این موضوع هستیم که چه چیزی باعث می شود برتری یک برند به چشم بیاید. رعایت این مورد از اصول برندسازی را فراموش نکنید.
درباره رقیبان اصلی و برندهای شاخص تحقیق کنید. بفهمید که چگونه و به چه صورت نام برندشان را مطرح کردند. برای اینکه نام یک برند مؤثر واقع شود، باید به آسانی قابل حفظ کردن باشد و مصرف کنندگان بتوانند آن را شناسایی کنند.
4- بر ویژگی ها و مزایای اصلی برندتان تأکید کنید
همواره برندهایی وجود خواهد داشت که بودجه بیشتری از شما داشته باشند. محصولات، خدمات و مزایای برندتان فقط متعلق به شماست. باید به صورت عمیق جستوجو کنید و بفهمید که برندتان چه چیزی ارائه می دهد که سایر برندها در اختیار ندارند. بر ویژگی ها و مزایایی که برندتان را منحصربه فرد می سازند تمرکز کنید.
برندینگ
با این فرض که اکنون جامعه هدف خود را می شناسید (گام اول)، باید بتوانید آنها را قانع کنید که برندتان را به جای برند دیگری انتخاب کنند.
مطلب مرتبط: اصول برندسازی
باید این را هم ذکر کرد که نباید مانند یک لیست خرید فقط ویژگی هایی که محصولات یا خدمات شما به مشتری ارائه می دهند را نام ببرید. به این فکر کنید که چگونه با محصولاتتان باعث بهبود زندگی مصرف کنندگان می شوید.
نمونه ای از اصول برندسازی: اپل
واضح است که اپل مانند هیچ شرکت دیگری نیست. یکی از ویژگی های مهم آنها طراحی تمیز و راحتی استفاده است. با بسته بندی منحصربه فرد و رویدادهای معرفی محصولاتشان، اپل همواره به مصرف کنندگان یادآوری کرده است که محصولات آنها متفاوت از سایرین است.
برندینگ
شعار اپل در سال های 1997 الی 2002 را به یاد دارید؟ «متفاوت فکر کن» این شعار همچنان پابرجاست.
5- برای برندتان یک لوگو و شعار طراحی کنید
زمانی که بحث اصول برندسازی پیش می آید، پیش از هر چیزی جنبه بصری برند مطرح می شود. به احتمال زیاد در این مرحله به کمک خارجی نیاز خواهید داشت. هیجان انگیزترین بخش فرآیند برندسازی این است که یک لوگو و شعار برای برندتان ایجاد کنید.
لوگو بر روی هر چیزی که مربوط به برندتان باشد نمایش داده می شود. لوگوی شما تبدیل به هویت برندتان می شود و افراد، شما را با آن خواهند شناخت. پس وقت و هزینه کافی را صرف ایجاد یک لوگوی مناسب برای برندتان بکنید. برای این کار می توانید یک طراح حرفه ای استخدام کنید که در این زمینه تجربه داشته باشد و به شما کمک کند تا برندتان را در میان سایر برندها برجسته کنید.
برند برندینگ
همچنین یک طراح می تواند چارچوبی برای برند طراحی کند که در مصارف آینده لوگو و پالت رنگ مفید واقع شود. یک چارچوب خوب شامل موارد زیر است:
• سایز لوگو و موقعیت آن
• پالت رنگ
• نوع و سایز فونت
• آیکون
• سبک تصاویر
• عناصر وب
6- برندتان را در تمام جنبه های کسب و کارتان ادغام کنید
فرآیند برندسازی هرگز تمام نمی شود.
برند شما باید در هر چیزی که مشتری تان می بیند، می خواند و می شنود نشان داده شود. اگر یک مشتری وارد شرکت شما می شود یا یک خریدار وارد فروشگاهتان، تصویر برندتان باید هم در محیط و هم در تعاملات شخصی نشان داده شود. از کارتویزیت گرفته تا تبلیغات و بسته بندی محصولات، هر چیزی که ممکن است باید شامل لوگوی شما باشند.
برند برندینگ
اطمینان حاصل کنید که برندتان در تمام پلتفرم های دیجیتال به یک شکل ظاهر می شود. از چارچوب برندتان استفاده کنید تا عناصر موجود در طراحی در تمام پلتفرم ها مشابه و یکدست باشند.
ضمناً ویدئو را فراموش نکنید. یوتیوب، فیسبوک ویدئو و فیسبوک لایو، اسنپ چت و استوری های اینستاگرام همگی پلتفرم هایی هستند که باید در آنها محتوایی با صدا و شخصیت مخصوص برندتان قرار بدهید.
نتیجه گیری
ساخت برند یکی از بزرگ ترین کارهایی است که می توانید برای کسب و کارتان انجام بدهید. با پیروی از اصول برندسازی می توانید کسب و کارتان را از یک شرکت کننده کوچک به یک رقیب موفق تبدیل کنید. همچنین خواهید دید که مشتریانتان اعتماد بیشتری نسبت به شما پیدا خواهند کرد و احتمال بیشتری وجود دارد که محصولاتتان را خریداری کنند.
برند برندسازی
یک پیام ثابت و هویت بصری ایجاد کنید که مأموریتتان را تقویت کند. برندتان را در تمامی مسائلی که ممکن است یک مشتری با آنها سر و کار داشته باشد ادغام کنید. از درب ورودی فروشگاهتان گرفته تا وب سایت و حتی برخوردهای شخصی کارکنان با مصرف کنندگان.
مطلب مرتبط: برندینگ یا برند سازی دقیقا به چه معناست؟
در انتها شما را با یکی از سخنان مورد علاقه ام تنها می گذاریم. مدیرعامل سابق نایکی و استارباکس می گوید: «یک برند داستانی است که مدام در حال تعریف شدن است.»
بروید و یک برند خوب بسازید و داستان خودتان را تعریف کنید!
روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی