جزئیات مقاله

فرصت امروز- مترجم: علی آل علی

دوراهی بازاریابی برند و محدودیت بودجه

اگر شما به دنبال رشد کسب وکارتان هستید، باید برای برندتان بازاریابی مناسب انجام دهید. در این زمینه فرقی ندارد شما در حال فروش کالا یا سرویس مشخصی هستید. در هر صورت یک برند باید توانایی ترکیب کلمات مناسب برای بیان آنچه انجام می دهد، داشته باشد.

نکته جالب درخصوص بازاریابی وجود راهکارهای متنوع برای نیل به اهداف است. به این ترتیب به اندازه برندهای به دنبال جذب مشتری راهکار برای بازاریابی برند وجود دارد. متاسفانه نقطه تاریک بازاریابی برای برندمان بحث مالی اش است. اگرچه راهکارهای سادهای برای بازاریابی ارزان وجود دارد، اما هیچ راهکاری بدون صرف هزینه امکانپذیر نیست. هرچه تاثیرگذاری یک شیوه بازاریابی افزایش می یابد، هزینه مورد نیاز برای اجرا نیز بالاتر می رود. بسیاری از برندها به دو دلیل پرداخت هزینه برای بازاریابی برند را مورد بیتوجهی قرار می دهند. نخست به دلیل عدم تمایل به صرف هزینه پیرامون امور بازاریابی و مهم تر از همه (علت دوم) ناتوانی در پرداخت هزینه. ناتوانی در پرداخت هزینه به طور کلی در ارتباط با محدودیت بودجه برندها تعریف می شود.

بازاریابی برند

اگرچه بسیاری از راهکارهای بازاریابی نیازمند اختصاص هزینه بالایی نیست با این حال چنین اصلی در مورد همه استراتژی های بازاریابی صادق نخواهد بود. برخی از استراتژی های بازاریابی بودجه های بسیار هنگفتی را طلب می کند. البته در اینجا باید یک نکته مهم را مدنظر داشت. وقتی یک استراتژی بازاریابی هزینه بیشتری را طلب می کند، لزوما به معنای تاثیرگذاری بیشتر آن شیوه نیست. هدف اصلی این مقاله نیز بررسی راهکارهای بازاریابی برند تاثیرگذار و در عین حال هماهنگ با بودجه محدود بسیاری از برندهاست. در نگاه نخست شاید این ایده بسیار عجیب و تحققناپذیر به نظر برسد، با این حال در ادامه تلاش خود را برای توضیح بیشتر هدف اصلی مقاله به کار خواهم بست.

مطلب مرتبط: 4 عنصر اصلی برای تقسیم بندی بودجه بازاریابی

استفاده هوشمندانه از سرویس ایمیل

بسیاری از برندها نگاه ویژه ای به ارسال محتوای تازه برای مخاطبان خود از طریق سرویس های ایمیل دارند. مزیت اصلی این شیوه امکان طراحی قالب های مختلف، نگارش متن با دست باز و از همه مهم تر رایگان بودنش است. شما توانایی نگارش و ارسال هر تعداد ایمیل که بخواهید، دارید. همچنین اگر متن ایمیل را خودمان طراحی کنیم، دیگر نیازی به پرداخت هزینه اضافی به نویسنده ای مشخص برای نگارش متن پیام مان نخواهد بود. در شروع کار معمولا هیچ برندی نیازمند پرداخت هزینه به سرویس ایمیلی نیست. این کار فقط در مراحل پیشرفته برای ارسال ایمیل به دامنه وسیع تری از مخاطب ها صورت می گیرد.

اگرچه ارسال ایمیل کاملا رایگان است، اما پیش از انتخاب گزینه «ارسال» باید اندکی پژوهش نیز انجام دهیم. نکته مدنظر من فهم تفاوت های میان ایمیل بازاریابی و ایمیل فروشمحور است. در یک ایمیل متمرکز بر فروش محصولات ما رویه ای متفاوت از نمونه بازاریابی در پیش داریم. همچنین براساس تفاوت میان محتوای ایمیل ها زمان مناسب برای ارسال شان نیز متفاوت خواهد بود. اگر به این نکات توجه نداشته باشیم، محتوای ایمیل مان برای مخاطب آزاردهنده خواهد شد.

خلق محتوای ارزشمند

ایجاد محتوای باارزش یکی دیگر از راهکارهای بازاریابی برای کسب وکارمان است. چنین شیوه ای معمولا تاثیر بسیار عمیق تری روی مخاطب اینترنتی دارد. همچنین در صورت طراحی محتوا از سوی خودمان نیاز به پرداخت هزینه به بازاریاب ها هم نیست.

نکته مهم درخصوص ایجاد محتوا برای مخاطب توجه به عدم برابری همه آنها با یکدیگر است. فقط محتوای باارزش در سطح اینترنت با بازخورد مناسب از سوی کاربران مواجه می شود. توجه ما نیز باید روی تولید محتوای باارزش باشد. در غیر این صورت محتوای مان به خیل عظیم «بی مصرف ها» در سطح اینترنت خواهد پیوست.

معنای کلی آنچه در سطرهای بالا گفته شد، خلق محتوایی مانند مطالب وبلاگی آموزنده یا سرگرمکننده است. در صورتی که فرمت مدنظر ما ویدئو باشد، باید آن را در عالی ترین کیفیتش تهیه کنیم. همچنین پیام ویدئوی ما نیز مهم است. یک ویدئو باید پیامی مشخص را برای مخاطب به همراه داشته باشد. بدون تردید سایت محتوای ارزشمند نیازمند صرف زمان بیشتری است. با این حال اگر سختی اختصاص زمان بیشتر را تحمل کنیم، فرآیند بازاریابی بهتری برای برندمان خواهیم داشت.

شروع همکاری با کسب وکارهای دیگر

شاید به نظر شما پرهیز از همکاری با دیگران گزینه منطقی باشد. به ویژه اگر آنها در صنعت تخصصی شما فعالیت داشته باشند، با این حال چنین طرز تفکری کاملا اشتباه است.

بودجه بازاریابی

همکاری با شرکت های دیگر، برخلاف تصور رایج، سودمند است. به عنوان مثال، یک کسب وکار مکمل توانایی توسعه برند ما از طریق درج نام مان روی جعبه محصولات یا ساده تر از آن روی نایلون فروش دارد. همچنین بسیاری از برندهای همکار تخفیف های وسوسهکننده ای برای مشتریان یکدیگر قائل می شوند. البته باید توجه داشته که به عنوان پاسخ مناسب به این لطف آنها، ما نیز باید اقدامی مشابه را صورت دهیم.

همکاری با شرکت های فعال در صنعت تخصصی مان امکان سودآوری و صرفهجویی در هزینه ها برای هر دو طرف را دارد. به این ترتیب ما امکان همکاری با شرکت های دیگر برای تولید ارزان تر محصولات، دستیابی به مواد اولیه ارزان تر یا ورود شراکتی به بازاری جدید را خواهیم داشت. همچنین براساس تجربه، تولیدات ناشی از همکاری برندهای مختلف معمولا کیفیت برتری نسبت به سایر نمونه ها دارد.

امتحان مقدار اندکی بازاریابی گوریلی

تبلیغات پولی ممکن است تاثیرگذار باشد. با این حال آنها گونه هایی از بازاریابی به یاد ماندنی محسوب نمی شوند. به همین دلیل ما باید به سراغ بازاریابی گوریلی برویم.

بازاریابی گوریلی همیشه در زمینه جلب نظر مخاطب موفق عمل کرده است. از همه مهم تر، در اغلب موارد نیازمند پرداخت حتی یک پنی هم نیست. برخی از نمونه های بازاریابی گوریلی به شرح ذیل هستند:

استفاده از برخی آثار هنری موقتی برای توسعه برندمان همیشه موثر است. کاربرد تابلوهای نقاشی معروف مانند مونالیزا از این دست استراتژی محسوب می شود.

پوشش زنده برخی از رویدادهای مهم در بخش لایو فیسبوک.

تهیه دکور برای دفتر مرکزی و خیابان کنار دفترمان با علامت برندمان به مناسبت کریسمس یا هر مناسبت دیگری.

طراحی یک چراغ با رنگ های جذاب مانند قرمز بیرون از فروشگاه مان برای جلب نظر مخاطب.

هنگامی که نوبت به بازاریابی گوریلی می شود، هرچه خلاقیت بیشتری به کار ببریم، میزان موفقیت مان بیشتر خواهد شد. در حقیقت تمام بخش های کسب وکار بستگی به میزان خلاقیت ما دارد. با این حال در بازاریابی و به ویژه الگوی گوریلی خلاقیت نقش عینی تری بازی می کند. تاکید بازاریابی گوریلی بر روی خلق المان های به یاد ماندنی است. هیچ چیز هم به اندازه خلاقیت بدیع برند ما در ذهن مخاطب برای مدت زمان طولانی حک نمی شود.

انجام کارهای داوطلبانه

بازاریابی برای برندمان همیشه صورت مستقیم ندارد. گاهی اوقات فعالیت هایی که ما در پشت صحنه انجام می دهیم، به برندمان در راستای نمایش جلوه ای هرچه بهتر از خود می دهد. درست به همین خاطر بسیاری از فعالیت های برندهای بزرگ همیشه زیر ذره بین قرار دارد.

دوراهی بازاریابی برند

یکی از فعالیت های مناسب برای جلب نظر مخاطب برندمان اعمال داوطلبانه است. انجام کارهای داوطلبانه منافع بسیار زیادی برای برند ما به همراه دارد. یکی از اصلی ترین پیام های شرکت برندمان در فعالیت های داوطلبانه نمایش اهمیت موضوعات مختلف برای شرکت مان است. به عنوان مثال، برندی که در زمینه جمعآوری زباله از محیط زیست فعالیت داوطلبانه دارد، به خوبی ارزش و اهمیت طبیعت در برندش را به نمایش می گذارد. همچنین باید توجه داشت که برند ما معمولا با افراد بسیار زیادی در طول انجام کارهای داوطلبانه آشنا می شود. به این ترتیب مزیت دیگر انجام کارهای داوطلبانه آشنایی با دامنه هرچه بیشتری از افراد است. شاید در نگاه نخست این افراد به ذهن ما مشتری بیایند. با این حال فقط مشتریان مدنظر من نیستند. در برخی از موارد امکان یافتن شریک تجاری در چنین ملاقات هایی وجود دارد.

مطلب مرتبط: بودجه بازاریابی؛ محاسبه و بودجه بندی امور بازاریابی

یکی از راهکارهای موثر برای اطلاع دیگران از فعالیت های داوطلبانه برندمان به اشتراکگذاری آن در شبکه های اجتماعی است. به این ترتیب همه کاربران پلتفرم های اجتماعی توانایی مشاهده فعالیت های برندمان را خواهند داشت.

جمعبندی

این ایده که بدون بودجه کافی بازاریابی برای برندمان ناموفق خواهد بود، اشتباه است. وقتی ما با محدودیت بودجه مواجه هستیم، باید خلاقیت خود را افزایش دهیم. با توجه به ایده های درج شده در این مقاله شما توانایی کسب موفقیت در دنیای کسب وکار را خواهید داشت. به این ترتیب برند شما توجه مخاطب را بدون اتکا به شیوه های سنتی تبلیغات به خود جلب می کند.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی